Hledali jsme nejlevnější vozy s automatickou převodovkou. Je mezi nimi i Škoda

Automat už dávno není doménou jen velkých aut. V cenících automobilek dnes najdete hned 11 modelů, které se se svou cenou vejdou do 400 tisíc korun. Nabízí se přitom hned se třemi druhy moderních převodovek.

Rád auto ovládám sám, s automatem roste spotřeba a ještě je pomalejší –⁠ to jsou nejčastější argumenty těch, kteří by si nikdy do své garáže auto bez spojkového pedálu nepořídili. Možná je to dáno tím, že si pamatují ještě dřevní dobu automatických převodovek, které opravdu řadily pomalu, auta s nimi rozvážně plula krajinou a spolykala velké množství paliva. Dnešní moderní automaty jsou ale jiné. Nabízí celou řadu funkcí, jsou lehké a řadí inteligentně. Ve spotřebě se často liší jen nepatrně.

Dobrou zprávou je, že automatické převodovky už nepatří jen do dražších vozů. Prohledali jsme aktuální ceníky automobilek a našli jsme celkem 11 vozů s automatem, které se s cenou vejdou do 400 tisíc korun. Dokonce jsou hned tři, jež stojí méně než 300 tisíc korun. I v tak nízké cenové relaci najdete všechny druhy dnes používaných automatů. Kompletní přehled všech nalezených vozů včetně motoru, výbavy a ceny najdete výše v přiložené fotogalerii.

Robot je nejlevnější

Zajímavým příkladem je hned nejlevnější vůz s automatickou převodovkou v Česku. Je jím Hyundai i10 1.0i AT ve výbavě Comfort za 279 990 Kč. Jeho benzinový tříválec je spojen s pětistupňovou robotizovanou převodovkou. Jde o systém nejvíce podobný manuální převodovce, jen spojku nahrazuje elektronika. Jeho výhodou je nízká hmotnost i spotřeba. Oproti modelu s manuálem zkonzumuje v průměru jen o dvě deci paliva navíc. Robotizovanou převodovkou mají i další dva vozy do 300 tisíc korun, tedy Kia Picanto a Toyota Aygo.

Nejdostupnější modelem s automatickou převodovkou typu CVT je Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC ve výbavě Invite za 309 850 korun. Systém automatu je bezstupňový, jde v podstatě o obdobu variátoru, který známe ze skútrů. Vnitřnosti tvoří řetěz a dva kužely, které se plynule pohybují, čímž mění převodový poměr. Výhodou je hladká akcelerace bez škubání, problém ale nastává pod plným plynem, kdy převodovka vytočí motor vysoko a pak jej drží v otáčkách. Zvuk vozu, obzvlášť s malým motorem, připomíná vysavač.

Dvě spojky pro Fabii

Škoda Fabia je s motorem 1.0 TSI DSG ve výbavě Active nejlevnějším vozem v Česku, ve kterém si můžete vyzkoušet dvouspojkovou automatickou převodovku. Vyjde na 354 900 korun. Jak označení napovídá, systém používá dvě spojky, kdy jedna řadí liché a druhá sudé převodové stupně. Automat se tak může dopředu připravit na přeřazení a změna stupňů je díky tomu blesková. Řidič s manuální převodovkou by nebyl rychlejší. I tady se liší spotřeba proti manuálu jen v řádů decilitrů.

Poslední používaný typ automatické převodovky, tedy klasický hydrodynamický měnič, jsme u vozů do ceny 400 tisíc korun nenašli. Jde o nejklasičtější koncepci, která je známá už z předválečné éry automobilů. Samozřejmě do moderní doby přišla s řadou vylepšení. Dnešní systémy zajišťují hladký rozjezd a mají dlouhou životnost. Nevýhodou je vysoká hmotnost a také vyšší spotřeba. Nejdostupnější je v Citroënu C3 1.2 PureTech (81 kW) ve výbavě Shine za 414 900 Kč.

Tagy: