
Proč přibývá nehod na elektrokolech?
Popularita elektrických kol i cyklistiky obecně je na vzestupu, a proto dochází i ke zvýšení počtu nehod na kolech. Pořadu Nový den na CNN Prima NEWS to řekla metodička dopravní výchovy Markéta Novotná. Nejčastější příčinou je nezvládnutí řízení. Podle ní se jízda na elektrokole značně liší od jízdy na klasickém bicyklu a obzvláště opatrní by měli být senioři.
Nehod na elektrokolech i klasických kolech podle Novotné přibývá, protože stoupá popularita cyklistiky. „Nehody cyklistů neznamenají vždy střet s dopravním vozidlem, ale i takzvané samonehody, které se ale do statistiky vždy nepropíší,“ řekla Novotná. Nejčastější příčinou nehod je podle ní nezvládnutí řízení.
ČTĚTE TAKÉ: Počet nehod na dálnicích se zdvojnásobil, říká expert. Jak se při bouračce zachovat?
Z dat Portálu nehod vyplývá, že nejčastějšími účastníky nehod na elektrokolech jsou lidé ve věku 67 až 73 let. Za zkoumané období mezi lety 2010 a 2024 se podíleli na 832 incidentech. „Spíš je to ale tím, že u starších osob snáze dojde ke zranění a musí se přivolat pomoc. U mladého člověka není tak pravděpodobné, že si při samonehodě vážně ublíží,“ sdělila Novotná.
Při jízdě na elektrokolech je podle Novotné nutné brát v potaz, že se chovají jinak než klasická kola. „Jejich váha je několikanásobná a kvůli elektromotoru máme jinak umístěné těžiště a budou jinak brzdit. Je vhodné se naučit nový styl. Zejména starší lidé by si pak měli dávat pozor na stav baterie, aby pak tu těžkou váhu nemuseli táhnout vlastní silou až domů,“ uvedla.
Přestože nošení helmy při jízdě na kole je povinné pouze do 18 let, zodpovědný cyklista si ji podle Novotné vezme vždy. „A po pádu z kola je vždy třeba si koupit novou helmu. Byť to nemusí být vidět, uvnitř se mohou udělat mikrotrhliny a při dalším pádu by už cyklistu nemusela ochránit,“ dodala.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: S nastupujícím horkem jsme agresivnější za volantem. Expert uvedl, jak se správně připravit