Nový Renault Espace je i s hybridem levnější než Kodiaq. Místa má na rozdávání

Renault Espace je považován za průkopníka velkoprostorových vozů typu MPV. První generace sjela z výrobní linky už v roce 1984 a doslova pobláznila celý svět. Od té doby se na trhu prostřídal už v dalších čtyřech vydáních a prodalo se ho více než 1,3 milionu kusů. Na úspěchy svých předchůdců se nyní pokusí navázat také šestá generace, která je od základu jiná. Jde totiž o stylové SUV s hybridním pohonem, nikoliv o MPV s naftovým motorem. Může vůbec uspět? To jsme zjišťovali během prvních jízd po českých silnicích.

Hned na první pohled je patrné, že Renault Espace toho má hodně společného s modelem Austral. Vlastně bychom se ho vůbec nebáli pojmenovat Renault Grand Austral, tak se totiž dříve u francouzského giganta označovala většina prodloužených verzí modelů MPV. Při pohledu zpředu jsou obě auta od sebe prakticky neodlišitelná. Boční profil odhaluje, že nový Espace je přece jen o kus větší. Stojí sice na totožné platformě CMF-CD, proti modelu Austral už ale nabízí větší rozvor.

Ten je široký 2 738 milimetrů (o 71 mm víc), vůz je také přirozeně delší, tedy 4 722 milimetrů, proti 4 510 milimetrům. Díky tomu může uvnitř nabídnout více místa už ve druhé řadě a výběr ze dvou verzí, tedy pětimístné a sedmimístné. Velikostně se nový model Espace řadí ke stylovému SUV kupé Rafale do segmentu střední třídy, Renault Austral je o třídu níže, konkrétně mezi kompakty.

K TÉMATU: Renault Captur je příjemné auto, s nímž se ztratíte v davu. Umí ale i pošramotit nervy

Prostoru je v kabině Renaultu Espace opravdu hodně. Vpředu je sice totožný s menším Australem, avšak vzadu je opravdu cítit více místa na nohy, takže i osoby nad 190 centimetrů se pohodlně posadí takříkajíc za sebe. Třetí řada je určena spíše pro malé cestující, díky snadnému ovládání sklápění a posunu sedaček se tam snadno dostanou. Pokud ho budeme poměřovat s ostatními SUV, vypadá to velmi dobře!

Kufr v základní poloze pobere až 777 litrů nákladu, se sklopenou druhou řadou sedadel dokonce až 1 714 litrů. Pokud jde o sedmimístnou variantu, zbývá za třetí lavicí už jen 159 litrů. Specifický tvar zádě nového SUV s sebou nese až podivně úzký průchod pátými dveřmi do zavazadlového prostoru. Třeba hranatý čtvrtý Espace působí proti novince jako „stěhovák“ z jiné ligy. Přechod na SUV s sebou bohužel přináší také výrazně vyšší nákladovou hranu, to kvůli vysokému a tlustému nárazníku.

Na platformě Googlu

Espace je podobný Australu nejen zevně, ale také uvnitř. Palubní deska využívající povedený zábavní systém openR link s platformou od Google a velkou obrazovkou je prakticky totožná. Najdeme tu i známé detaily jako například posuvné opěradlo zápěstí pro lepší ovládání dotykového displeje. Auto se dokonce nabízí v obdobných výbavách, tedy Techno, Esprit Alpine a Iconic, které určují jeho vzhled i použití materiálů, ať už luxusním směrem, nebo spíš sportovním po vzoru znovuzrozených sporťáků Alpine.

Základní výbava Techno obsahuje adaptivní LED světlomety, bezklíčový přístup, dvouzónovou automatickou klimatizaci, zábavní systém openR link s 12palcovou dotykovou obrazovkou a navigací, virtuální kokpit s dvanáctipalcovým displejem a 19palcová litá kola. To všechno za cenu od 999 000 Kč korun. Je tak o 90 000 Kč dražší než Renault Austral. Ve vyšších výbavách stojí Renault Espace 1 069 000 Kč za Esprit Alpine a 1 119 000 Kč za top verzi Iconic. Kompletní ceník včetně výbavy a technických dat najdete pod tímto odkazem.

Tím, že se Renault Espace mezigeneračně proměnil z rodinného MPV na velké SUV, stal se konkurentem úplně jiných vozů. Na českém trhu je nyní jeho hlavním soupeřem nová Škoda Kodiaq, která je dražší. S naftovým dvoulitrem začíná na ceně 1 040 000 Kč. Dalším konkurentem je například Hyundai Santa Fe, který se rovněž v základu nabízí s naftovým motorem o objemu 2,2 l, avšak jen za 899 990 Kč. Hybrid vyjde na 949 990 Kč. Srovnání všech tří aut najdete zde.

Komfortní, ale žravější

A teď už k samotným prvním jízdním dojmům. Novinka je na českém trhu nabízena výhradně s jedním motorem, a tím je E-Tech full hybrid s výkonem 200 koní. Jeho základem je speciálně vyvinutý benzinový tříválec s objemem 1,2 l. Má přímý vstřik, turbo s proměnnou geometrií nebo rozvody řetězem. Výkon 96 kW se pojí s elektromotorem o síle 50 kW (146 kW / 199 koní v kombinaci), kterému dodává energii baterie s kapacitou 1,7 kWh. Systém pracuje ve 400V síti a slibuje kombinovanou spotřebu 4,6 litru na 100 km.

Ve skutečnosti vyniká zejména skvělým odhlučněním, za běžné jízdy prakticky ani nevíte, že tam nějaký spalovací motor je. Ten se projeví až při silnějším sešlápnutí plynu ne zrovna libozvučnou tóninou a skoro až nepříjemnými vibracemi. Za vinu to dáváme automatické převodovce, která má čtyři stupně pro spalovací motor a dva pro elektřinu. Benzinový tříválec totiž velmi často předržuje ve zbytečně vysokých otáčkách. Jindy ho zase nepochopitelně podtáčí.

Při plné akceleraci je navíc přeřazování mezi „spalovacími“ stupni doprovázeno znatelnou prodlevou. Auto v jeden moment prakticky přestane jet a trvá, než se opět katapultuje vpřed, což zrovna při předjíždění kamionu není nic příjemného. Oproti tomu řazení mezi dvěma elektrickými stupni je hezky plynulé. Jen škoda, že Renault Espace nevyužívá elektřinu o něco více, převážně kvůli spotřebě. Ta se totiž místo výrobcem udávaných 4,6 l / 100 km držela během naší jízdy na sedmi litrech. Jasně, většinu času jsme se pohybovali po dálnicích a okresních cestách, ale stejně…

Na elektřinu je přitom vůz schopný ujet i několik kilometrů, a to nečekaně pohodlně. Ve chvíli, kdy převodovka zbytečně nevytáčí nebo naopak nepodtáčí benzinový motor, je nový Renault Espace komfortnější než kdejaké SUV za miliony. Uvnitř je hrobové ticho i při dálničních rychlostech. Vyšší a mohutnější stavba karoserie se začne projevovat až nad českými limity, takže to tuzemského zákazníka vlastně nemusí trápit. Měkké nastavení tlumičů už podtrhuje výše zmíněné. Dokonale tlumí menší i větší nerovnosti a v zatáčkách se zbytečně nenaklání. V neposlední řadě potěší také natáčení zadní nápravy 4Control (standard pro Iconic a Alpine) a přesné řízení použitelné pro každodenní jízdu.

Není vozem pro každého

Nový Renault Espace je tedy povedený, pokud o něm neuvažujete jako o přímém nástupci modelů Espace před ním. Je tu spíš pro všechny, kterým se líbí nový Austral, ale využili by přece jen ještě více místa na zadních sedadlech, v kufru a případně i třetí řadu. Takovou cestou se před ním už vydali i jiní a rozhodně se není za co stydět. Díky vynikajícímu komfortu, skvělé výbavě a prostornosti jde o velmi lákavou nabídku pro bohatší rodiny.

Tagy:
SUV Škoda Kodiaq elektřina Renault Alpine Renault Espace hybridní vozidlo ESPACE art actuel