Snížená sazba spotřební daně bude u nafty platit zřejmě do konce příštího roku místo do konce letošního září. Prodloužení úlevy o 1,5 koruny na litr dnes schválila Sněmovna zrychleně ve stavu legislativní nouze hlasy 144 ze 147 přítomných poslanců.
Opatření má podle vlády pomoci konkurenceschopnosti dopravců. Rozpočty státu a Státního fondu dopravní infrastruktury letos přijdou podle důvodové zprávy dohromady o 2,5 miliardy korun a příští rok o 9,6 miliardy Kč.
Nafta je už výrazně dražší než benzin. Ceny pohonných hmot mohou dál růst, varuje ekonom
Vysoké ceny pohonných hmot trápí řidiče už několik měsíců. Nafta je na několika místech v České republice výrazně dražší než benzin. Podle odborníka Lukáše Kovandy ceny ještě porostou, pokud se západní státy rozhodnou uvalit na Rusko další sankce.
Aby předloha platila, ještě ji musí projednat Senát a podepsat prezident. Senátoři ji posoudí v úterý odpoledne.
Benzinu se nynější vládní novela o spotřebních daních netýká. Spotřební daň z této pohonné hmoty se vrátí z nynějších 11,34 koruny na původní částku 12,84 Kč na litr od letošního října. U nafty podle předlohy dál zůstane sazba 8,45 Kč z litru místo 9,95 koruny.
Ve Sněmovně hlasovali pro novelu všichni poslanci z koaličních i opozičních stran s výjimkou vládních Pirátů. Kromě nich se podle listiny sice zdrželi hlasování i lídr SPD Tomio Okamura a předseda frakce tohoto hnutí Radim Fiala, oba posléze ale uvedli, že byli pro.
Nižší daň do příštího roku
„Důvod není vysoká cena nafty, ale konkurenční prostředí,“ řekl k prodloužení platnosti nižší sazby u nafty ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). Největšími konkurenty českých dopravců, zejména menších, jsou podle něho dopravci z Polska, Slovenska, Maďarska a z Rumunska. V konečných cenách, po započtení daně z přidané hodnoty, může jít podle Stanjury o úsporu až 1,8 koruny na litr. „Právě o tolik by od října vzrostly ceny na čerpacích stanicích, kdybychom snížení daně neprodloužili,“ sdělil v tiskové zprávě. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) ponechání nižší sazby pomůže i individuálním motoristům s dieselovými vozy, a také zejména veřejné dopravě, jež je z velké části závislá na naftě.
Předsedkyně frakce opozičního ANO Alena Schillerová k předloze uvedla, že neurazí, ale ani nenadchne. Poslanec SPD Jan Hrnčíř pak nabádal kabinet ke snížení daně z přidané hodnoty u pohonných hmot, když nyní jsou zařazeny do nejvyšší ze tří existujících sazeb. „To byste pomohli občanům, to byste pomohli živnostníkům,“ uvedl.
Nižší daň na benzin i na motorovou naftu začala v Česku platit od června. Opatřením, původně přijatým na čtyři měsíce, vláda reagovala na prudké zdražení pohonných hmot, které podle tehdejších vyjádření analytiků způsobily hlavně inflační tlaky a invaze ruských vojsk na Ukrajinu.
Nezvyklá situace na pumpách. Expert vysvětlil, proč je nafta i o 5 korun dražší než benzin
Dlouhá desetiletí platilo, že za litr nafty se platí o pár korun méně než za stejné množství benzinu. Po začátku válečného konfliktu na Ukrajině je ale všechno jinak a po přechodné nivelaci cen obou hlavních paliv jsou to opět dieselová auta, jejichž provoz se notně prodražuje. Rozevření nůžek mezi cenami benzinu a nafty se přitom stále zvětšuje. Podle ekonoma Lukáše Kovandy jde o celosvětový fenomén zapříčiněný důsledky ruské agrese na Ukrajině i blížící se zimou.
„Tím, že nedojde k avizovanému opětovnému nárůstu sazby daně z motorové nafty, nebude z tohoto titulu vytvářen tlak na další nárůst nákladů podnikatelských subjektů a dotčených domácností,“ stojí ve zdůvodnění nynější novely. Výše daně u nafty se bude podle důvodové zprávy nadále pohybovat mírně nad minimem, které stanovuje evropská směrnice o zdanění energií.
Předloha s ohledem na evropskou směrnici také ponechává výši vratky části spotřební daně z motorové nafty využité v části zemědělské prvovýroby na 7,3 Kč na litr. Na 8,5 koruny z litru se vrátí takzvaná zelená nafta podle novely od ledna 2024.
Pohonné hmoty v uplynulém týdnu dál zlevňovaly. Ve středu se benzin Natural 95 prodával podle údajů společnosti CCS v průměru za 39,09 koruny za litr, před týdnem byl o 1,18 koruny dražší. U nafty nebyl pokles tak razantní, za týden zlevnila o 51 haléřů na 44,70 koruny za litr. Nynější, zhruba pětikorunový rozdíl cen mezi benzinem a naftou podle analytiků klesne začátkem října, kdy přestane platit současné snížení spotřební daně na benzin. Důvodem rozdílu zůstává podle analytiků zvýšená výroba topných olejů v rafineriích, která omezuje nabídku nafty na trhu.