V Praze je téměř rozhodnuto o budoucnosti parkování elektromobilů a plug-in hybridů na modrých a fialových zónách. Nejnovější návrh pracuje s padesátiprocentní slevou oproti klasickým spalovacím autům a v platnost by mohl vstoupit už koncem letošního léta.
Po dlouhých politických tahanicích a spekulacích zřejmě známe výsledek – už brzy v Praze skončí parkování elektromobilů a plug-in hybridů zdarma. Hlavní město připravuje zpoplatnění modrých a fialových parkovacích zón pro všechny a podle schváleného návrhu budou majitelé elektrifikovaných aut s registrační značkou ve formátu EL platit polovinu peněz oproti řidičům a provozovatelům běžných výhradně spalovacích aut.
Pro elektromobily s padesátiprocentní slevou
Ve středu 28. května úpravy městské radě doporučil dopravní výbor zastupitelstva, když předložil finální návrh řešení, jak bude parkování v Praze vypadat v následujících letech. Původně mělo bezplatné parkování vozů s emisemi CO2 pod 50 gramů na kilometr jízdy přestat platit už od loňského 1. ledna, ale kvůli neshodě se radní rozhodli prodloužit toto zvýhodnění do konce loňského roku a poté ještě do letošního 30. června.
ČTĚTE TAKÉ: Když i Bugatti je pomalejší. Za volantem nejrychlejšího auta světa s cenou 55 milionů
Aktuálně se čeká na schválení nejnovějšího návrhu, s nímž by dnešní model skončil už 29. srpna 2025 a ten nový začal platit ještě před začátkem dalšího školního roku. Krátkodobé i dlouhodobé parkování bude stát majitele elektromobilů polovinu z normální ceny a obyvatelé Prahy si budou moci zaplatit neomezené parkování ve všech zónách v metropoli za roční poplatek 24 tisíc korun.
Stejnou částku budou v těchto parkovacích zónách platit i rezidenti – pro fyzickou osobu to bude 1 200 korun za rok za první vozidlo. Pražané a firmy splňující podmínky si navíc budou moci zažádat o abonentní karty, umožňující parkovat kdekoliv, avšak rovněž za poplatek 24 tisíc korun ročně.
Zdeněk Hřib s odlišným návrhem neuspěl
Primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) přitom během nových jednání o parkování v Praze neuspěl. Městské radě předkládal odlišný návrh, podle něhož by majitelé elektromobilů mohli za 25 tisíc korun ročně volně parkovat pouze ve smíšených a návštěvnických zónách kromě Prahy 1 a 2, a to všichni, nejen Pražané. Stejnou možnost by měli i majitelé spalovacích vozidel, avšak za dvojnásobnou cenu a také jeho návrh zahrnoval slevu 50 procent na běžné parkování v zónách.
Hlavní město Praha v současnosti připravuje velkou reformu systému zón placeného parkování, zahrnující třeba celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, možnost pro rezidenty platit méně za menší oblast povoleného parkování nebo zvláštní povolení pro zásobování či pečovatele. A současně řeší rozšíření podpory pro provozovatele elektromobilů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Francouzský hot-hatch Alpine A290 budí emoce. A to i při pohledu do ceníku
„Kromě parkování je klíčovým předpokladem rozvoje elektromobility budování dobíjecí infrastruktury. I v této oblasti děláme konkrétní kroky – hlavní město si podalo žádost o dotaci na výstavbu až 1 500 nových dobíjecích stanic a naše městská společnost THMP již nyní instaluje tzv. EVR stožáry, na které je možné snadno osadit dobíjecí bod,“ řekl na dotaz CNN Prima NEWS Hřib.
Tímto způsobem Praha připravuje přibližně 200 míst ročně. „Ve spolupráci s dalšími městskými i soukromými partnery zároveň roste i počet vysokorychlostních stanic typu HPC. Počet dobíjecích bodů v Praze se tak jen mezi lety 2022 a 2023 zvýšil o více než 60 procent, což přispívá ke komfortu řidičů a dostupnosti čisté mobility v celé metropoli,“ dodal náměstek primátora.