Nový trik prodejců při akčních slevách: Obalamucení zákazníci si naopak připlatí
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Slevové kupóny využívají obchodníci k novému triku.
Některé e-shopy tak při Black Friday nabízely zboží dráž.
Zahraniční tržiště si s dodržováním zákonů hlavu nelámou.
Jaká pravidla pro slevové kupóny platí?
Prodejci začali ve větší míře využívat, a mnohdy také zneužívat, slevové kupóny. Ty byly dříve adresné a spotřebitel se k nim dostával například při speciálních akcích či výhrách. Slevové kupóny jsou však nyní dostupné úplně všem a obchodníci je začali velmi kreativně využívat. Někteří totiž při nabídce zboží neuvádějí na cenovce minimální cenu v posledních 30 dnech, která by zahrnovala uplatnění kupónu. Zákazník proto například během Black Friday mohl koupit zboží v akci, přesto na produktu neměl uvedeno, že daný výrobek byl v posledních třiceti dnech levnější při použití kupónu.
Během akcí typu Black Friday jsou zákazníci pravidelně varováni, aby nenakupovali impulzivně a ověřovali skutečnou výši slev. Letos byla obezřetnost ještě více na místě. Obchodníci totiž velmi obratně manipulovali se slevovými kupóny. Dříve byly nabízeny jen výjimečně nebo při zvláštních životních příležitostech – například při narozeninách zákazníka. V poslední době se ale slevové kupóny objevují přímo u produktů, které si chcete v internetovém obchodu koupit. Zákazník jen opíše kód do kolonky a slevu má okamžitě v košíku.
ČTĚTE TAKÉ: Tragédie v litoměřické porodnici: Lékaři oživovali čtyři novorozence, dva zemřeli
Část obchodníků proto slevové kupóny využívala před akčním svátkem Black Friday. Upozorňuje na to analýza Hlídače shopů. Prodejci totiž mají povinnost uvést k údaji o slevě informaci o nejnižší ceně, za kterou bylo zboží nabízeno 30 dní před jejím poskytnutím. Právě z této minimální ceny se vypočítává sleva. Zákazník má proto k dispozici údaj, zda se nejedná o skryté zdražení. Někteří obchodníci však do minimální ceny nezapočítali slevové kupóny.
Čtěte také
„Pokud je produkt ve 30 dnech před další slevovou akcí nabízen se slevou formou kupónu nebo kódu, správně má být tato prodejní cena zohledněna v minimální ceně před další akcí. A to se nyní při Black Friday v mnoha případech neděje. Produkt tak může být při Black Friday zlevněný, reálně a podle pravidel však zlevněný není,“ uvádí Hlídač shopů v analýze.
Spotřebitelská organizace dTest se s podobnými případy také setkala. Spotřebitelé si proto nevědomky kupují produkt, který je i při nabízené slevě zdražený. „Za slevu se považuje každá informace, která vyvolává dojem snížení ceny. Pokud prodávající poskytne spotřebiteli slevu, je povinen k údaji o slevě uvést také informaci o nejnižší ceně, za kterou bylo zboží nabízeno a prodáváno v období 30 dnů před jejím poskytnutím. Do tohoto výpočtu nemusí zahrnovat slevy poskytované v rámci věrnostních programů ani individualizované nabídky vytvořené pro konkrétní spotřebitele,“ řekla pro CNN Prima NEWS vedoucí právní poradny dTestu Lenka Zdráhalová.
Čtěte také
Podle analýzy se podobného provinění dopustil například internetový obchod Alza. V posledních letech v našem hodnocení vycházel skvěle a jednalo se o jeden z prvních e-shopů, které přešly na zobrazování reálných slev. Přesto byl elektrický gril v Black Friday nabízen za 1 999 korun s inzerovanou 22procentní slevou. Jenže necelý měsíc před zařazením produktu do Black Friday byl nabízen s jiným kupónem za 1 942 korun. Reálně je tedy v Black Friday o 2 procenta dražší, uvádí analýza.
Nejhůře dopadla zahraniční tržiště
Společnost Alza se brání tím, že se jednalo o speciální slevový kupón. „My takové slevové kupóny do výpočtu nezařazujeme, protože vyžadují aktivní krok zákazníka a nejsou součástí běžné cenovky. Ne každý je vidí nebo použije, a proto je nepovažujeme za cenu, za kterou bylo zboží standardně nabízeno a prodáváno,“ uvedla pro Seznam Zprávy mluvčí společnosti Eliška Čeřovská.
Firma se tím odvolávala na výjimku, kdy je možné slevové kupóny z minimálních cen vyřadit. Potvrzuje to i vyjádření dTestu pro CNN Prima NEWS. „U slevových kupónů je rozhodující míra jejich dostupnosti. Jestliže jsou kupóny poskytovány pouze v rámci věrnostní akce, není nutné je při stanovení nejnižší ceny v posledních 30 dnech zohledňovat. Naopak jestliže je kupón zveřejněn přímo u konkrétního produktu, a sleva je tak dostupná všem zákazníkům, aniž by ji následně prodejce zohlednil při výpočtu nejnižší ceny, považujeme takový postup za obcházení zákona, neboť takto poskytnutá sleva je veřejně dostupnou,“ dodala Zdráhalová.
Čtěte také
Podle analýzy však slevové kupóny do minimálních cen nezapočítaly v některých případech ani společnosti Datart, Notino nebo Lékárna. Samostatnou kapitolou jsou pak zahraniční internetová tržiště, například ta čínská, která si s dodržováním zákonů hlavu nelámou.
I z loňského srovnání vycházela tržiště při férovém poskytování slev velmi špatně a nic se nezměnilo ani letos. „Temu obecně láká na velmi nízké ceny, u kterých uvádí doporučenou maloobchodní cenu (DMOC) jako „referenční pro vaši informaci a pro účely srovnání cen“. Zajímavé je, že vedle prodejní ceny často mění i tuto DMOC. Například jeden z dalekohledů byl v nabídce za 922 korun s referenční cenou 936 korun. O týden později se cena zvýšila na 957 korun a překvapivě i referenční cena narostla na 1 277 korun. Výhodněji, ale dráž,“ dodává analýza.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Vzdám se Agrofertu, děti ho dostanou až po mé smrti. Babiš odhalil řešení střetu zájmů