První elektromobil sportovně-luxusní odnože Seatu vychází z koncernového Volkswagenu ID.3. Jeho techniku však nová Cupra Born zabalila do dynamického designu, díky čemuž chce útočit hlavně na mladší ročníky. Pomoci by jí měli i poněkud nekonvenční metody prodeje. Při premiéře elektromobilu to potvrdil Wayne Griffiths, předseda představenstva značek Cupra a Seat.
Kromě klasické koupě a známých modelů financování budou zákazníci model Cupra Born moct získat i na základě zvláštní abonentské smlouvy, u níž pravidelné měsíční poplatky zahrnují užívání vozidla a všechny s tím spojené služby (pojistné, výrobcem předepsaný servis atd.) – čili něco jako operativní leasing.
Koncernový pohon
Cupra Born je prvním elektrickým automobilem značky a využívá modulární stavebnici elektromobility MEB koncernu Volkswagen. Zpočátku bude na výběr ve dvou verzích s výkonem 110 kW (150 k) nebo 150 kW (204 k) s pohonem zadních kol. V obou případech má elektromotor točivý moment 310 Nm.
Na rozdíl od ID.3 bude pro Cupru k dispozici i balíček E Boost, díky kterému výkon vzroste až na 170 kW (231 k) – tato verze by měla 100 km/h zdolat za 6,6 sekundy. Vysokonapěťová lithium-iontová akumulátorová baterie pohonu s kapacitou 45 nebo 58 kWh umožňuje dojezd od 340 do 420 kilometrů. Nabídka by se v dohledné době měla dále rozšířit. Mimo jiné i o verzi se 77 kWh baterií, která by měla nabídnout dojezd na úrovni 540 kilometrů.
Profil španělského bratrance Volkswagenu vypadá o poznání svižněji. Zdroj: Seat
Sázka na sportovní vyžití
Nabíjení bude možné až výkonem 125 kW, díky čemuž byste již za sedm minut měli nabít na 100 kilometrů. Tradiční hodnota 5 až 80 procent bude dosažitelná zřejmě někde na úrovni 35 minut. Na stovku zrychlí Cupra Born v nižší výkonové verzi za nijak závratných 8,9 sekundy a u 204 k varianty za 7,3 sekundy.
Předpoklady pro sportovní vyžití řidiče kromě výkonu poskytuje i optimální rozložení (nemalé) hmotnosti v poměru 50:50 a robustní podvozek s tlumičovými vzpěrami McPherson vpředu a pětiprvkové závěsy kol vzadu. Cupra Born využívá i adaptivní tlumiče, díky čemuž bude komfort jízdy upravován v režimech Range, Comfort, Individual a Cupra. Stabilizační systém plně vypínatelný samozřejmě nebude. Pro ostřejší jízdu jej alespoň lze přepnout do režimu ESC Sport.
Kromě ostrých tvarů zaujmou při pohledu z exteriéru i full LED světla s výraznou grafikou DRL svícení. Už tradičně jsou loga Cupra a název modelu vyhotovené v měděné barvě. Z bočního profilu zaujmou aerodynamicky tvarované disky kol v rozměrech od 18 do 20 palců obuté do pneumatik s profilovým číslem od 55 do 45. V nabídce budou i širší pneumatiky pro lepší přilnavost.
Interiér elektrické Cupry je velmi blízký vnitřnímu prostředí elektrických volkswagenů nebo Škody Enyaq. Zdroj: Seat
Interiér elektrické Cupry je velmi blízký vnitřnímu prostředí elektrických volkswagenů nebo Škody Enyaq. Zdroj: Seat
Sport i uvnitř
Kokpit je orientován na řidiče a dominuje mu tradiční sportovní multifunkční volant Cupra. Podobně jako u Volkswagenu i zde absentuje středový tunel, díky čemuž je interiér velmi vzdušný. Prostornost podporuje i rozvor dlouhý 277 centimetrů a kufr s objemem 385 litrů. Důraz na sportovní jízdu je zřejmý ze sériově dodávaných skořepinových sedadel s integrovanými opěrkami hlavy, které jsou potaženy materiálem Seaqual z recyklovaného plastu.
Všechny multimediální funkce se dají ve vozidle jednoduše a intuitivně ovládat pomocí samostatně stojícího centrálního dotykového displeje s úhlopříčkou 30,5 cm (12 palců) a mimo něj pomocí nově vyvinuté aplikace „My Cupra“ pro smartphony. Pro Cupra Born samozřejmě budou k dispozici všechny nejmodernější asistenční systémy, ale je třeba připomenout, že řidič nejvíce ochrání sebe a svou posádku návštěvou školy smyku. Komfortnímu cestování napomůže prediktivní tempomat.