Automobilka Škoda Auto od pondělí 18. října výhledově do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví výrobu ve všech třech českých závodech. Důvodem jsou chybějící čipy, které se používají v palubní elektronice. Firma se zaměří na dokončení velkého množství rozpracovaných vozů, řekl ve čtvrtek vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.
Podle Škody může za nedostatek polovodičů snížení produkce výrobců v Asii, a to kvůli pandemii koronaviru. Nejedná se však o první zastavení výroby kvůli chybějícím čipům. Naposledy stály výrobní linky v týdnu od 27. září. Výroba se kvůli pandemii koronaviru zastavila také loni, zaměstnanci byli doma od 18. března do 27. dubna.
Na trhu začínají zoufale chybět nová auta. Na Škodu Octavia se čeká i devět měsíců
Původně se očekávalo, že výroba polovodičů a poptávka po nich se sladí během letních měsíců letošního roku. Nejnovější prognózy ukazují, že nedostatek čipů bude pravděpodobně provázet automobilový sektor nejméně do konce roku a možná i v roce 2022.
„Následky tvrdě zasáhly celý automobilový průmysl, některé konkurenční značky své závody již kompletně uzavřely do konce roku 2021. Této globální krizi se nedokáže vyhnout ani společnost Škoda Auto. I my budeme muset výrobu výhledově od 42. kalendářního týdne do konce roku výrazně omezit, případně úplně zastavit,“ uvedl Kotera.
Oproti tomu automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku provoz zachovává. „Bojujeme. Problémy registrujeme, ale zatím jsme nemuseli rušit žádnou směnu,“ řekl mluvčí závodu Petr Michník. Slezská automobilka v září jen upustila od původně plánovaných přesčasových sobotních směn.
Výrobu zachovává také kolínská Toyota, i když s omezeními, uvedl její mluvčí Tomáš Paroubek. Za normální situace vyrobí kolínská automobilka asi tisícovku aut denně.
Škoda bude dokončovat vozy, kterým kvůli nedostatku čipů chybí některé součástky. Počet rozdělaných skladovaných vozů se dlouhodobě pohybuje mezi 30 a 50 tisíci. „Proto se ze všeho nejdříve soustředíme na dokončení těchto automobilů, abychom je mohli co nejrychleji dodat našim zákazníkům,“ upřesnil Kotera.
Prioritou firmy je podle něj zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy zaměstnanců. Ti nyní zůstávají doma za 85 procent průměrné mzdy, podle odborů ale hrozí snížení na 80 procent. „Předpokládáme, že výroba polovodičů se v druhé polovině roku 2022 opět začne postupně rozbíhat. Celá situace spojená se zásobováním by se měla následně zklidnit,“ dodal Kotera.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.