Nové BMW iX3 není revolucí, ale začátkem nové éry. Zaujme vzhledem i parametry
Když BMW oznámilo, že nová generace elektromobilů ponese jméno Neue Klasse, mnozí to brali jen jako marketingové gesto odkazující na slavnou éru šedesátých let. Jenže teď, když jsme měli možnost se poprvé seznámit s novým BMW iX3, je jasné, že tohle auto není jen další evoluce, ale je to skutečný začátek nové éry.
BMW iX3 je, stejně jako v předchozí generaci, čistě elektrickou alternativou k BMW X3, které je celosvětově mnichovským bestsellerem a prodává se jak v benzinových, naftových, tak i plug-in hybridních verzích. Na rozdíl od předchůdce ale nevypadá jako stejné auto s jiným pohonem. To nové je totiž doslova revolucí tohoto modelu, a nejen to, ono startuje novou éru pro celou značku BMW, obdobně jako tehdejší modely Neue Klasse, známé pod označením 1500 a 2000 z počátku šedesátých let.
K TÉMATU: BMW M2 je s manuální převodovkou zábavnější, pomalé rozhodně také není
My jsme si novinku měli možnost naživo prohlédnout v Libčicích nad Vltavou v areálu Uhelného mlýna a musíme přiznat, že designově působí o poznání uhlazenějším dojmem než všechny ostatní nedávno představené bavoráky. Stále sice vypadá, jako by spadla z vesmíru, ale nemá žádné výstřední detaily či křivky. Karoserie sází na čisté, hladké plochy a přední maska se konečně zbavila obřích ledvinek. Nyní je to spíše sofistikovaná světelná lišta s integrovanými senzory.

Nové BMW iX3 je sice nižší a užší než klasická spalovací X3, ale za to je delší. Zdroj: Bart Běhal
Při pohledu zblízka si pak člověk všimne, jak moc se BMW soustředilo na aerodynamiku, a výsledný součinitel odporu vzduchu 0,24 to jen potvrzuje. Zajímavé zároveň je, že na první pohled nové elektrické SUV vypadá výrazně menší, než ve skutečnosti je. Na délku totiž měří 4 782 milimetrů, což je o 33 milimetrů více, než měří klasická spalovací X3, na šířku má 1 895 milimetrů a na výšku 1 635 milimetrů. Opravdu dlouhý je i rozvor, který se táhne přes 2 897 milimetrů.
Pokud bychom měli hledat podobně velké konkurenty, tak skončíme u Tesly Model Y, Audi Q6 e-tron nebo u nového Mercedesu GLC, který byl stejně jako iX3 poprvé představen na nedávném autosalonu v Mnichově. Zatímco exteriér tedy působí pocitově kompaktnějším dojmem, interiér zcela naopak. Jakmile jsme se posadili dovnitř, připadali jsme si jako ve stanu Hermiony z filmu Harryho Pottera. Všude kolem nás byl najednou dostatek místa i pro dvoumetrové kouzelníky.
Dojezd skoro jako u nafťáků
Nafukovací je potom i kufr, který je sice vzadu menší o 50 litrů než u spalováku – pobere celkem 520 litrů, jenže ho doplňuje ještě kufr pod přední kapotou. Ten přidává dalších 58 litrů. Spoustou prostoru to však uvnitř zdaleka nekončí, nová éra se totiž propsala také do samotného interiéru. Jeho dominantou je bezesporu Panoramic iDrive – obrovský, mírně zakřivený displej, který plynule přechází do ambientního podsvícení a minimalistických ovládacích prvků.

Interiér i přes hodně udržitelných materiálů o kvalitu rozhodně nepřišel. Zdroj: Bart Běhal
Po startu se kabina probudí do života jemnou animací světla a zvuku, skoro jako byste zapínali prémiový smartphone, ne auto, a skrze recyklované materiály na vás dýchne snaha o udržitelnost. Nicméně v tom nejluxusnějším možném pojetí. Sedačky kombinují ekokůži s jemnou tkaninou, mají perfektní boční vedení a dávají na výběr mezi šesti různými čalouněními. Za zmínku však bezpochyby stojí i netradiční volant, který může mít dvě nebo hned čtyři ramena ve tvaru kříže.
Pod kapotou, nebo spíše pod podlahou, se pak skrývá nová generace baterií šesté generace s 800voltovou architekturou. Prozatím jediná dostupná motorizace iX3 50 xDrive nabízí výkon 345 kW (469 koní) a pohon všech kol. Oficiálně BMW udává dojezd až 805 kilometrů podle WLTP, a i když realita bude spíš kolem šesti set, je to pořád ohromné číslo.
No a co nabíjení? To je kapitola sama pro sebe. Díky výkonu až 400 kW se baterie zvládne dobít z deseti na osmdesát procent za méně než 20 minut. BMW zároveň tvrdí, že stačí deset minut na nabíječce a dojezd se prodlouží o neuvěřitelných 370 kilometrů. Základní cena nového BMW iX3 50 xDrive byla stanovena na 1 725 100 Kč s tím, že objednávkový systém už běží a první auta dorazí do Česka v prvním čtvrtletí příštího roku.
Na závěr pak ještě dodáme, že výroba bude probíhat v maďarském Debrecínu, což je první továrna BMW navržená od základu pro elektromobily. Cílem je nejen nulová uhlíková stopa výroby, ale i menší ekologická zátěž během celého životního cyklu vozu. Automobilka udává snížení celkové stopy o více než 30 % oproti dnešním modelům.
Čtěte také
