Dnešní doba je pro malá levná auta se spalovacími motory krutá. Výrobcům se je už totiž nevyplatí kvůli emisním a bezpečnostním normám dále produkovat, a tak jedno po druhém pomalu končí. Tento osud nyní potkal také Suzuki Ignis, dlouhou dobu nejlevnější nový vůz s pohonem všech kol, který při uvedení na trh stál 240 900 Kč. Bude mít nástupce?
Zatímco malý levný hatchback Suzuki Swift se ještě dočkal své další generace odpovídající všem nařízením Evropské unie, crossover Ignis už takové štěstí neměl. „Třetí vydání Suzuki Ignis není opatřeno novými bezpečnostními ani asistenčními systémy, které od letošního roku musí mít povinně podle Evropské unie všechna nová vozidla, a nutné úpravy by byly příliš nákladné. I proto jsme se ho rozhodli stáhnout z výroby,“ oznámila nám v květnu roku 2024 smutně PR manažerka Suzuki Česká republika Dominika Němcová Baborská.
K TÉMATU: Za manuální převodovku si dnes zákazníci připlácí. U některých škodovek chybí úplně
V tu dobu však stále na webu automobilky visely oficiální ceníky a zákazníci měli možnost utrhnout si pro sebe ještě jeden z 48 posledních skladových vozů na českém trhu. Od ledna letošního roku už se však po Suzuki Ignis doslova slehla zem. Nikde žádný ceník ani skladové auto. Vypadá to tedy, že příběh tohoto malého, ale šikovného křížence hatchbacku a SUV, už je definitivně u konce. A podle slov PR manažerky Suzuki, zatím bez vidiny jakéhokoliv dalšího nástupce. Smutná zpráva je to nejen pro fanoušky značky, ale také pro ty, kteří hledali levné auto s pohonem všech čtyř kol.
Za sedm let zdražilo o 144 tisíc korun
Při uvedení na trh v roce 2017 totiž Suzuki Ignis začínalo na částce 240 900 Kč a se čtyřkolkou potom na 318 900 Kč. S vyššími nároky zákazníků a přibývajícími požadavky úředníků na ekologii a bezpečnost pak ceny začaly rok od roku růst. Například v roce 2020 už se japonský crossover nabízel od 298 900 Kč, respektive od 377 900 Kč s pohonem všech kol. No a poslední námi dochovalý ceník z 15. ledna roku 2024 pak hovoří o základní ceně 377 900 Kč za předokolku a 462 900 Kč za čtyřkolku.
To znamená, že za sedm let produkce zdražilo Suzuki Ignis až o 144 tisíc korun. Kdyby pokračovalo dále, cena by musela samozřejmě dále růst, což by bylo neúnosné nejen pro automobilku, ale i pro samotné zákazníky. Ukončení výroby bylo tedy v tomto případě nevyhnutelné. Nic to však nemění na tom, že je to obrovská škoda. Japonský crossover byl navíc ve své době poměrně populární, v roce 2018 se o něj podle Svazu dovozců automobilů přihlásilo 919 nových majitelů, za což mu patřilo 66. místo mezi nejprodávanějšími novými auty v Česku. V roce 2024 se pak loučilo na 106. příčce se 379 registrovanými vozy.
Za podobnou cenu, ale s nižším podvozkem
Štafetu nejlevnějšího nového auta s pohonem všech kol po Suzuki Ignis od letoška přebral sourozenec Swift. Ten začíná na částce 434 900 Kč, na 367 900 Kč s pohonem pouze předních kol. Pod kapotou mu přitom vrčí benzinový tříválec s mild-hybridní technologií o výkonu 61 kW napojený buď na pětistupňovou manuální, nebo bezestupňovou automatickou převodovku CVT. Nejde však o crossover, ale klasický hatchback, takže má o něco nižší světlou výšku než právě Ignis. Jaká jsou další levná auta s pohonem všech kol, se dozvíte pod tímto odkazem.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Čínská AI „zbourala“ akciový trh. Giganti z USA se rekordně propadli, utrpěla hlavně Nvidia