Rusové přichází s levným „státním“ elektromobilem. Má stát zhruba 140 tisíc korun

O novém levném ruském elektromobilu se začalo šuškat už loni, koronavirus celý projekt zpomalil. Teď se však zdá, že je vše na dobré cestě k sériové výrobě.

Zetta (Zero Emission Terra Transport Asset) je po prominentní značce AURUS dalším projektem podporovaný a financovaný ruskou vládou. A není z nejlevnějších.

Zetta už stála ruské daňové poplatníky 100 milionů rublů, což je přibližně 1,55 milionu eur. Další státní 100miliónová injekce ji ještě čeká koncem srpna. Proč Rusům tak moc záleží na tomto elektromobilu?

Těžko říct. Technologicky určitě nejde o žádný zázrak. Na první pohled sice Zetta CM1 okouzlí cenou 150 000 rublů, tedy jen 5196 eur, což je čtvrtinová částka, kterou dnes zaplatíte za nejlevnější elektrické vozy, ale moc toho za ni nedostanete. Zetta má totiž baterie s kapacitou skromných 10 kWh, a navíc je klasifikována v třídě L7, což jsou v podstatě terénní čtyřkolky (ATV).

Jako autíčko pro náctileté

Kvůli svému úřednímu zařazení mezi čtyřkolky nemusí Zetta plnit běžné předpisy v oblasti pasivní či aktivní bezpečnosti, což zjednodušuje homologaci a snižuje výrobní a prodejní cenu. Přesto má malý ruský elektromobil poměrně inovativní koncepci. Zetta disponuje až čtyřmi elektromotory, navíc integrovanými přímo v kolech. Tím se odlišuje od podobných mikroelektromobilů určených především pro sdílení v městských aglomeracích. Každý z elektromotorů dodává 18,1 kW, takže celkový výkon je 72,4 kW. Dynamika by tedy měla být slušná, omezovač však zasáhne již při 120 km/h.

Zetta má mít navzdory malé zásobě elektrické energie dojezd 200 km, což je stejná hodnota jako třeba u nové Mazdy MX-30. V současnosti již existuje deset prototypů a probíhá pilotní montáž. Homologace je prý je hotová ze 70 procent. „Je zřejmé, že pandemie udělala projektu škrt přes rozpočet. Doufám však, že všechny certifikační postupy budou dokončeny do konce roku a na jeho konci by již měli kolegové začít se sériovou montáží,“ uvedl ruský ministr průmyslu a obchodu Mantur v rozhovoru pro agenturu TASS. Na úspěch či neúspěch Zetty si ještě budeme muset počkat.

Tagy: