Automobilový koncern Volkswagen, do něhož patří i mladoboleslavská Škoda, flirtuje se vstupem do formule 1. Zásadní je pro něj to, zda Mezinárodní automobilová federace potvrdí nová pravidla, která mají vstoupit v platnost v roce 2025.
„Pokud federace při plánované revizi předpisů pro královskou disciplínu motosportu zohlední aspekty udržitelnosti, jako jsou třeba syntetická paliva, umožní jejich zavedení, tak to v koncernu Volkswagen vyhodnotíme a budeme diskutovat o dalších krocích,“ uvedl v rozhovoru pro britskou televizi BBC Sport šéf divize motorsportu Volkswagenu Fritz Enzinger.
Sám usiluje o zapojení Volkswagenu do formule 1 již delší dobu. Ještě dřív, než se tento Rakušan usadil do svého současného křesla, byl roky manažerem logistiky závodního týmu ve formuli 1 jiného německého výrobce automobilů – BMW. Automobilka z Mnichova své působení v prestižní sérii ukončila po deseti letech v roce 2009.
O dva roky později se přesunul do Volkswagenu a kromě dohledu nad všemi aktivitami v oblasti sportu se stal také vedoucím oddělení motorsportu pro značku Porsche. S ní třikrát vyhrál legendární čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans a získal osm titulů mistrů světa v sérii na dlouhých tratích.
Pod značkou Audi nebo Porsche?
Tomu, že by koncern Volkswagen mohl naskočit do formule 1, nahrávají i spekulace, pod jakou značkou by se tak mohlo stát. Podle mnichovského deníku Merkur nejlepší karty drží buď právě Porsche, tradiční výrobce sportovních automobilů, nebo Audi, které se také účastní motoristických soutěží na okruzích.
Těžko očekávat, že by přednost dostala česká Škoda, španělský Seat a nebo právě Volkswagen, v překladu lidový vůz. Natož luxusní značky Bentley, Bugatti či Lamborghini spadající též pod koncern z německého Wolfsburgu.
Podle šéfa automobilky Herberta Diesse je zásadní, aby se formule 1 vydala cestou nezatěžování životního prostředí a ovzduší oxidem uhelnatým ze spalovacích motorů. Právě proto ten požadavek na syntetická paliva, která výrazně omezují emise, prodlužují životnost automobilů a mohou být použita jak ve spalovacích motorech, tak i v tzv. plug-in hybridech.
„Pokud by se ve formuli 1 objevila syntetický paliva, přineslo by to výrazně napínavější, i když technicky náročnější závody, než co nabízí současná Formule E, v níž piloti jezdí spíše v modu počítačových her na několik kol v centrech měst,“ komentoval již loni v létě na sociální síti LinkedIn šéf Volkswagenu Herbert Diess.
A ještě jedna informace napovídá, že vstup do formule 1 Volkswagen myslí vážně. Stuttgartská automobilka Porsche totiž již roky investuje do vývoje oněch syntetických paliv, která si v menším množství sama vyrábí. V roce 2020 uzavřela smlouvu s ropnou společností Enap v jihoamerickém Chile, kde by měl vzniknout nový a společný průmyslový závod na výrobu syntetických paliv i pro komerční účely.
Rozruch způsobila loni v září také zpráva, že nový šéfem společnosti zastřešující seriál formule 1 se stane italský manažer Stefano Domenicali, nedávný ředitel automobilky Lamborghini. A ta patří Volkswagenu.