Našli jsme nejdostupnější elektromobily na českém trhu. Nejlevněji koupíte tuzemskou škodu, na nízkou cenovku sází také Francouzi a Korejci. Časem by však kartami měla zamíchat připravovaná dacia.
Doba elektrická se pomalu, ale jistě blíží. Již nyní čítá světový trh přes sedm milionů prodaných elektromobilů. Na našem území se jich za letošek (období od ledna do července) prodalo 1 110, přičemž celkem jich po českých silnicích jezdí více než pět tisíc. Důvodem takto hojného zájmu zákazníků není pouze módní trend či dobrý úmysl zlepšit životní prostředí, ale především snižující se cena elektrických vozidel.
Elektromobily už dávno nejsou jen drahou výsadou vyšších vrstev a jejich cenovky se blíží cenám za konvenční auta. Vytvořili jsme proto přehled těch vůbec nejlacinějších bezemisních vozů v České republice.
1. Škoda Citigo-e iV
Škoda Citigo-e iV je vůbec prvním čistě elektrickým modelem tuzemské automobilky. Prodává se výhradně ve výbavě Style za 499 900 Kč. Pohon českého prcka obstarává elektromotor s výkonem 61 kW, jenž čerpá energii z akumulátoru o kapacitě 36,8 kWh. Největší chloubou Citigo-e iV jsou skvělé jízdní vlastnosti, bohatá výbava a kompaktní rozměry. Nepotěší však maximální rychlost 130 km/h a dojezd udávaný výrobcem 265 km. V současné době jsou na elektrickou Škodu dlouhé čekací lhůty.
2. Renault ZOE
Renault ZOE je v prodeji už sedm let. Během této doby se stal nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. V roce 2019 přišli Francouzi s druhou generací, kterou v Česku nabízí od 735 tisíc korun. K dispozici jsou tři výbavové stupně Life, Zen a Intens. Pod kapotou roztomilého Zoe bzučí elektromotor buď s výkonem 80 kW, nebo 100 kW v závislosti na provedení. Energie z baterií o kapacitě 52 kWh by dle výrobce měla vystačit na 395 kilometrů. Elektrický Renault se chlubí především přepychovým interiérem, rychlým dobíjením či městskými rozměry. Na druhou stranu nejednoho zákazníka odláká specifický design, nepříliš agilní podvozek a stísněná kabina.
3. Opel Corsa-e
Opel Corsa-e je novinkou roku 2020. Francouzský hatchback s německými kořeny je nejlevnějším elektromobilem celého koncernu PSA. Do Česka dorazil hned ve čtyřech verzích. Základ nabídky tvoří provedení Corsa za 779 900 Kč, dále jsou k dostaní výbavy Edition, Elegance a sportovně laděná varianta GS Line. Opel do zásuvky žene kupředu elektromotor o výkonu 100 kW, přičemž akumulátory disponují kapacitou 50 kWh. Výrobce pak slibuje dojezd na jedno nabití 337 km. Řidiče nového modelu Corsa-e nadchnou až sportovní jízdní vlastnosti, rychlost nabíjení a jednoduchost interiéru. Vystačit si však musí s řidší vybaveností základní verze a strohým designem karoserie i kabiny.
4. Peugeot e-208
Peugeot e-208 je bratrským modelem Opelu Corsa-e. Sdílí techniku, avšak vzhledem karoserie i interiéru se odlišují. Rozdílné je také složení výbav a jejich nacenění. Elektrický vůz se lvem ve znaku u nás pořídíte pouze ve dvou provedeních: E-Allure a E-GT. První zmiňovaná, tedy základní varianta, stojí 820 tisíc korun. Pod kapotou Peugeotu e-208 dřímá totožný elektromotor jako u Opelu e-Corsa. Poskytuje výkon 100 kW a maximální točivý moment 260 Nm. Lithium-iontová baterie má kapacitu 50 kWh, díky tomu by mělo auto zvládnout ujet 340 km na jedno nabití. Vůz okouzlí atraktivní vizáží i svižností v městské džungli. Jen počítejte s horšími jízdními vlastnostmi v zatáčkách a scvrklou kabinou.
5. Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric byl po svém příjezdu jedním z nejdostupnějších elektromobilů na českém trhu. Nyní s cenovkou 849 900 Kč drží pátou pozici v našem žebříčku. K mání je hned ve třech výbavových liniích – Smart, Style a Style Premium. Pohání jej špičkový elektromotor ve dvou výkonnostních provedeních (100 kW a 150 kW). Slabší z dvojice čerpá energii z lithium-polymerového akumulátoru o kapacitě 39,2 kWh. Silnější pohonná jednotka je pak napojena na větší 64 kWh baterie. Dojezd na jedno nabití dle výrobce činí 289 km, respektive až 484 km u výkonnější verze. Právě dojezd je jedním z klíčových výhod korejského elektromobilu. Dále boduje například i typem karoserie SUV, dynamikou a vyspělými technologiemi. Naopak zklame poměrně dlouhá doba nabíjení, nudný design karoserie i kabiny nebo třeba špatná trakce předních kol.
Dacia Spring
Připravovaná Dacia Spring dorazí do Česka v průběhu roku 2021. Říká se, že by mělo jít o dosud nejlevnější elektromobil na trhu. Vůz totiž vychází z Renaultu City K-ZE, jenž se v Číně prodává ve třech variantách v přepočtu za 7 900 až 9 140 eur (200 až 236 tisíc Kč). Jde však o cenu, ve které jsou započítány štědré čínské dotace. České ceny nejsou dodnes známé. Nejvyšší verze by měla nabízet elektromotor o výkonu 33 kW (125 Nm.), baterie o kapacitě 26,8 kWh a dojezd 271 km (NEDC).