Povinné opakování autoškoly po sedmdesátce? Hloupá dehonestace, tvrdí dopravní expert

Senioři za volantem. (Ilustrační foto).

Senioři nad 70 let budou možná znovu muset do autoškoly

Evropská unie zvažuje poslat seniory nad 70 let znovu do autoškoly. Zatímco nyní stačí řidičům nad pětašedesát let, aby podstoupili pravidelnou zdravotní prohlídku, nově by museli znovu absolvovat jízdy i testy s instruktorem.

Podobnou možnost u řidičů starších 75 let podle nedávného průzkumu Asociace TÜV podporuje 76 procent Němců. Evropští poslanci zvažovali její zavedení už od 70 let. „Tato směrnice, která je teprve v přípravě, to neukládá členským státům jako povinnost. Případně to bude pouze možnost,“ popsal pro CNN Prima NEWS vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

ČTĚTE TAKÉ: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet

Podle odborníků by to ani nebylo rozumné. „Jestliže ten člověk nebourá, nemá za sebou nějakou rizikovou řidičskou minulost, je přece hloupost dehonestovat ho tím, že ho bude zkoušet komisař. Může se stát, že 70letý senior bude zkoušen 30letým komisařem a ten ho vyhodí jen proto, že jede pomalu a váhá,“ myslí si dopravní expert Roman Budský.

„Myslím, že je to trochu přehnané,“ nesouhlasil muž pro CNN Prima NEWS v rámci ankety. „Mladí mají také problémy,“ doplnil další. I když právě ti mladší by s posíláním seniorů na přezkoušení souhlasili. „Nedávají vůbec bacha. Kolikrát se stane, že vylítnou, ani nekoukají na silnici,“ popsal muž. „Také si myslím, že by měli dělat nějaké přezkoušení. Vjemy mají slabší a pomalejší,“ doplnila mladá žena.

Nehod seniorů přibývá

Se zvyšujícím se věkem nehod seniorů podle statistik přibývá. „Počet dopravních nehod zaviněných řidiči nad 65 let se každoročně zvyšuje. Podíl jimi zaviněných nehod na celkovém počtu byl například v minulém roce 8,5 procenta. Za letošní rok je to už 10,6 procenta,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Jan Straka z ředitelství služby Dopravní policie.

Senioři méně překračují rychlost a vyhýbají se telefonování i alkoholu za volantem. K nejčastějším nešvarům naopak patří nedání přednosti v jízdě, přehlédnutí chodce nebo červené, popřípadě ježdění více u středové dělicí čáry vozovky, což vede ke kolizím s vozidly v protisměru. „Mezi další příčiny nehod zaviněných řidiči nad 65 let patří nesprávné otáčení nebo couvání. Případně nesprávné vyhýbání,“ doplnil Straka.

K případům, kdy senioři fatálně zazmatkovali, ale patří například i jízda v protisměru na dálnici. Ztráta pozornosti navíc může seniora potkat nejen za volantem, ale i za řídítky motocyklu. „Řekněme, že nad 70 let jsou jejich reakce pomalejší,“ dodal Neřold.

Místo represí se starším lidem zatím nabízí spíš pomoc. „Když má člověk nějakou poruchu nebo Alzheimerovu nemoc, tak není automatické, že by se mu odebral průkaz, ale nabídne se mu možnost řídit dále, určitá podpora a dohled, zda je to řízení ještě bezpečné,“ popsala pro CNN Prima NEWS primářka Gerontologického centra Iva Holmerová.

U nás navíc povinné seniorské testy v autoškolách nejsou na pořadu dne. „Česká republika se k takovému kroku nechystá,“ potvrdil Neřold. Pokud by náhodou naši poslanci povinnost absolvovat alespoň jednou ročně testy v autoškole po dosažení sedmdesáti let přijali do našeho zákona, týkalo by se to v současnosti minimálně osmi samotných zákonodárců.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Vyzveme země EU, aby stoply sankce proti automobilkám, řekl Kupka. Partnerem bude Itálie

Tagy:
Itálie doprava společnost autoškola havárie BESIP CNN Prima NEWS Evropská unie Iva Holmerová Česko Roman Budský lidstvo Ministerstvo dopravy České republiky produkty a služby ekonomika, obchod a finance