Pád Motoristů je již nezastavitelný, shodli se komentátoři. Označili hlavního „viníka“ krize

Šaradín a Komárek k preferencím Motoristů sobě

Pád Motoristů sobě je nezastavitelný, aby se dostali do Sněmovny, musel by se stát zázrak, řekl k šancím strany politolog Pavel Šaradín. Podobně to vidí také komentátor Deníku Martin Komárek, podle kterého může za pád Motoristů fakt, že svou volební strategii postavili na europoslanci Filipu Turkovi. Ve vysílání CNN Prima NEWS také nastínili, že jedním z důvodů nelichotivých výsledků Motoristů může být i „předčasný rozchod“ s Přísahou.

Ačkoliv v prvních měsících letošního roku se Motoristé sobě v předvolebních výzkumech analytického ústavu STEM pro CNN Prima NEWS drželi poměrně pohodlně nad pětiprocentní hranicí (maxima dosáhli na konci března, kdy získali 6,7 procenta), poslední dobou znatelně klesají. Nejaktuálnější výzkum jim přisoudil pouhých 3,5 procenta. Podle Šaradína má pokles několik důvodů.

ČTĚTE TAKÉ: Neshody v SPD a spol.? Chuť potrestat Fialu převáží, rozpad je ale nevyhnutelný, řekl Šaradín

Největším z nich je prý osobnost čestného předsedy Motoristů sobě Filipa Turka. Europoslanec se v posledních měsících zapletl do několika kauz, které s preferencemi strany značně zamávaly. V polovině dubna veřejnost týdny řešila Turkovu rychlou jízdu, když po české dálnici jel rychlostí bezmála 240 kilometrů za hodinu. Na konci června pak europoslance jedna z jeho bývalých partnerek obvinila ze znásilnění.

Podle Komárka Turkovy kauzy s preferencemi Motoristů mávají proto, že europoslanec je „jedinou tváří Motoristů, kterou veřejnost zaznamenala“. „Teď jsou Motoristé v koncích právě proto, že všechno postavili na osobnosti Filipa Turka. Nemají ho kým nahradit,“ míní komentátor Deníku. Shodl se se Šaradínem, že se Motoristé do Sněmovny spíše nedostanou.

„Myslím, že je pád Motoristů už nezastavitelný. Pokud máte preference dlouhodobě pod pěti procenty, tak vás do voleb vůbec nic nezachrání. To by se skutečně musel stát zázrak,“ řekl Šaradín.

Předčasný rozchod jako příčina pádu?

Dalším důvodem klopýtání Motoristů je zaměření strany, míní. „Chtěla být druhou ODS a brát si přesvědčené pravicové voliče. Nicméně nyní spíše čerpá z tábora nespokojených,“ pronesl. Spíše než ODS je pro Motoristy konkurencí SPD či Stačilo!

Za poslední důvod považují experti „předčasný rozchod“ se stranou Roberta Šlachty. „Přísaha, která se v průzkumech pohybuje kolem dvou či tří procent, by pro Motoristy představovala jistotou vstupu do Poslanecké sněmovny,“ shrnul Šaradín. Oba subjekty spolu dříve spolupracovaly ve volbách do Evropského parlamentu, Motoristé se ale rozhodli do letošních voleb kandidovat samostatně.

Pod tlakem nelichotivých výsledků v průzkumech se Motoristé rozhodli svolat na sobotu krizový sněm. Podle některých komentátorů by se na něm mohlo řešit i obnovení spolupráce s Přísahou. Šaradín se domnívá, že se to stát může, ale „bylo by to velmi směšné“. „Potvrdilo by se, že Motoristé jsou pouze slupka bez obsahu, která pro to, aby získala mandáty, udělá cokoliv,“ dodal.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: S EU půjdeme i do toho nejtvrdšího konfliktu, slíbil Havlíček. „Řezání hlav“ se neobává

Tagy:
politika STEM ODS volby europoslanec Martin Komárek Svoboda a přímá demokracie Pavel Šaradín Poslanecká sněmovna ČR Filip Turek Motoristé sobě