Papež: Uvíznutí na letišti? Bude se to stávat často. Kompenzace jsou řehole na delší dobu

Letištěletiš

360° - 28.6. v 21:59

Cestovní kanceláře po dvou „covidových“ létech hlásí enormní zájem lidí o dovolenou v zahraničí. Větší vytížení evropských letišť a nedostatek personálu může mít za následek i několikadenní nedobrovolný odklad návratu domů. Místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež ve vysílání CNN Prima NEWS varoval, že k podobným komplikacím bude v letecké dopravě docházet i nadále.

Hodiny čekání u přepážky a dlouhé fronty u bezpečnostní kontroly. S tím se v posledních dnech potýkají cestující na evropských letištích.

Hodinové fronty a frustrace. Zájem o cestovní pasy je enormní, i kvůli válce

Nápor v těchto dnech zažívají pracoviště magistrátů, kde si lidé vyřizují cestovní pasy. Například v Praze nebo v Plzni trvá vyřízení dokladů i několik hodin. Čekání si bohužel není možné zkrátit ani využitím aplikace „úřad bez čekání“, nejbližší volný termín je až za měsíc. V době dovolených a nadcházejících prázdnin jsou lidé v dlouhých frontách mnohdy naštvaní.

V neděli se dokonce objevila zpráva o skupince Čechů, která uvízla na letišti v Barceloně na několik dnů. Podle původních plánů sice měla odletět již v pátek, ale nečekaně se jí pobyt prodloužil až do pondělí. Podle Jana Papeže nelze vyloučit, že k rušení letů a podobným incidentům bude na evropských letištích docházet i v nadcházejících týdnech.

„Letiště i letecké společnosti nemají dost zaměstnanců, proto nemohou poskytovat veškeré služby, které poskytovat mají. Letiště ruší leteckým společnostem možnost přistávat a letecké společnosti tím pádem ruší lety. Věc se jako domino posouvá přes hodiny i dny. K podobným situacím bude docházet často,“ řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.

Z věci Papež viní letiště i letecké společnosti, protože se prý měly na cestovatelský nápor lépe připravit. „Je to věc, kterou jim vyčítám nejvíc. Už v roce 2021 bylo jasné, že v době, kdy skončí covidové restrikce, lidé začnou cestovat jako diví. I loni cestovali hodně. Letecké společnosti a letiště dostávaly jasné signály, že ta doba brzy přijde,“ zmínil.

Lidé, kteří se dostanou do podobného problému, sice mohou žádat kompenzace včetně nákladů na nocleh v hotelu, podle Papeže však většina cestovních kanceláří tuto možnost cíleně komplikuje, aby bylo takové podání co nejsložitější.

„Formuláře tak moc skrývají na svých webech a komplikují vystavení, že většina lidí mávne rukou a vykašle se na to. Kompenzace jsou řehole na delší dobu,“ dodal. Pokud má let zpoždění více než šest hodin nebo letadlo neodletí vůbec, vyplatí se mít i pojištění navíc.

Tagy:
Evropa letiště letecká společnost Jan Papež cestování koronavirus COVID-19 360° Asociace cestovních kanceláří České republiky