Při Black Friday se kouzlí s cenami v Česku i cizině. Toto je osm rad, jak se nenechat napálit

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Black Friday začíná dříve, než si myslíte.

  • Až 41 procent „slev“ ve skutečnosti slevami není.

  • Chcete ušetřit? Zjistěte, jak na to.

  • Jak se vyhnout podvodům s cenami?

Více

Slevová akce Black Friday se začátkem listopadu začíná rozjíždět. Akční ceny jsou k vidění téměř ve všech obchodech, některé slibují zlevnění až o desítky procent. Ne vždy se však jedná o vyloženě výhodné nabídky, někdy ve skutečnosti ani nejde o slevu, což dokládají i zkušenosti ze zahraničí. Spotřebitelům se proto doporučuje, aby se drželi osmi rad, jak postupovat při nakupování ve dnech velkého slevového šílenství.

Skutečný svátek slev Black Friday připadá letos na 28. listopadu, přesto někteří tuzemští obchodníci přišli s razantním snížením cen už na konci října. České prodejny totiž využívají celého listopadu a zlevňují tak produkty v době vrcholících předvánočních nákupů. Nabídka zlevněného zboží ale nemusí být po celou dobu trvání Black Friday výhodná a někteří obchodníci nabízejí slevy velmi kreativně ve svůj vlastní prospěch. Nahrává tomu i zvýšená poptávka ze strany spotřebitelů.

ČTĚTE TAKÉ: Energetický gigant se v Česku chystá statisícům zákazníků snížit cenu. Reaguje na trh.

Od listopadu se rozjíždí sváteční nákupní sezóna, která je pro kamenné i internetové obchody klíčovým obdobím. Podle marketingového manažera společnosti Upgates Michala Benatzkého se v posledních dvou měsících v roce uskuteční 30 až 40 procent celoročního obratu e-shopů. „Na Black Friday se připravuje téměř každý druhý internetový obchod. Zájem spotřebitelů o akční zboží vzroste až o 300 procent,“ uvedl Benatzký. Obchodníci podle něj chystají slevy ve výši 50 až 70 procent na elektroniku, kosmetiku, hračky, oblečení nebo vybavení domácnosti.

Výše slev se v zásadě neliší od těch, které obchody v rámci Black Friday nabízejí v zahraničí. A stejně jako za hranicemi panuje pochybnost, zda jsou pro zákazníky výhodné. Ve Spojených státech například podle webu Scripps News najdete výhodné slevy při nákupu oblečení či šperků. Podstatně nevýhodnější jsou nabídky v případě elektroniky. Z analýzy serveru WalletHub vyplývá, že 41 procent produktů během Black Friday nemá v USA nijak výhodnou cenu, protože v jiném období roku lze to samé zboží najít ještě levněji.

Ve Velké Británii se podle BBC zákazníci mohou setkat s podobným přístupem. Jako příklad poslouží nabídka fénu za akční cenu 18,99 libry, když podle prodejce původně stál 49,99 libry. Problémem však je, že původní cena se padesátilibrové hranici ani nepřibližovala, takže výše slibované slevy naprosto nesedí.

Další analýza se zaměřila na 227 nabídek oblíbených produktů, které se během Black Friday prodávaly ve Velké Británii. Průzkum provedl portál Which?, který se na akce zaměřuje už sedm let. Výzkumníci zkontrolovali cenu zboží šest měsíců před akcí a šest měsíců po ní. Ovšem až během loňského Black Friday se poprvé stalo, že každá z nabídek během svátku měla nižší (či alespoň stejnou) cenu než v průběhu roku.

Toto akční období je přitom stále populárnější. Například v roce 2022 vzrostly on-line transakce podle webu MikMak během listopadu ve Španělsku o 576 procent, ve Velké Británii o 404 procent, v Německu o 346 procent, v Itálii o 346 procent a ve Francii o 344 procent.

Jak se vyhnout nevýhodným nákupům?

Spotřebitelské organizace před podobnými obchodními akcemi varují a vydávají hned několik doporučení pro zákazníky. Podle některých z nich je nutné dodržovat osm rad, které vám mohou ušetřit peníze v době předvánočních nákupů. Předně je důležité si vytvořit seznam produktů, které chceme výhodně koupit. Ty následně podrobíme srovnání s jiným zbožím, zda jsou dostatečně kvalitní a jestli je na ně spolehnutí. K tomu pomáhají jak srovnávače, tak recenze.

Seznam je poté nutné porovnávat s různými obchody, které slevy nabízejí. Studie portálu Which? například zjistila, že 83 procent sluchátek bylo levnějších v období šesti měsíců před Black Friday. Oproti tomu v případě chytrých televizí nebo tabletů se ve stejném časovém intervalu neobjevila žádná výhodnější nabídka. Slevy si je proto třeba hlídat před i po příchodu akčních dní.

Internetové srovnávače pomohou i s vyhledáváním historie cen. Pomocí pár kliků lze zjistit, zda jsou slevy v listopadu u určitého produktu skutečně výhodné. Nutné je také prozkoumat, zda slevy opravdu odpovídají nabízené akční nabídce, tedy zda obchodníci neuvádějí špatné údaje.

Pokud jsou všechny tyto záležitosti v pořádku, vyplatí se koupit vybraný produkt velmi brzy. Lidé proto nemusí čekat na samotný Black Friday na konci listopadu, ale mohou vyrazit na nákupy ihned. S tím souvisí i další rada, aby si lidé prověřovali slevy v kamenných prodejnách on-line. Velmi často se totiž stává, že nabídka v internetovém obchodě je daleko příznivější než přímo v prodejnách.

Před nákupem je také potřeba si přečíst způsob vrácení produktu. Nakupující by neměli zapomínat ani na slevovou akci Cyber Monday, která přichází v pondělí po Black Friday. Cyber Monday se totiž speciálně zaměřuje na on-line nabídky a jeho obliba roste.

České obchody často chybují

V České republice není období slev nijak ohraničeno a obchody je nabízejí v rozmezí od října až do začátku prosince. Česká obchodní inspekce proto provedla v loňském roce dvě velké akce zaměřené na obchodní řetězce a internetové obchody. První se uskutečnila mezi 14. a 31. říjnem, kdy bylo provedeno 250 kontrol. Výsledkem bylo celkem 91 porušení zákona, kdy obchodníci nesprávně uváděli slevu. Konkrétně šlo o případy, kdy výše slevy nebyla vypočítána z nejnižší ceny za posledních 30 dní před akčním zlevněním. Někdy se tak ve skutečnosti nejednalo o zlevnění, ale o zdražení zboží. Kontroloři také ve 37 případech zjistili užití nekalé obchodní praktiky v souvislosti s oceňováním.

Druhá akce se uskutečnila od 11. listopadu do 6. prosince. Inspekce se zaměřila na slevové akce označené jako Black Friday a Cyber Monday. Celkem bylo provedeno 172 kontrol a u 71 obchodů bylo zjištěno porušení právních předpisů. Nesprávně uvedenou slevu, neboli zdražení, našli inspektoři u 29 zkontrolovaných obchodníků. Prohřešky pak odhalili v celkem 41 procentech z celkového počtu provedených kontrol.

Nesprávný výpočet slevy je přitom nejčastějším pochybením na straně obchodníků i v průběhu roku. Česká obchodní inspekce provedla v minulém roce 1 755 kontrol a porušení zjistila v 796 případech. To je celkem 45 procent z celkového počtu kontrol. Samotné neposkytnutí či nesprávné uvedení nejnižší ceny za posledních 30 dní bylo zjištěno v celkem 370 případech. Celkově za loňský rok padlo 385 pokut ve výši 17,5 milionu korun.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Češi ochutnávali vzorky potravin z domácích a německých obchodů. Rozdíl v kvalitě byl závratný.