Před deseti lety se Škoda Octavia RS Bonneville Special oficiálně stala nejrychlejším produkčním automobilem na světě s přeplňovaným motorem o objemu 2,0 litru. Na solných pláních v severní Americe se tehdy rozjela na neuvěřitelných 367,97 km/h.
O rychlostní rekord se v roce 2011 pokusila britská Škoda v rámci oslav desátého výročí modelů RS. Do parády si spolu s úpravcem REVO Technik vzala tehdejší vrcholnou verzi druhé generace Octavie. Výsledkem byl speciál o výkonu mezi 550 a 600 koňmi, přičemž točivý moment definovala hodnota 450 Nm. Aby prototyp splnil bezpečnostní předpisy, museli jej konstruktéři osadit brzdicím padákem, bezpečnostní schránkou a palubním hasicím systémem.
Za hranicemi očekávání
Na startovní čáru se upravená Škoda Octavia RS postavila v pondělí 18. srpna 2011 během tradičních závodů Bonneville Speed Week. Na devět mil dlouhé trati (z toho měřená je pouze jedna míle uprostřed) se britskému zastoupení povedlo překonat původní rekord sériového vozu s přeplňovaným dvoulitrovým motorem (v kategorii známé jako G/PS) o téměř 20 km/h. Měřidla tehdy zaznamenala rychlost 362,6 km/h (225,513 mph).
To byl však první pokus. Aby mohl být rekord uznán, musel vůz tu samou trať absolvovat ještě v opačném směru. Stalo se tak o den později, kdy se Octavie RS rozjela dokonce na 367,7 km/h (228,647 mph). Výsledný oficiální čas, který se stal oním rekordem, vznikl zprůměrováním obou měřených jízd, tedy 365,45 km/h (227,080 mph).
Robert Hazelwood, ředitel Škoda UK, k tomu v tehdejším tiskovém prohlášení řekl: „Je to opravdu senzační výsledek. Naším cílem bylo překonat hranici 200 mph a oslavit tak 10 let řady vRS. A nakonec jsme dosáhli nejen tohoto cíle, ale ještě podstatně více. Tento úspěch věnujeme všem, kdo neúnavně a s nadšením pracovali na tom, aby se Škoda stala světovým rekordmanem.”