Marketingový expert Zápotocký o předvolebních kampaních
Nejen, že premiér Andrej Babiš nerespektuje Senát, ale nyní po volbách se vysmívá i Poslanecké sněmovně. Poukázal na to politický marketér Jan Zápotocký v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS. Dodal, že v situaci, kdy Babiš do Sněmovny kandidoval, se jeho chování jeví jako absurdní. Zápotocký mimo jiné dodal, že letošní předvolební kampaň byla plná bizarních situací. Zmínil například videa Husté dvojky či generátory volebních hesel.
Zápotocký ve vysílání CNN Prima NEWS řekl, že první část povolební tiskové konference premiéra Andreje Babiše a jeho hnutí ANO vypadala spíše jako „otevíračka nové dálnice“. Plně se podle něj šéf hnutí projevil až v okamžiku, kdy začal odpovídat na otázky novinářů.
Během dotazů se podle Zápotockého ukázalo, že Babiš nemá respekt k Poslanecké sněmovně, tedy instituci, kam kandidoval. „Byl tam zajímavý moment, kdy se ho jedna novinářka zeptala, že se spekuluje o tom, že by měl být šéf Poslanecké sněmovny, a on se tam v podstatě Sněmovně vysmíval,“ řekl politický marketér s tím, že Babiš o dolní komoře Parlamentu často například říká, že je to „žvanírna“.
V okamžiku, kdy ale do Sněmovny kandiduje, považuje chování Babiše za kuriózní. „Ve chvíli, kdy to jsou volby do Poslanecké sněmovny a vláda se odpovídá Sněmovně, tak je až absurdní, že nerespektuje ústavní instituce. On Senát nerespektoval nikdy, ale že nerespektuje už ani Poslaneckou sněmovnu, je zvláštní,“ pokračuje Zápotocký.
Hamáčkovi se tah s Luxem vrátil jako bumerang
Politický marketér v pořadu Nový den dále zhodnotil kampaň ČSSD, která se do Poslanecké sněmovny nedostala. „Rozhodně jim nepomohla. Sociální demokracie sama prožívá obrovskou krizi strany. Jan Hamáček se hledá v tom, jestli je lídr,“ zmínil Zápotocký.
KOMENTÁŘ: Těžká hodina české levice. Vrátí se ještě ČSSD a komunisté?
Je to poprvé od vzniku Československa v roce 1918, kdy v našem zákonodárném sboru chybí formálně levicová strana, nepočítáme-li tedy období protektorátu. Jak se to mohlo stát, co to znamená pro českou politiku a má levice šanci na návrat?
Kampaň podle něj nebyla pro voliče ČSSD uchopitelná a vůbec jí nepomohlo například prohlášení Hamáčka, že by zesnulý předseda KDU-ČSL Josef Lux určitě volil sociální demokracii. Tento tah, kterým chtěl získat voliče lidovců, a za který schytal tvrdou kritiku, se Hamáčkovi podle politického marketéra „vrátil jako bumerang“.
Za hlavní důvod neúspěchu ČSSD ovšem Zápotocký nepovažuje špatně vedenou předvolební kampaň. „Kampaň není důvodem, proč sociální demokracie nebyla zvolena, ale spíše to bylo vládnutí s hnutím ANO. To je v očích voličů poškodilo víc,“ uvedl odborník na politický marketing.
Kampaň plná bizárů
Zápotocký naopak vyzdvihl výkon koalice Spolu, kam spadá ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Především pak lídra uskupení Petra Fialy (ODS). „Fialovi se asi povedlo stát se lídrem. Často se mu vyčítalo, že je takový nevýrazný předseda. Andrej Babiš se mu neustále posmívá, že je hodný člověk, což působí spíše zle, než že by ho chválil,“ zmínil odborník s tím, že během posledních šesti měsíců na sobě Fiala značně zapracoval. „Během půl roku se u něj projevila velká změna a myslím, že to koalici Spolu opravdu pomohlo,“ dodal Zápotocký.
Letošní předvolební kampaň byla podle něj především plná bizarních situací. Zmínil například videoklip s Hamáčkem, kterak se v „baloňáku“ prochází Prahou a vypadá u toho podle Zápotockého jako „komisař Cattani“. Úspěch ČSSD nezajistily ani videa tzv. Husté dvojky, tedy dvojice Matěj Stropnický - Jana Maláčová.
Za bizarní považuje také generátory hesel. „Byl to třeba generátor výroků a hesel u Pirátů, které vytvářely různé koláže a potom to lidé parodovali. Podobný generátor vytvořila koalice Spolu, která parodovala vizuály Andreje Babiše,“ dodal Zápotocký a dále zmínil i zvláštní rozcvičku nezařazeného a kontroverzního poslance Lubomíra Volného.