Autobusy, tramvaje, příměstské vlaky i soupravy metra zapojené do Pražské integrované dopravy (PID) by měly mít v budoucnu jednotný šedočervený design, a to jak na území Prahy, tak Středočeského kraje. Návrh grafického studia superlative.works, který uspěl v loňské soutěži, schválili v pondělí pražští radní.
Prozatím by se měl design otestovat na některých vozech dopravního podniku, po schválení kompletního designového manuálu by se vozy neměly přebarvit plošně, ale jen nově pořizovaná vozidla nebo při opravách či výměně polepů. Vedení města plán zdůvodňuje zejména tím, že se systém PID postupně rozšiřuje do Středočeského kraje a spolu s tím je vhodná doba na sjednocení podoby vozů v celém systému, aby bylo na první pohled jasné, že v daném dopravním prostředku platí jednotná jízdenka.
Pražskou integrovanou dopravu sjednotíme do stejných barev, aby byla na první pohled rozpoznatelná! 👍 Teď tomu tak...
Posted by Zdeněk Hřib - náměstek pro dopravu on Monday, August 3, 2020
Hřib: Nechápu, proč je Praha ve vyšším stupni rizika. Vojtěch: Má vysoký faktor šíření
Nově představený semafor koronaviru pro Českou republiku, který má rozdělovat regiony na úrovni okresů na čtyři stupně rizika označené bílou, zelenou, žlutou a červenou barvou, zkritizoval pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Hlavní město by jako jediné spadalo do žluté, tedy druhé nejvážnější kategorie.
Na některé typy tramvají se nedostane
Podle důvodové zprávy se má nový systém týkat autobusů, vybraných typů tramvají, výhledově i vlaků (po schválení i Středočeským krajem) a dalších dopravních prostředků v rámci systému PID. Naopak se nemá jednat o tramvaje T3 a jejich modernizované typy. Na základě pondělního rozhodnutí zpracuje vítězné studio superlative.works kompletní grafický manuál, který poté znovu schválí orgány města a výhledově i kraje.
Na nový vzhled vozů i loga a další vizuální prvky vypsal Ropid, který se stará o pražskou MHD, podle schváleného dokumentu ve spolupráci s agenturou Czechdesign loni na podzim designovou soutěž. Porota z pěti účastníků vybrala vítězný návrh. Náklady na soutěž byly podle dokumentu do dvou milionů korun.
Projekt má řadu kritiků
Postup vedení města při výběru kritizovala například opoziční ODS, podle předsedkyně klubu občanských demokratů Alexandry Udženiji byl netransparentní. Podle vedení města je to v podobných případech běžný postup, což potvrdil i antimonopolní úřad, který neshledal důvod zakázku prošetřit. Plán kritizují také koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). „V době koronavirové krize mají být finanční prostředky využity smysluplněji ve prospěch obyvatel Prahy. Doba není tomuto nakloněna a tyto návrhy působí nevhodně, obzvláště ve chvíli, kdy naši koaliční partneři vedou také debatu o zdražování MHD a parkování v hlavním městě,“ uvedl předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil.
Za zbytný označil projekt i šéf klubu opozičního ANO Patrik Nacher. „Na jedné straně se má zdražovat MHD a současně se bude zrovna nyní řešit vizuální podoba vozů. Symbolikou také je, že ani na tomto rozhodnutí nepanovala v koalici shoda a klasicky jej nepodpořil jeden z koaličních subjektů,“ vysvětlil.
Možné právní spory
Proti plánu veřejně vystoupil architekt Patrik Kotas, který vytvořil design řady typů tramvají a souprav metra a který vedení města hrozí právním sporem kvůli ochraně duševního vlastnictví. V pondělí schválený materiál obsahuje právní stanovisko dopravního podniku, podle kterého by mohl Kotasův nárok představovat problém a podnik doporučuje otázku konzultovat s odborníkem na tuto problematiku.
Systém Pražské integrované dopravy zahrnuje kromě pražské MHD také vlakovou a autobusovou dopravu ve velké části Středočeského kraje, která se postupně rozšiřuje. Loni například zasáhla na Nymbursko, Příbramsko, Poděbradsko a Kolínsko. Systém funguje také na Berounsku, Kladensku či Mělnicku. Letos se má připojit například Dobrovicko, Voticko, Kokořínsko, Městeckokrálovsko nebo další části Rakovnicka a Kolínska.