reklama

Nová Cupra Born: Hezčí a výkonnější sourozenec Volkswagenu ID.3 je tady

/ fotografií

První elektromobil sportovně-luxusní odnože Seatu vychází z koncernového Volkswagenu ID.3. Jeho techniku však nová Cupra Born zabalila do dynamického designu, díky čemuž chce útočit hlavně na mladší ročníky. Pomoci by jí měli i poněkud nekonvenční metody prodeje. Při premiéře elektromobilu to potvrdil Wayne Griffiths, předseda představenstva značek Cupra a Seat.

reklama

Kromě klasické koupě a známých modelů financování budou zákazníci model Cupra Born moct získat i na základě zvláštní abonentské smlouvy, u níž pravidelné měsíční poplatky zahrnují užívání vozidla a všechny s tím spojené služby (pojistné, výrobcem předepsaný servis atd.) – čili něco jako operativní leasing.

Koncernový pohon

Cupra Born je prvním elektrickým automobilem značky a využívá modulární stavebnici elektromobility MEB koncernu Volkswagen. Zpočátku bude na výběr ve dvou verzích s výkonem 110 kW (150 k) nebo 150 kW (204 k) s pohonem zadních kol. V obou případech má elektromotor točivý moment 310 Nm.

Na rozdíl od ID.3 bude pro Cupru k dispozici i balíček E Boost, díky kterému výkon vzroste až na 170 kW (231 k) – tato verze by měla 100 km/h zdolat za 6,6 sekundy. Vysokonapěťová lithium-iontová akumulátorová baterie pohonu s kapacitou 45 nebo 58 kWh umožňuje dojezd od 340 do 420 kilometrů. Nabídka by se v dohledné době měla dále rozšířit. Mimo jiné i o verzi se 77 kWh baterií, která by měla nabídnout dojezd na úrovni 540 kilometrů.

Profil španělského bratrance Volkswagenu vypadá o poznání svižněji.
Profil španělského bratrance Volkswagenu vypadá o poznání svižněji.
Zdroj: Seat

Sázka na sportovní vyžití

Nabíjení bude možné až výkonem 125 kW, díky čemuž byste již za sedm minut měli nabít na 100 kilometrů. Tradiční hodnota 5 až 80 procent bude dosažitelná zřejmě někde na úrovni 35 minut. Na stovku zrychlí Cupra Born v nižší výkonové verzi za nijak závratných 8,9 sekundy a u 204 k varianty za 7,3 sekundy.

Předpoklady pro sportovní vyžití řidiče kromě výkonu poskytuje i optimální rozložení (nemalé) hmotnosti v poměru 50:50 a robustní podvozek s tlumičovými vzpěrami McPherson vpředu a pětiprvkové závěsy kol vzadu. Cupra Born využívá i adaptivní tlumiče, díky čemuž bude komfort jízdy upravován v režimech Range, Comfort, Individual a Cupra. Stabilizační systém plně vypínatelný samozřejmě nebude. Pro ostřejší jízdu jej alespoň lze přepnout do režimu ESC Sport.

Kromě ostrých tvarů zaujmou při pohledu z exteriéru i full LED světla s výraznou grafikou DRL svícení. Už tradičně jsou loga Cupra a název modelu vyhotovené v měděné barvě. Z bočního profilu zaujmou aerodynamicky tvarované disky kol v rozměrech od 18 do 20 palců obuté do pneumatik s profilovým číslem od 55 do 45. V nabídce budou i širší pneumatiky pro lepší přilnavost.

Interiér elektrické Cupry je velmi blízký vnitřnímu prostředí elektrických volkswagenů nebo Škody Enyaq.
Interiér elektrické Cupry je velmi blízký vnitřnímu prostředí elektrických volkswagenů nebo Škody Enyaq.
Zdroj: Seat

Sport i uvnitř

Kokpit je orientován na řidiče a dominuje mu tradiční sportovní multifunkční volant Cupra. Podobně jako u Volkswagenu i zde absentuje středový tunel, díky čemuž je interiér velmi vzdušný. Prostornost podporuje i rozvor dlouhý 277 centimetrů a kufr s objemem 385 litrů. Důraz na sportovní jízdu je zřejmý ze sériově dodávaných skořepinových sedadel s integrovanými opěrkami hlavy, které jsou potaženy materiálem Seaqual z recyklovaného plastu.

Všechny multimediální funkce se dají ve vozidle jednoduše a intuitivně ovládat pomocí samostatně stojícího centrálního dotykového displeje s úhlopříčkou 30,5 cm (12 palců) a mimo něj pomocí nově vyvinuté aplikace „My Cupra“ pro smartphony. Pro Cupra Born samozřejmě budou k dispozici všechny nejmodernější asistenční systémy, ale je třeba připomenout, že řidič nejvíce ochrání sebe a svou posádku návštěvou školy smyku. Komfortnímu cestování napomůže prediktivní tempomat.

K tématu

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

EURO 2021

Španělé opět zaváhali. Zahodili penaltu, Poláci mají naději díky Lewandowskimu

Španělé opět zaváhali. Zahodili penaltu, Poláci mají naději díky Lewandowskimu

Není to tak dlouho, co Španělsko vládlo fotbalové Evropě. Jenže na letošním Euru to zatím nevypadá, že La Roja naváže na triumfy z let 2008 a 2012. I ve druhém utkání doma v Seville na šampionátu remizovala reprezentace z Pyrenejského poloostrova, tentokrát 1:1 s Polskem. Svěřenci trenéra Luise Enriqueho budou muset o postup zabojovat v duelu se Slováky. S nimi Poláci na úvod ME prohráli, díky následné remíze ale stále mají šanci na osmifinále.

Diktátorství nemá v EU místo, shodl se Kulhánek se Zemanem. Podpoří sankce vůči Bělorusku
Moře v Turecku zaplavil sliz: Ohrožuje turismus a zabíjí zvířata. Úřady si nevědí rady
Roztomilý omyl: Hummelsův syn slavil tátův „vlastňák“. Vysvětlím mu to, řekl stoper
Asfalt jako horká kaše aneb Z dějin české Sahary 1911 a 1947, kdy vedra zabíjela
reklama
reklama
KOMENTÁŘ: Jak Klausovo utahování opasků zvítězilo nad Komárkovou markou za tři koruny

Názory

Domácí zpravodajství

Vakcíny fungují. Po druhé dávce očkování měl pozitivní test jen zlomek lidí
Únik chemikálií v Plzni má třetí oběť. Další muž bojuje o život na JIPce
Další články
reklama
reklama