Ital na francouzských základech, i tak lze jednoduše popsat nový Fiat 600. Auto s rozměry malého hatchbacku a prostorností SUV totiž sdílí ozkoušenou platformu koncernu Stellantis, ovšem jeho vývoj, designování i výběr jednotlivých materiálů, probíhal přímo v italském Turíně. Vypadá tedy jako Ital, ale jezdí jako Francouz. Zda se fúze těchto dvou světových kuchyní povedla, zjišťovala redakce během prvních jízd v okolí Prahy.
Na první pohled to vypadá, že Italové si novou „šestistovku“ opravdu upekli ze svého vlastního těsta. Typickou karoserii ve tvaru kapky, které dominují světlomety inspirované lidskýma očima, jednoduše nejde zaměnit s žádnou jinou značkou na trhu. Aby pak designéři ještě nádech té Itálie umocnili, dochutili novinkový hatchback chromovanými doplňky, italskou vlajkou i několika logy s označením modelu.
K TÉMATU: Nové elektrické SUV od BMW stojí podobně jako spalovací verze. Zaujme i prostorem
Pokud to pro zákazníka ještě stále nebude to pravé italské, může sáhnout po jedné z barev připomínajících italskou přírodu. K dispozici je například barva slunce (zdarma), nebe, písku nebo třeba moře. S těmito metalickými odstíny se však u elektromobilu váže pouze vrcholná výbava La Prima. V základnější verzi RED lze vybírat mezi nemetalickými laky - červeným (zdarma), černým a bílým.
Fiat 600 Hybrid se pak liší tím, že jak základní provedení pojmenované po samotném modelu, tak i vrcholné La Prima, je k mání ve všech sedmi barvách karoserie. V základu se můžete dále těšit na LED světlomety, sedmipalcový digitální štít, 10,25palcovou dotykovou obrazovku multimédií, ambientní osvětlení i na tempomat. Smířit se naopak budete muset pouze s 16palcovými ocelovými koly.
To La Prima už má lité osmnáctky, i slonovinovou eko kůži, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s masážními funkcemi, navigaci, adaptivní tempomat či 360stupňovou parkovací kameru. Z cen zatím víme jen to, že mild-hybrid s automatem se bude prodávat od velmi přívětivých 549 900 Kč. Elektromobil Fiat 600e potom od 799 900 Kč, čímž se zařadí mezi ty vůbec nejlevnější bateriová auta v Česku.
Navenek Ital, uvnitř Francouz
Výbavy má tedy novinkový hatchback dostatek, stejně tak jako exteriérových prvků evokujících v zákaznících tu pravou Itálii. To už se ale bohužel nedá říci o interiéru, který je de facto shodný s ostatními vozy značky Stellantis. Čekal bych asi více hravosti, více extravagance... A ne jen zaoblenou kapličku palubních budíků, nápisy Fiat na sedadlech a jinak tvarovanou, popřípadě zbarvenou přístrojovou desku.
Navíc kabina i v nejvyšší výbavě La Prima působí dosti lacině. Převážně pak výplně dveří, které jsou vzadu snad celé z tvrdého plastu. U auta za půl milionu bych to chápal, ale u elektromobilu blížícímu se pravděpodobně k milionu, už nikoliv. Na druhou stranu je fajn, že díky nafouklejší karoserii připomínající spíše SUV, je uvnitř dostatek místa i pro čtyři dospělé cestující. Kufr není největší, ale rozhodně ani nejmenší v segmentu. U mild-hybridní varianty uveze 385 litrů, v případě elektromobilu 360 litrů.
Nejlépe jezdící Fiat!
Jak už jsem naznačil, k dispozici budou u Fiatu 600 prozatím jen dva typy pohonů. Mild-hybrid s šestistupňovým automatem, kterému sto koní dodává benzinový motor 1.2 Turbo a dalších 29 koní potom elektromotor. A ryzí elektromobil, o jehož pohon se stará elektromotor o výkonu 156 koní. Energii k dojezdu až na 409 kilometrů čerpá z baterie o kapacitě 54 kWh, kterou je možné nabíjet výkonem 100 kW. Znamená to tedy, že z dvaceti na osmdesát procent se auto dobije za slušných 27 minut.
Právě elektrická „šestistovka“ pak byla tou, která mi dělala na prvních českých jízdách v okolí Prahy společnost. Zkušenost to sice byla velmi krátká, každopádně mohu s jistotou říci, že podvozkově je novinkový Fiat jedním z nejlépe jezdících malých hatchbacků z koncernu Stellantis. Auto se na okreskách místy připomínající spíše tankodrom jen ladně pohupovalo a mně sedícímu na místě řidiče nedávalo znát prakticky žádného diskomfortu. Žádný hluk od kol, tlumičů, žádné vibrace ani pazvuky, prostě nic! Že bude až takhle pohodlné, to jsem opravdu nečekal!
Ani při ostřejší jízdě v zatáčkách jsem nezaznamenal žádné zmatečné chování, ba naopak. Fiat 600e se nechával ladně vést a do nedotáčivosti se i přes zimní pneu dostával až při opravdu neslušném zacházení. Řízení je lehké, přesné a volant skvěle padne do ruky. Jediné co, tak koncernový pohon mi nikdy úplně neseděl. Působí líným dojmem, chladně reaguje na plyn a na rozměry auta není úplně nejúspornější.
Pro dámy, které to rády větší
Zatímco od pohledu je tedy nová „šestistovka“ stále tou pravou Itálií, v interiéru a jízdně tomu už tak úplně není. V rámci jízdních vlastností je to však spíše pozitivum, protože si nepamatuji, že bych za svou kariéru řídil pohodlnější Fiat. To určitě ne. A pokud překousnete těch pár nedostatků v kabině a nijak zvláště nevyčnívající elektrický pohon, budete z Fiatu 600e nadšení. Zejména pak vy, dámy, kterým je „pětistovka příliš malá a chtěly byste něco prostornějšího, ale stále kompaktního. Oficiální české ceny budou známy na konci března a první vozy pak k zákazníkům dorazí v srpnu.