banka

Výpis příspěvků ke štítku „banka“

Potírání kyberkriminality? Zákony na ni nejsou připraveny v Česku ani v Unii, varují experti

Kybernetické útoky už patří k běžným součástem moderního života. Jejich cílem je v drtivé většině to stejné — naše peníze. Kyberspecialisté v bankách jich řeší stovky denně a jak sami říkají, bude hůř. Neustále se vyvíjející technologie nabízejí podvodníkům nové a nové způsoby k okrádání. Jejich chování je sice trestně postižitelné, nicméně profesionálové zkušení v ochraně finančních prostředků varují před zastaralostí legislativy — české i evropské. A apelují na co nejrychlejší změnu, jejíž součástí by mělo být třeba zřízení rozsáhlého oddělení kyberpolicie.

Kyberútočníci se zdokonalují každým dnem. Umí se poučit z každého nezdaru, říká expert

Nákup za výhodnou cenu, investice pomáhající k hotovému jmění nebo nečekaná láska ze zahraničí. I tak mohou vypadat útoky kybernetických podvodníků, kteří hledají stále nové a nové způsoby, jak přelstít klienty bank. Zatímco podob podvodů je mnoho, jejich cíl je vždy stejný: peníze. Jak se ubránit a nenaletět? Za základní pilíře kyberbezpečnosti by se podle Marka Macháčka, kyberspecialisty z Komerční banky, daly považovat dva faktory: naše vlastní obezřetnost a dostatečné povědomí o rizicích.

Precizní práce podvodníků: Falešný web banky klient na první pohled nemá šanci poznat

Češi jsou světovými přeborníky v používání platebních karet. Nejsme ovšem jediní, kdo na ně sází. O jejich zneužití jako přímé cesty k našim penězům se neúnavně snaží i skupiny kyberpodvodníků. Ti dokážou narafičit nejrůznější situace, v nichž nás chtějí okrást. A i přes stále důraznější varování, které slýcháme ze všech stran, se jim bohužel daří. Profesionálové zkušení v oboru ochrany našich financí v kyberprostoru mají pro všechny, kdo chtějí umět včas podvody rozpoznat, několik rad. V pořadu Interview PLUS je divákům prozradil jeden z nejpovolanějších, šéf odboru prevence karetních podvodů v Komerční bance, Pavel Šašek, který upozorňuje i na falešné weby, k jejichž odhalení často vede jen drobnost.

Podezřelá transakce na platební kartě — co dál? Prvním krokem je blokace karty

Nejméně jednu platební kartu vlastní většina z nás. Hradit nákupy jsme se s ní naučili velmi rychle. Ne každý už se ovšem zajímá o to, jak ji lze ochránit před zneužitím podvodníky. Těm obvykle nevědomky poskytneme citlivé údaje vedoucí přímo k našim penězům, které se snaží vyvést pryč z našeho účtu a získat je pro sebe. Stále přitom platí, že nejlepší ochranou je důkladné prověření protistrany, jíž peníze posíláme. Další tipy chránící naše finance přidává vedoucí oddělení prevence platebních karet z Komerční Banky, Pavel Šašek. V pořadu Nový Den uvedl, že prostředky svěřené bance navíc hlídají zkušení profesionálové i speciální systém.

Česko, trenažér kyberpodvodníků? Kvůli moderním technologiím patříme k nejčastějším cílům

Kyberútočníci jen za prvních sedm měsíců letošního roku napadli 50 tisíc klientů českých bank. Oproti stejně dlouho sledovanému období v loňském roce se jedná o nárůst o 37 %. A jak varuje Česká bankovní asociace, bude hůř. Podvodníci vymýšlejí stále důmyslnější triky a metody k oklamání samotných majitelů peněz i těch, kteří je mají chránit. Mezi ně patří Marek Macháček, který pokusy „internetové škodné“ odráží už jedenáct let. Zatímco zpočátku své kariéry případy pokusů o finanční podfuky počítal na prstech jedné ruky, dnes se takřka nezastaví.

Chargeback: Služba, která nás umí ochránit, když naletíme kyberpodvodníkům

Zažila to snad většina z nás: Na internetu si objednáme zboží, zaplatíme za něj platební kartou, natěšeně čekáme na zásilku, jenže místo ní dorazí tak akorát zklamání. Buď dostaneme cosi, co absolutně neodpovídá slibované kvalitě, nebo nedorazí vůbec nic. Máme v takové chvíli šanci na vrácení peněz? Máme. Díky službě chargeback. Je ovšem důležité poznamenat, že na ni nelze spoléhat ve všech případech, kdy naletíme pochybným podnikavcům.

Podezřelou transakci umíme zastavit, lidé ale mnohdy nechtějí, prozrazuje bankovní kyberspecialista

Může se to stát každému z nás — jednoduše naletíme internetovým podvodníkům. Finty, které na nás zkoušejí, jsou různé, výsledek je ale vždy totožný: přijdeme o peníze. Mnohdy i o hodně peněz. Dobrou zprávou je, že v bankách nad našimi úsporami bdí mimořádně schopní specialisté, kteří velmi často nebezpečí umí včas rozpoznat a varovat nás před ním. Horší zprávou je, že varování, které je leckdy poslední šancí na záchranu, mnozí z nás nechtějí slyšet.

Vaše peníze jsou v nebezpečí, slyšíte v telefonu. Jak poznat, zda volá expert, nebo podvodník?

Případy, kdy lidé při nakupování přes internet naletí podvodníkům, se stále množí. A to i přesto, že kyberspecialisté v bankách se mohou přetrhnout, aby okrádání lidí zabránili. Šíří osvětu a bdí nad transakcemi, mezi nimiž umí rozpoznat většinu těch, které mají jediný cíl — získání vašich peněz. Pokud je odhalí, snaží se klienta kontaktovat a ochránit ho. Háček je v tom, že tentýž způsob si k okrádání lidí volí i sami šejdíři. Jak poznat, kdo je kdo? V následujícím článku o tzv. vishingu vám napoví Pavel Šašek, vedoucí oddělení prevence karetních podvodů z Komerční banky.

Kyberpodvodníci jsou čím dál sofistikovanější. Oběť mohou udolávat týdny

Volají, píší, slibují, straší a všechno s jediným cílem — okrást lidi o peníze. Tak by se dalo shrnout chování finančních kyberpodvodníků. Ti se stávají větší a větší hrozbou. Kde se ale berou? A jak je možné, že se i přes nekonečná varování najdou lidé, kteří jim naletí? Podle Marka Macháčka z Komerční banky, jenž méně i více zdařilé pokusy o nelegální převody peněz řeší denně, se jedná o rozsáhlý a mimořádně výdělečný byznys za hranou zákona, který se s největší pravděpodobností nikdy nepodaří vymýtit. S nadsázkou ho přirovnává k chobotnici, jíž jedno chapadlo useknete a další dvě narostou. Součástí výcviku členů podvodných skupin bývá nejen spisovná čeština nebo základní finanční pojmy, ale třeba i výslech na detektoru lži.

Jak zajistit bezpečnost v digitálním světě? Buďte krok napřed s cloudem a umělou inteligencí

Říjen je mezinárodně uznáván jako Měsíc povědomí o kybernetické bezpečnosti. Tato iniciativa je zaměřena na zvýšení povědomí o kybernetických hrozbách a poskytnutí užitečných nástrojů, které umožňují ochranu dat a systémů v digitálním světě. V kontextu dynamického rozvoje technologií, jako jsou cloudová řešení a umělá inteligence (AI), je téma kybernetické bezpečnosti stále důležitější. Pozvání do Interview PLUS Speciál přijali hosté z oblasti bankovnictví a technologií: Klára Starková, provozní ředitelka Moneta Money Bank, Martin Rehak, generální ředitel a zakladatel technologické společnosti Resistant AI, a Tibor Kolejak, generální ředitel pro Amazon Web Services v České republice a na Slovensku.