Byl vůbec první, kdo přiběhl po Grand Prix v Turecku k Lewisovi Hamiltonovi a gratuloval mu k historickému počinu ještě ve chvíli, kdy Brit seděl ve svém monopostu. „Je to pro nás opravdu něco speciálního, že díky tobě můžeme být svědky historického počinu,“ říkal pilot formule 1 Sebastian Vettel muži, který právě získal sedmý titul mistra světa, čímž vyrovnal Michaela Schumachera.
Už desáté vítězství v sezoně přidal v Turecku Lewis Hamilton. Přitom do závodu na istanbulském okruhu startoval až ze šestého místa na startovním roštu. Vyplatila se mu riskantní strategie, kdy se spolu se svým týmem rozhodl pro variantu „všechno, nebo nic“ a zamířil do boxů pro výměnu pneumatik pouze jednou.
„Kdyby se jelo ještě jedno kolo, tak by gumy nejspíš praskly,“ ohlížel se zpětně jezdec Mercedesu. Nepraskly. A díky tomu mohl být posedmé korunován jako světový šampion. To se předtím povedlo pouze legendárnímu Schumacherovi.
A tak se po triumfu opět vynořila otázka: Je Hamilton nejlepším pilotem historie? „Rozhodně je nejlepším jezdcem naší éry,“ odpověděl Sebastian Vettel. „Je vždycky těžké porovnávat. Jak porovnáte Juana Manuela Fangia (závodník, který v F1 získal v 50. letech 20. století pět mistrovských titulů, pozn. red.) nebo Stirlinga Mosse (jezdec, jenž je často nazýván největším pilotem, který nikdy šampionát nevyhrál, pozn. red.) s naší generací? To nejde,“ konstatoval Vettel.
„Možná bychom v jejich éře byli nepoužitelní, protože bychom se všichni podělali z aut, ve kterých jezdili. Možná by pro ně současné vozy byly příliš rychlé. Kdo ví?“ pokračoval dále 33letý pilot Ferrari.
Za sebe však musí jako Němec říct jméno Michaela Schumachera, kterého jako kluk sledoval v televizi a vzhlížel k němu. „Vždy pro mě bude nejlepším jezdcem. Ale není pochyb o tom, že Lewis je nejlepší v kontextu met, kterých dosáhl. Vyrovnal počet vyhraných šampionátů, opanoval více závodů a nejvíckrát si v kvalifikaci vyjel první místo. Tudíž dokázal vše, co po něm můžete chtít,“ dodal Vettel.
Sám je spolu s Hamiltonem nejúspěšnějším jezdcem novodobé éry. Z posledních 11 ročníků formule 1 si rozebrali 10 titulů. Vettel se stal světovým šampionem čtyřikrát mezi lety 2010 až 2013, kdy jezdil za Red Bull. Mezi něj a Hamiltona se v sezoně 2016 vklínil pouze Nico Rosberg.
Možná by měl šéf zůstávat doma častěji
I v deštivé turecké Grand Prix 35letý britský pilot prokázal, proč je v současné době tak dominantní. „Byl to opravdu těžký závod, při kterém bylo velmi náročné se udržet na trati. A pokud budeme upřímní, nebyl to úplně závod, který by Lewis měl vyhrát. A stejně to dokázal. Zase jednou dokázal vytáhnout z rukávu něco speciálního,“ chválil kolegu Vettel.
Ale rovněž on si zaslouží pochvalná slova. Aktuální sezona byla pro rodáka z Heppenheimu spíše plná trápení. Ani pozice před závodem v Istanbulu nebyla bůhvíjaká, když si v kvalifikaci vyjel až 12. místo. Nicméně díky raketovému startu se rychle prokousal pořadím nahoru a celkově se s kluzkým povrchem vypořádával velmi dobře. Když udělal na druhé příčce v závěrečné fázi 58. – tedy posledního – kola chybu týmový parťák z Ferrari Charles Leclerc, byl Vettel rázem na pódiu.
Skončil za Hamiltonem a Sergiem Pérezem třetí. Na stupně vítězů mohl vyskočit po více než roce, loni v říjnu byl druhý v Mexiku.
Oba červené vozy Ferrari skončily v první čtyřce, což je v tomto ročníku velký nadstandard. U úspěchu nebyl týmový šéf Mattia Binotto, který zůstal v Itálii a komunikoval na dálku. Vyzkoušel si „home office“, který u něj bude v příštím roce běžnější praxí. Velké množství času bude trávit v továrně v Maranellu, kde se vyvíjí nový monopost.
Vettel proto po pěkném výsledku v Turecku zavtipkoval. „Možná bychom Mattiu měli nechat doma i v dalších závodech,“ usmíval se zkušený závodník.
Historicky nejlepší stáji formule 1 patří v letošním pořadí Poháru konstruktérů až šestá příčka. Do konce sezony ale zbývají ještě tři závody a například ztráta na třetí místo, které okupuje Racing Point, není velká.
Právě do Racing Pointu, jenž změní od roku 2021 název na Aston Martin, se už za několik týdnů Vettel stěhuje.