Velká sleva, nebo skryté zdražování? Téměř každý druhý obchod při Black Friday klame
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
- Black Friday v ČR? Slevy už teď, ale...
- Téměř polovina obchodů porušuje zákon o slevách.
- Jak se vyhnout zdražení místo slev?
- Je Black Friday skutečně výhodný?
Slevová akce nazvaná Black Friday se nezadržitelně blíží. Zatímco ve Spojených státech trvá takto nazvané nákupní šílenství jeden den, tuzemské obchody nabízejí slevové akce déle než měsíc. Česká obchodní inspekce během kontrol nachytala velké množství společností, které porušují právní předpisy. Jaké jsou nejčastější chyby a jak se jim spotřebitelé mohou jednoduše vyhnout?
Slevová akce Black Friday se ve Spojených státech uskuteční až v pátek 28. listopadu. Tuzemské obchody ale na nic nečekají a někteří odvážlivci nabízejí slevy pod hlavičkou Black Friday už nyní na konci října. Levnější zboží je ale mnohdy lacinější pouze na oko a obchodníci tohoto svátku využívají. Dokládají to data České obchodní inspekce, která poskytla redakci CNN Prima NEWS.
ČTĚTE TAKÉ: Co po volbách se ztrátovou Českou poštou? Ve hře je dokončení transformace i privatizace
V České republice není období slev nijak ohraničeno a obchody je nabízejí různě v rozmezí října až začátku prosince. Česká obchodní inspekce proto provedla dvě velké akce zaměřené na obchodní řetězce a internetové obchody. První se uskutečnila mezi 14. a 31. říjnem, kdy bylo provedeno 250 kontrol. Výsledkem bylo celkem 91 porušení zákona, kdy obchodníci nesprávně uváděli slevu. Konkrétně šlo o příklady, kdy sleva nebyla odvozena z nejnižší ceny za posledních 30 dní před jejím zlevněním. Nejednalo se tedy o slevu, ale o zdražení. Kontroloři také zjistili ve 37 případech užití nekalé obchodní praktiky v souvislosti s oceňováním.
Čtěte také
Druhá akce se uskutečnila od 11. listopadu do 6. prosince. Inspekce se zaměřila na slevové akce označené jako Black Friday a Cyber Monday. Celkem bylo provedeno 172 kontrol a u 71 obchodů bylo zjištěno porušení právních předpisů. Nesprávně uvedenou slevu, neboli zdražení, mělo 29 zkontrolovaných obchodníků. Inspektoři odhalili prohřešky v celkem 41 procentech z celkového počtu provedených kontrol.
Chyba na straně obchodníků u nesprávného uvedení slevy je přitom nejčastějším porušením i během roku. Česká obchodní inspekce provedla v minulém roce 1 755 kontrol a porušení zjistila v 796 případech. To je celkem 45 procent z celkového počtu kontrol. Samotné neposkytnutí či nesprávné uvedení nejnižší ceny za posledních 30 dní bylo prohřeškem v celkem 370 případech. Celkově za loňský rok padlo 385 pokut ve výši 17,5 milionu korun.
„Na základě i těchto zjištění je třeba zopakovat, že slevy mají jako marketingový nástroj vliv na spotřebitelské chování a rozhodování spotřebitelů ohledně koupě. I přes opakované kontroly přitom stále dochází k porušování zákonných povinností ze strany prodávajících,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba.
Spotřebitelé by si proto při Black Friday měli dávat velký pozor, zda se jedná o skutečnou slevu. Obchodníci musí na cenovce uvést, jaká byla cena výrobku v posledních 30 dnech. Až z ní může být vypočítána sleva. V opačném případě je spotřebitel klamán a může se také stát, že si koupí zdražené zboží.
Pozor na cenovky vypadající jako sleva, varují odborníci
Spotřebitelská organizace dTest varuje také před častou praktikou obchodníků, kteří nabízejí cenovku v křiklavé barvě, která může vypadat jako sleva. Na ní je však například uvedeno jen „naše cena“ a sleva to tím pádem není. „Pokud by takové cenovky ve spotřebiteli dojem slevy vyvolávaly, mohlo by se jednat o nekalou obchodní praktiku. V takovém případě se spotřebitelé mohou obrátit na Českou obchodní inspekci a podat podnět k šetření,“ uvádí dTest.
Čtěte také
Pokud chce nakupující skutečně ušetřit, měl by se o výrobky více zajímat a například využívat internetové srovnávače cen. „Vhodným nástrojem může být srovnání cen u konkurence nebo využití cenového srovnávače, který umožňuje sledovat i vývoj ceny v čase. Díky tomu si mohou sami spotřebitelé vytvořit reálný obraz o tom, zda se jim nabídka skutečně vyplatí,“ uvedla ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.
Spotřebitelé by si měli také dát pozor na slevy, které jsou nabízeny pouze do vyprodání zásob. Obchodníci by totiž měli mít připravené odpovídající skladové zásoby. Pokud by nalákali zákazníky jen za účelem návštěvy prodejny nebo e-shopu v době, kdy je zboží nedostupné, jednalo by se o nekalou obchodní praktiku. „Spotřebitel se také může snadno dostat do situace, kdy si objedná zboží za výhodnou cenu, ale následně obdrží e-mail informující o nedostupnosti vybraného produktu. Pokud bylo již takové zboží uhrazeno, má spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy a na vrácení zaplacené částky,“ dodává Hekšová.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Vánoční cukrovinky vyjdou nejdráž v historii, říká ekonom. Ceny kakaa jsou jako na houpačce.