Čtvrtá generace Škody Fabia vyjede během jara na silnice. Mladoboleslavská automobilka proto nyní zveřejnila sérii fotografií zamaskovaného modelu i podrobnější technické údaje. Z nich vyplývá, že novinka nabídne více prostoru než předchozí modely a širší paletu motorů. Základní ale bude nejslabší na trhu.
Škoda Fabia se vyrábí od roku 1999 a je aktuálně po Octavii nejdéle sloužícím současným modelem automobilky. Letos se dočká příchodu čtvrté generace, která má být lepší ve všech směrech, slibuje výrobce. Vsadil na nápaditější design, nové šasi, prostornější interiér a širší nabídku motorů. Zatím přijede jen hatchback, praktičtější verze Combi se chystá do dvou let.
Fabie se zatím předvádí pouze v maskování, a tak mnoho ze svého vzhledu ještě neodhaluje. Je ale evidentní, že stylem naváže třeba i na elektromobil Škoda Enyaq iV. Dostala totiž nápadnou masku chladiče, na kterou přiléhají ostře řezané světlomety. Ty by měly být už v základní výbavě full-LED.
Větší než ostatní
Vůbec poprvé se Fabia postaví na novou platformu MQB A0. Díky tomuto šasi nabídne kromě lepší tuhosti i větší rozměry. Zatímco stále prodávaná třetí generace drží délku pod čtyřmi metry, novinka měří 4 107 milimetrů, šířka činí 1 780 a výška 1 460. Rozvor se z původních 2 470 milimetrů natáhne na 2 564, což naznačuje mnohem více místa v kabině. Výrazný nárůst slibuje automobilka také v zavazadlovém prostoru, který by měl pojmout 380 litrů v základu a 1 190 litrů po sklopení zadních sedadel. Aktuální Fabia zvládá 330, resp. 1 150 litrů.
Z hlediska rozměrů Fabia přeroste své hlavní konkurenty. Například vůz Hyundai i20, který přednedávnem vyjel na český trh v nové generaci, je 4 040 milimetrů dlouhý a má kapacitu kufru 351 litrů. Opel Corsa měří 4 060 milimetrů s objemem 309 litrů a Peugeot 208 hlásí 4 055 milimetrů s 366 litry. Šanci nemá ani Ford Fiesta se 4 040 milimetry a pouhými 292 litry kapacity zavazadelníku.
Bude Simply Clever
Škoda zatím neodhalila snímky z interiéru a příliš o něm ani nehovoří. Dá se ale počítat s tím, že i palubní deska bude v moderním střihu. Na výběr by mělo být mezi klasickými ručičkovými ukazateli i displejem, který je simuluje. Samozřejmostí bude bohatá elektronická výbava včetně adaptivního tempomatu, aktivního systému pro jízdu v pruzích nebo automatického parkování. Neměla by chybět ani čtečka dopravních značek.
Jak už bývá u každé nové škodovky zvykem, pochlubí se i sadou designových „vychytávek“ v rámci systému Simply Clever. Fabia jich má mít celkem 43 a premiéru si na její palubě odbudou třeba skládací schránka v zavazadlovém prostoru, odnímatelný držák nápojů, držák tužek a karet v odkládací schránce nebo odnímatelná clona panoramatické skleněné střechy. Při stěhování pomůže i sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, které je už známé z jiných modelů z Mladé Boleslavi.
Tříválce s turbem i bez
Aktuálně prodávaná Škoda Fabia je s motorem 1.0 MPI (44 kW) nejméně výkonným vozem na českém trhu. Ve čtvrté generaci dostane nové jednotky a i základ si mírně polepší. Tříválec 1.0 MPI EVO nabídne 48 kW. Stále tak ale bude nejméně výkonným v Česku, tedy spolu s Volkswagenem up!, který pohání shodná jednotka. Agregát se ale bude nabízet i v silnějším provedení 59 kW, obě auta budou spojena s pětistupňovou manuální převodovkou.
Pro náročnější řidiče budou připraveny i přeplňované zážehové motory. Tříválce 1.0 TSI EVO nabídnou výkon 70 a 81 kW, přičemž slabší dostane pětistupňový manuál a silnější šestistupňový nebo sedmistupňovou automatickou převodovku DSG. Vrcholem nabídky pak bude čtyřválec 1.5 TSI EVO o síle 110 kW spojený výhradně s automatem. Diesel, hybridy ani elektřina v plánu pro Fabii nejsou.
Nová Škoda Fabia se představí během letošního jara, o pár měsíců později se už dostane do prodeje. Škoda Fabia Combi by se měla objevit v roce 2023.