Česká nemocniční síť je jak z dob Marie Terezie, míní ředitel VZP. Prymula navrhl řešení

Ředitel VZP Zdeněk Kabátek a epidemiolog Roman Prymula

Co na to vaše peněženka 7.12.2023

Nastavení sítě českých nemocnic je z dob Marie Terezie, řekl v pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS ředitel pojišťovny VZP Zdeněk Kabátek. S epidemiologem Romanem Prymulou se shodl, že situaci je potřeba řešit, a to například zredukováním zdravotnických zařízení.

Se systémem zdravotnických zařízení je potřeba něco dělat, aby se zvýšila efektivita a přesčasy a platy doktorů se nemusely řešit i v budoucnu, řekl v pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS ředitel pojišťovny VZP Zdeněk Kabátek. „Začátkem příštího roku musíme velmi intenzivně řešit, jakým způsobem je poskytována akutní lůžková péče, jednat se zřizovateli a majiteli jednotlivých zdravotnických zařízení a hledat rezervy,“ řekl Kabátek. Zdůraznil, že pokud k tomu nedojde, tak se současný problém jen odsune.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Lékaři odpracují až 18 měsíců za rok, hájil renty Kubek. Druhou cestu označil za likvidační

Podle epidemiologa Romana Prymuly by řešením byla redukce zdravotnických zařízení. „Podíváme-li se na kontaktní návštěvy, tak jsme na přední pozici v Evropě. Ve srovnání se skandinávskými zeměmi je to naprosto devastující. Opravdu nepotřebujeme na každých deseti kilometrech zdravotnické zařízení, musíme to zredukovat,“ konstatoval Prymula a dodal, že na dostupnost péče by to mělo minimální vliv. „Když se podíváme, jaké jsou tady komunikace, tak je jedno, jestli pojedu osm nebo dvacet kilometrů. Jde hlavně o specializovanou péči a za ní si prostě musíme dojet,“ pronesl Prymula.

S ním souhlasil i Kabátek. „Dostupnost zdravotní péče vnímám jako schopnost systému poskytnout klientovi kvalitní bezpečnou zdravotní službu v čase, který odpovídá jeho onemocnění a tato dostupnost by se nesnížila,“ sdělil Kabátek.

Se systémem je podle něj potřeba pracovat. „Už nejezdíme v kočárech. Nastavení sítě českých nemocnic je z dob Marie Terezie a my jsme úplně v jiné době, jsme technologicky mnohem dál. Náš klient potřebuje hlavně odbornou úroveň služeb. Dostupnost v kilometrech už není tak podstatná,“ sdělil ředitel VZP. Za klíčové označil, aby byl organizačně správně nastaven a klient se v odpovídající čas dostal ke správnému lékaři.

Tagy: