Nové Subaru Forester je tady. S pohonem 4x4 a automatem se vejde pod milion korun

Legendární japonské SUV přijíždí na český trh v nové generaci. Chlubí se modernějším interiérem, skvělými terénními vlastnostmi díky chytrému pohonu všech kol a unikátním plochým čtyřválcem e-Boxer, který šetří palivo ve městě.

Segment SUV, který Forester v roce 1997 pomáhal spoluzakládat, je extrémně nabitý a nejvíce konkurenční ze všech. Sázka na unikátní techniku a nadprůměrné schopnosti na každém povrchu se však Subaru vyplácí a dosud v pěti generacích prodalo přes pět milionů Foresterů, z toho 369 tisíc v Evropě a 7 130 v Česku. V Evropě šlo o nejoblíbenější model Subaru až do roku 2018, kdy ho na trůnu vystřídalo XV, nyní Crosstrek.

Je modernější a houževnatější

Novinka chce na tyto úspěchy navázat a přijíždí s řadou inovací. Šestá generace Subaru Forester má mnoho prvků, kterými převyšuje svého předchůdce. Vůz mezigeneračně narostl, a to o 30 milimetrů na délku –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ celkem teď má 4 670 mm. I když je to pouze malý rozdíl, díky novému designu působí japonské SUV více houževnatě.

K TÉMATU:  Nové Subaru Forester se cítí dobře už i na zpevněné silnici. Stojí ale téměř milion

Designéři se vydali novým směrem a dříve extravagantní karosérii plnou tvarů značně uhladili. Šestou generaci Foresteru tak poznáte na první pohled pomocí elegantnějších křivek. Podobná proměna proběhla také v interiéru, který výrazně omládl. Dvě obrazovky nad sebou jsou minulostí, nově je dominantou přístrojové desky obrovský vertikálně orientovaný dotykový displej, přes který se ovládá většina funkcí vozu.

Subaru se naštěstí vyvarovalo přešlapů konkurenčních automobilek a v interiéru ponechalo řadu fyzických ovladačů. Ventilaci, hlasitost médií či ofuk předního a zadního skla tak lze pohodlně ovládat pomocí běžných tlačítek.

Desatero vylepšení

Co se technických parametrů týče, udělalo japonské SUV velký krok vpřed. I když je nová generace Foresteru postavena na totožném podvozkovém základu SGP a pod kapotou mu vrčí ověřený plochý čtyřválec e-Boxer, spojený se symetrickým pohonem všech kol, má oproti předchůdci značně navrch.

V jakýmsi „desateru vylepšení“ vám ukážeme všechny novinky, kterými se může nový Forester pochlubit. Z velké části jde o drobné inovace, které ale mají ve finále velký vliv na jízdní komfort či příjemné každodenní užívání.

1. Pevnější karoserie

Torzní tuhost karoserie se zvýšila o 10 procent. Japonské SUV využívá koncepci plného vnitřního rámu, kdy se vnější panely svařují až po sestavení skeletu celé karoserie. Výsledkem je pevnější a lehčí konstrukce, méně deformací a průhybů. Díky tomu je auto ovladatelnější, stabilnější, komfortnější a bezpečnější.

2. Lepší odhlučnění

Podobnou úlohu mají také lepené spoje. Jejich délka narostla z osmi na 27 metrů. Konstrukční lepidlo je také aplikováno v plochách mezi bodovými svary. Přináší to mimo jiné méně vibrací a lepší odezvu v řízení. O snížení hluku z motorového prostoru, od vozovky a okolního vzduchu se zase starají vylepšené izolátory, tlustší okna nebo přidaný kryt blatníku.

3. Komfortnější pobyt za volantem

Celkový pocit pohodlí umocňují také sedadla navržená a vytvořená ve spolupráci s lékaři. Mají nové uchycení i konstrukci a omezují otřesy hlavy o celých 44 procent a kývání těla o 15 procent.

4. Lepší výhled na cestu

Subaru se vždy snažilo mít u svých modelů co nejlepší výhled z kabiny. Nový Forester je v tomto ohledu ještě o něco dál než předchůdce. Digitální Multi-View Monitor nabízí 360° přehled o dění kolem vozu a skvělý výhled zajišťují také velká okna a ideální pozice za volantem.

5. Umí zachránit život

Jednou z nových funkcí technologie EyeSight (balíček asistenčních a bezpečnostních systémů) je podpůrný systém pro nepředvídatelné stavy řidiče. Pokud šofér za jízdy ztratí vědomí, Subaru ho nejprve upozorní výstrahami, a když to nepomůže, zkouší ho probrat pulzováním brzd až do zastavení. Aktivuje také výstražná světla, aby upozornil ostatní účastníky provozu. Auto zastaví až na rovném úseku, aby nevznikla nečekaná překážka v zatáčce, a po zastavení odemkne dveře.

6. Snazší otevírání kufru

Ještě snadnější manipulaci se zavazadly ve velkém kufru umožňuje rozšířený nakládací otvor a páté dveře, které se otevírají o několik centimetrů výš, takže se pod ně vzpřímeně postaví i vyšší řidiči. Zatímco u Outbacku se elektrické dveře kufru otevřou po přiložení ruky ke znaku Subaru na zádi, který se pak ale zvedne a dveře už tímto způsobem nelze znovu zavřít, u Forestera se kufr zavírá i otevírá kmitnutím nohou pod nárazníkem.

7. Velký a přehledný displej

Již zmiňovanou novinkou v interiéru je obrovská 11,6palcová obrazovka infotainmentu známá z Crosstreku či Outbacku. Ještě jsme ale nezmínili, že umožňuje bezdrátové připojení telefonu pomocí Android Auto či Apple CarPlay. Posádka zároveň může využívat bezdrátovou nabíječku a kombinaci USB-A a USB-C portů vpředu i vzadu.

8. Lepší aerodynamika

Nižší odpor vzduchu = nižší spotřeba paliva. Nejen proto Forester získal řadu aerodynamických prvků usměrňujících proudění vzduchu kolem karoserie a pod podlahou. To má pozitivní vliv i na snížení hlučnosti, lepší pocit z řízení díky vyvážení přední a zadní části vozu a stabilitu ve vysokých rychlostech. Jsou to například výdechy v předních blatnících, kryt pod motorem nebo deflektory na D sloupku, zadním světle a zadním lemu blatníku.

9. Vylepšené řízení

Už víme, že Forester má tužší karosérii, díky které se méně „kroutí“ a má celkově lepší jízdní vlastnosti. Nicméně aby požitek za volantem byl ještě lepší, rozhodli se japonští inženýři pro dvoupastorkový elektrický posilovač řízení s přirozenějším odporem a přímou, okamžitou odezvou.

10. X-Mode i na zpátečku

Subaru Forester se naučilo novou schopnost. Je to sice drobnost, které byste si zřejmě ani nevšimli, ale může být užitečná. Terénní režimy X-Mode jsou nově aktivní i při couvání, takže na kluzkém povrchu poskytne symetrický pohon všech kol maximum trakce v každé situaci. Nadprůměrná světlá výška 220 mm zůstala zachována a mírně se zvýšil přední nájezdový úhel ze 20° na 20,3°.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Zákaz vjezdu – neplatí pro idioty. Podivná značka v Dolní Lomné budí emoce

Tagy:
SUV hobby Subaru Evropa automobilový průmysl interiér Subaru Forester kufr volný čas Česko produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství