První elektromobil sportovně-luxusní odnože Seatu vychází z koncernového Volkswagenu ID.3. Jeho techniku však nová Cupra Born zabalila do dynamického designu, díky čemuž chce útočit hlavně na mladší ročníky. Pomoci by jí měli i poněkud nekonvenční metody prodeje. Při premiéře elektromobilu to potvrdil Wayne Griffiths, předseda představenstva značek Cupra a Seat.
Kromě klasické koupě a známých modelů financování budou zákazníci model Cupra Born moct získat i na základě zvláštní abonentské smlouvy, u níž pravidelné měsíční poplatky zahrnují užívání vozidla a všechny s tím spojené služby (pojistné, výrobcem předepsaný servis atd.) – čili něco jako operativní leasing.
Koncernový pohon
Cupra Born je prvním elektrickým automobilem značky a využívá modulární stavebnici elektromobility MEB koncernu Volkswagen. Zpočátku bude na výběr ve dvou verzích s výkonem 110 kW (150 k) nebo 150 kW (204 k) s pohonem zadních kol. V obou případech má elektromotor točivý moment 310 Nm.
Na rozdíl od ID.3 bude pro Cupru k dispozici i balíček E Boost, díky kterému výkon vzroste až na 170 kW (231 k) – tato verze by měla 100 km/h zdolat za 6,6 sekundy. Vysokonapěťová lithium-iontová akumulátorová baterie pohonu s kapacitou 45 nebo 58 kWh umožňuje dojezd od 340 do 420 kilometrů. Nabídka by se v dohledné době měla dále rozšířit. Mimo jiné i o verzi se 77 kWh baterií, která by měla nabídnout dojezd na úrovni 540 kilometrů.
Sázka na sportovní vyžití
Nabíjení bude možné až výkonem 125 kW, díky čemuž byste již za sedm minut měli nabít na 100 kilometrů. Tradiční hodnota 5 až 80 procent bude dosažitelná zřejmě někde na úrovni 35 minut. Na stovku zrychlí Cupra Born v nižší výkonové verzi za nijak závratných 8,9 sekundy a u 204 k varianty za 7,3 sekundy.
Předpoklady pro sportovní vyžití řidiče kromě výkonu poskytuje i optimální rozložení (nemalé) hmotnosti v poměru 50:50 a robustní podvozek s tlumičovými vzpěrami McPherson vpředu a pětiprvkové závěsy kol vzadu. Cupra Born využívá i adaptivní tlumiče, díky čemuž bude komfort jízdy upravován v režimech Range, Comfort, Individual a Cupra. Stabilizační systém plně vypínatelný samozřejmě nebude. Pro ostřejší jízdu jej alespoň lze přepnout do režimu ESC Sport.
Kromě ostrých tvarů zaujmou při pohledu z exteriéru i full LED světla s výraznou grafikou DRL svícení. Už tradičně jsou loga Cupra a název modelu vyhotovené v měděné barvě. Z bočního profilu zaujmou aerodynamicky tvarované disky kol v rozměrech od 18 do 20 palců obuté do pneumatik s profilovým číslem od 55 do 45. V nabídce budou i širší pneumatiky pro lepší přilnavost.
Interiér elektrické Cupry je velmi blízký vnitřnímu prostředí elektrických volkswagenů nebo Škody Enyaq. Zdroj: Seat
Sport i uvnitř
Kokpit je orientován na řidiče a dominuje mu tradiční sportovní multifunkční volant Cupra. Podobně jako u Volkswagenu i zde absentuje středový tunel, díky čemuž je interiér velmi vzdušný. Prostornost podporuje i rozvor dlouhý 277 centimetrů a kufr s objemem 385 litrů. Důraz na sportovní jízdu je zřejmý ze sériově dodávaných skořepinových sedadel s integrovanými opěrkami hlavy, které jsou potaženy materiálem Seaqual z recyklovaného plastu.
Všechny multimediální funkce se dají ve vozidle jednoduše a intuitivně ovládat pomocí samostatně stojícího centrálního dotykového displeje s úhlopříčkou 30,5 cm (12 palců) a mimo něj pomocí nově vyvinuté aplikace „My Cupra“ pro smartphony. Pro Cupra Born samozřejmě budou k dispozici všechny nejmodernější asistenční systémy, ale je třeba připomenout, že řidič nejvíce ochrání sebe a svou posádku návštěvou školy smyku. Komfortnímu cestování napomůže prediktivní tempomat.