Původně se očekávalo, že výroba polovodičů a poptávka po nich se sladí během letních měsíců letošního roku. Nejnovější prognózy ukazují, že nedostatek čipů bude pravděpodobně provázet automobilový sektor nejméně do konce roku a možná i v roce 2022.
„Jakkoliv představuje automobilový sektor pro výrobce čipů rostoucí segment, stále se na jejich celkové spotřebě podílí zhruba jen 10 procenty. Automobilky tak nejsou v postavení, kdy by mohly od výrobců žádat upřednostnění,“ upozornil Jan Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface pro Česko a Slovensko.
V průšvihu jsou všichni výrobci elektroniky
Polovodičová krize tvrdě dopadla na veškeré výrobce elektroniky. „Nedostatek nových herních konzolí nebo nových výkonných grafických karet vyšponoval jejich ceny na dvojnásobek,“ řekl pro slovenský list Pravda odborník na informační technologie Juraj Redeky. Přitom se situace nemění. „Ti, kteří si koupili před Vánocemi herní konzoli Playstation 5 za 12 500 Kč, ji dnes mohou hravě prodat i o 5 000 Kč dráž, protože nových se nedostává,“ dodává Redeky.
Nedostatek nových počítačových komponent zdražuje i starší elektroniku. Neustále rostou i ceny paměťových čipů nebo SSD disků. Rozličné mikropočítače se využívají i v pračkách, chladničkách nebo i v elektrických zubních kartáčcích.
A když výrobci nejsou schopni uspokojit poptávku ani v pro ně lukrativnější oblasti spotřební elektroniky, není se co divit, že průměrné čekací lhůty na nově vyrobená auta se ještě více prodlužují. Mnohé světové automobilky včetně české Škody jsou kvůli chybějícím čipům nuceny omezovat výrobu a problémy už začínají pociťovat třeba také poskytovatelé operativního leasingu. V drtivé většině mají totiž v nabídce právě automobily přímo z továren.
Příliš mnoho katastrof najednou
Pandemie koronaviru, enormní zájem o elektronická zařízení obecně, ale i blokace Suezského průplavu či požár v továrně na výrobu polovodičů v Japonsku způsobily vážný nedostatek polovodičů všeho druhu, který vedl k omezení výroby v řadě oborů.
Pokud jde o automobily, nedostatek čipů hlásí téměř každá značka. Pokud chtějí klienti prémiové auto nebo mimořádnou výbavu podle vlastního výběru, mohou se setkat s výraznějším posunem dodávky. Na výrobu jednoho auta je totiž zapotřebí přibližně 1 500 čipů. Automobilky přitom nemají situaci s čipy ve svých rukou, protože jsou odkázány především na asijské dodavatele.
„Když si klient ještě před rokem objednal například model Škoda Octavia, čekal na něj tři až čtyři měsíce. Dnes je to i devět měsíců,“ uvádí společnost Arval, poskytovatel operativního leasingu. Pokud si tedy dnes někdo chce opatřit nový automobil, měl by na to myslet předem.