Náročný odlet na dovolenou
Léto je tady a mnoho lidí se jistě chystá na dovolenou. Pokud míříte do ciziny letecky, připravte se na možné komplikace. Větší vytížení evropských letišť a nedostatek personálu může mít za následek nejen zpoždění letů, ale i několikadenní nedobrovolný odklad návratu domů.
Více než tři hodiny před odletem, čekání u přepážky a dlouhé fronty u bezpečnostní kontroly. S tím se v posledních dnech potýkají cestující na evropských letištích a Praha není výjimkou. „Čekáme velmi silné období, které nastane od příštího týdne a také první týden o prázdninách, kdy se může projevit nedostatek zaměstnanců,“ uvedla tisková mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková. „Praha na tom není tak špatně, když se podíváte do Amsterdamu, Paříže, Londýna nebo do Barcelony, tam je opravdu panika. Někdy nestačí ani tři až čtyři hodiny na odbavení,“ řekl prezident Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.
V Barceloně uvízla i skupinka Čechů včetně rodin s dětmi. Ti měli odletět už v pátek, ale nečekaně se jim pobyt, podle posledních informací, prodloužil až do pondělí. „Měli jsme odletět v sedm hodin, ale v 18:55 nám ten let zrušili. Zhruba hodinu jsme čekali u vchodu do letadla, než jsme někoho odchytli, aby nám řekl, co se děje,“ popsala česká turistka v Barceloně.
Celou situaci komplikuje stávka letecké společnosti, cestující si stěžují na nedostatek informací. „Dostali jsme hotel, ze kterého nás ráno vykopli zpátky na letiště a teď čekáme. Nevím, kdy poletíme domů, ani nedostaneme žádný další hotel, protože ta letecká společnost má snad nějakou stávku, nemůžeme se tam dovolat,“ sdělila turistka.
V případě problémů s odletem máte právo na kompenzaci jako všichni ostatní v Evropě. „Pokud se jedná o let, který je v Evropě, tak máte nárok nejčastěji na 250 až 300 euro při krátkém letu. U dálkového letu můžete dostat až 600 euro, ale záleží, jak dlouhé to zpoždění bylo,“ vysvětlil Papež.
Pokud má let zpoždění více než šest hodin nebo letadlo neodletí vůbec, vyplatí se mít i pojištění navíc. „Máme takzvané pojištění zmeškání odjezdu. To klientovi umožňuje dostat určitou formu kompenzace. Když na letišti stráví více než šest hodin, tak tam nabíhá za další období konkrétní částka, kterou může využít, když si jde koupit jídlo a pití nebo když je to delší, tak si zaplatí hotel,“ řekl tiskový mluvčí ERV pojišťovny Vlastimil Divoký.
Odborníci doporučují být na letišti minimálně tři hodiny před odletem. Případné kompenzace je potřeba vždy řešit s leteckou společností, nikoliv s letištěm nebo cestovní kanceláří.