Podivné poplatky u bankomatů
Bankomaty společnosti Euronet čelí v České republice kritice za zbytečný poplatek, který je účtován při nechtěném zobrazení zůstatku. Peníze se navíc lidem strhávají, i když transakci u bankomatu nedokončí. Podobnou zkušenost mají také lidé v odlehlých oblastech, kde jinou možnost než bankomat Euronet nemají. Podněty k prověření podivných praktik dostala už i Česká obchodní inspekce.
Reportér CNN Prima NEWS zjistil, že při pokusu vybrat peníze nebo se i jen podívat na zůstatek na účtu klientům zařízení Euronetu strhnou peníze za informaci o zůstatku, aniž ho lidem ukážou. Ve svém videu z cyklu Kluci z Prahy na YouTube na to upozornil také reportér Janek Rubeš. Poté, co člověk na bankomatu Euronetu zadá PIN, nabídnou se mu dvě možnosti. První s názvem Hotovost & zůstatek a druhá pod značením Jiné. Pokud klikne na první z možností v domnění, že si jen vybere peníze, stroj mu sebere peníze z účtu v podobě poplatku.
ČTĚTE VÍCE: Daňové přiznání za rok 2023. Týká se i důchodců a studentů. Na co si dát pozor?
„Funkcionalitu jsme uvedli v mnoha zemích v dobré víře, že zvýšíme komfort pro klienty, aby spolu s výběrem rovnou znali i zůstatek na účtu. Euronet za tuto službu neúčtuje nic. Poplatky vždy účtuje banka klienta a ve většině zemí si banky za tuto službu neúčtují žádné poplatky,“ uvedl ředitel Euronet ČR Ondřej Kozák. „Klientům doporučujeme, aby síť bankomatů Euronet k transakcím nevyužívali,“ řekl mluvčí Komerční banky Michal Teubner. Dotaz na zůstatek je pro klienty KB v rámci sdílené bankomatové sítě zdarma, tedy u přístrojů Komerční banky, Air Bank, Moneta Money Bank a UniCredit Bank, připomněl.
Hrubá chyba
Provozovatel bankomatů by měl zajistit, že obrazovky informují klienta transparentně a pravdivě o nabízených službách a že jsou následně tyto služby klientovi skutečně poskytnuty, uvedla mluvčí ČSOB Michaela Průchová. „Přístup Euronetu považujeme za hrubou chybu,“ dodala. Pokud už situace nastala, klient by se podle ní měl obrátit s reklamací na svého vydavatele karty.
Česká spořitelna způsob klientské komunikace na bankomatech společnosti Euronet považuje za zavádějící a iniciuje jednání ke sjednání nápravy. „Poplatek za zobrazení zůstatku účtu klienta nám Euronet generuje okamžitě již ve chvíli, kdy klient tento požadavek zadá. Bohužel nám ale neposkytuje informaci, zda byl klientovi zůstatek nakonec opravdu zobrazen,“ uvedl mluvčí banky Lukáš Kropík. Klienti, kterým byl naúčtován poplatek za zobrazení zůstatku v bankomatech Euronetu, aniž se tak stalo, ho mohou podle něj u spořitelny reklamovat přímo v digitálním bankovnictví George.
Air Bank svým klientům nabízí službu zobrazení zůstatku zdarma, a to jak na vlastních bankomatech, tak i na bankomatech jiných bank. „Pokud tedy klient s naší platební kartou bude vybírat z bankomatů Euronetu a zvolí službu 'zobrazení zůstatku na účtu', tak mu podle našeho ceníku za zobrazení zůstatku nic neúčtujeme. Mezi námi a provozovatelem bankomatu sice vzniknou u této služby náklady, ty ale nepřenášíme na klienty,“ uvedla mluvčí banky Jana Pokorná.
Česká národní banka na provoz tzv. nezávislých bankomatů, tedy aktivity společnosti Euronet, nedohlíží. „Nedojde-li ale k brzké nápravě, je ČNB připravena řešit danou věc se všemi zainteresovanými, tedy se společností Euronet, bankami a karetními schématy v rámci Sdružení pro bankovní karty,“ řekla mluvčí centrální banky Štěpánka Filipová.