Když při velké ceně odjedete více zahřívacích kol než těch opravdových závodních, nelze ji označit za vydařenou. Mladík Nikita Mazepin byl jedním ze tří nováčků, kteří si v neděli v Bahrajnu odbyli premiéru ve formuli 1. Velký den pro něj skončil už ve třetí zatáčce. Stejně jako předchozí dny v tréninku i kvalifikaci se vlastní vinou roztočil. Syn ruského oligarchy Dmitrije Mazepina tak jen přidal další důvod, aby kritika vůči jeho osobě ještě zintenzivněla.
„Pneumatiky byly příliš chladné, najel jsem na obrubník, přidal moc plynu a roztočil se,“ sypal si popel na hlavu v neděli večer Nikita Mazepin.
Jakmile loni na podzim tým Haas oznámil sestavu jezdců pro další sezonu, mířily pozitivní reakce k Micku Schumacherovi, synu sedminásobného mistra světa. Méně hezké ohlasy se týkaly druhého nového pilota – Mazepina. V seriálu formule 2 měl pověst jezdce, který se občas vůči ostatním na trati chová poměrně nevybíravě. Reputaci mu pošramotilo rovněž video, které sám publikoval na sociálních sítích, aby jej později smazal. Osahával na něm spoře oděnou mladou dívku při jízdě autem.
Paradox ve formuli 1: Americký tým dostal ruský nátěr. Chudák Schumacher, píší lidé
Dohoda „něco za něco“ platila i v případě amerického týmu formule 1 Haas. Ten přivítal s otevřenou náručí nabídnuté finance od nového hlavního sponzora z Ruska a na revanš přelakoval své monoposty do barev federace. Design pro sezonu 2021 si nenašel příliš příznivců a fanouškovská komunita elitního motoristického seriálu lituje Micka Schumachera, syna legendy F1, který bude v „ruském“ Haasu jezdit po boku Nikity Mazepina.
Formule 1 je ale velký byznys a společnost Uralkali – patřící Dmitriji Mazepinovi, otci 22letého závodníka – zasponzorovala americkou stáj Haas, která potřebuje každý dolar či rubl. Internetem se ovšem začal šířit hashtag #WeSayNoToMazepin, „Říkáme Mazepinovi ne“. Ačkoliv v elitním seriálu neodjel jediné kolo, už byl nejnenáviděnějším pilotem.
Ale slovo fanoušků nic neznamená, takže všichni byli zvědaví, jak si rodák z Moskvy povede ve svém prvním závodě v Bahrajnu. Zázraky v podobě vyššího umístění se úplně čekat nedaly. Už předsezónní testy naznačily, že Haas si nejspíše pro tuto sezonu předplatil poslední řadu ve startovním roštu. Páteční tréninky a sobotní kvalifikace to jen potvrdily.
Výkon obou Haasů zkrátka nebyl dostatečně dobrý a Mazepin se navíc sám brzdil zbytečnými chybami. Takřka při každé jízdě dostal smyk a roztočil se. Komunita formule 1 na sociálních sítích byla pohotová a hned Mazepinovi upravila jméno na Mazespin, tedy podle anglického slova spin – roztočit.
Po mizerných pátečních a sobotních výkonech chtěl dát Rus kritikům odpověď, že je dobrým pilotem a místo v královně motorsportu není jen důsledkem faktu, že jeho táta disponuje velkým balíkem peněz, který Haasu pomohl ve svízelné situaci.
Jenže veškeré plány vzaly rychle za své. Dvacet vozů se srovnalo ke startu, výjimečně – kvůli technickým problémům Sergia Péreze – obkroužily dvě zahřívací kola a pak se pustily do ostré akce. Už ve třetí zatáčce se bez jakéhokoliv střetu dostal Mazepin do smyku a skončil v bariéře.
Nikita Mazepin career highlights #BahrainGP pic.twitter.com/WX9LgyrmpF
— achier (@achierezz) March 28, 2021
„Naboural jsem, strašně se omlouvám, chlapi,“ hlásil do týmového rádia. „Najel jsem na obrubník, snažil jsem se vyhnout Mickovi (Schumacherovi) a roztočil jsem se.“
Mick Schumacher bahrajnský závod dokončil na 16. místě. Z monopostů, které dojely do cíle, byl ten německého pilota poslední. „Mick odvedl velmi dobrou práci. Podle mě se naučil hodně, stejně tak celý tým, strategie fungovala,“ hodnotil vystoupení na okruhu Sakhir šéf týmu Haas Günther Steiner. A chyba Mazepina? „Ví, že ji udělal, necítí se skrze to dobře. Ale je to něco, z čeho se lze poučit.“
Sám Rus se po pro něj kratičkém závodu, který po napínavém souboji s Maxem Verstappenem vyhrál Lewis Hamilton, nikterak nešetřil. „Totálně moje chyba. Moc se omlouvám týmu, zasloužil si něco mnohem lepšího. Jsem na sebe opravdu naštvaný,“ uzavřel pilot.
Šanci postupně se zbavit přezdívky Mazespin bude mít poprvé 16. dubna v Itálii při Grand Prix na trati Imola.