PŘEHLEDNĚ: Když dopravní nehoda skončí zraněním. Advokát vysvětluje, na co vše máte nárok
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Odborník přibližuje, na co vše máte nárok při dopravní nehodě.
Odškodnění: Kdo ho platí a jak ho získat?
Zjistěte, kdy se odškodné může krátit.
Lidé po zranění při dopravní nehodě mohou zažádat o náhradu škody. (Ilustrační snímek) Zdroj: profimedia.cz
Věděli jste, že po nezaviněné autonehodě můžete získat finanční odškodnění za svá zranění? Nepotřebujete úrazové ani jiné pojištění, na kompenzaci máte právo přímo ze zákona. Odškodnění se liší v závislosti na míře újmy na zdraví. Za pohmožděniny můžete získat jednotky tisíc, za vážnější zranění statisíce až miliony. Vše podstatné pro CNN Prima NEWS shrnul advokát Zbyněk Drobiš z projektu Odškodnění nehody.
Poškozený po autonehodě
Dopravní nehody se málokdy obejdou bez majetkových škod na vozidlech, ale také bez zranění účastníků. A právě za takto vzniklá zranění má poškozený právo na finanční kompenzaci.
ČTĚTE TAKÉ: Stihl otevřít dveře, z auta se ale živý nedostal. Proč muž sjel do lipenské přehrady?
„Postup k získání odškodného je stejný pro řidiče druhého vozidla a jeho spolujezdce, motorkáře, ale také chodce nebo cyklistu, kterého srazilo auto. A poškozeným je také spolujezdec viníka nehody,“ přiblížil Drobiš.
Čtěte také
Zkrátka každý, kdo byl účastníkem dopravní nehody, kterou výlučně nezavinil a utrpěl zranění, má možnost získat odškodnění po dopravní nehodě.
Odškodnění po dopravní nehodě se zraněním
Autonehoda a s ní spojená újma na zdraví zasahuje do života poškozeného různými způsoby. Odškodnění po dopravní nehodě by mělo všechny tyto aspekty pokrýt, proto se rozlišuje několik druhů náhrad:
bolestné
ztížení společenského uplatnění
ušlý výdělek, případná renta
náklady léčení, péče a cestovného
další nemajetková újma
Vždy volejte policii
Když nastane dopravní nehoda se zraněním, vždy zavolejte policii. „Výsledky policejního šetření jsou důležité pro uplatnění odškodnění po dopravní nehodě se zraněním. Například u poranění krční páteře po autonehodě se může zranění projevit až druhý den po nehodě. I takové případy jsou obvykle řešitelné,“ sdělil advokát.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Řidička zemřela po čelní srážce na Vyškovsku. V autě měla dítě.
Kdo poskytuje peníze na odškodnění?
Vzhledem k tomu, že výše odškodnění za újmu na zdraví může dosahovat i milionových částek, bylo by nespravedlivé, kdyby vymahatelnost těchto nároků závisela na majetkových poměrech viníka.
„Odškodnění proto nevyplácí přímo viník nehody, ale jeho pojišťovna, konkrétně z pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla, známého jako povinné ručení,“ vysvětlil Drobiš s tím, že pokud se chystáte uplatnit nárok na odškodnění po dopravní nehodě, doporučuje obrátit se přímo na příslušnou pojišťovnu vozidla viníka nehody. „Kdo je pojistitelem daného vozidla, lze snadno zjistit na webových stránkách České kanceláře pojistitelů,“ doplnil.
Čtěte také
Má-li poškozený navíc úrazové pojištění, zpravidla není vyloučeno čerpat odškodnění z obou zdrojů, protože každé z nich kryje jiné aspekty újmy. „Když není vozidlo viníka pojištěno, pak lze obvykle odškodnění za zranění uplatnit u České kanceláře pojistitelů,“ dodal advokát.
Na co má poškozený nárok?
Bolestné
Pro poškozené se zraněním je náhrada bolestného. Ta má vynahradit utrpěnou fyzickou a částečně také psychickou bolest způsobenou nehodou. „Jak ale objektivně vypočítat náhradu za něčí bolest? Právě za účelem sjednocení výpočtu bolestného vytvořili soudci Nejvyššího soudu dokument, podle kterého se bolestné počítá. Zkráceně se tomuto dokumentu říká Metodika,“ líčil Drobiš.
ČTĚTE TAKÉ: Šok, země je zahalena smutkem. Pět mladých lidí zemřelo při tragické autonehodě v Irsku
Metodika obsahuje výčet poranění a ke každé položce přiřazuje body. Ty se následně sečtou a vynásobí částkou, která odpovídá procentu průměrné mzdy za předchozí kalendářní rok. „Pokud tedy součet odpovídá 200 bodům, v roce 2025 by bolestné vycházelo na 92 330 korun. Hodnota bodu odpovídá 461,65 korunám, což je procento průměrné mzdy v České republice za rok 2024,“ popsal advokát. Tímto způsobem je zohledněna inflace a odškodnění každoročně roste s vývojem průměrné mzdy.
Podívejte se na příklady základního bolestného pro rok 2025 pro představu o výši odškodnění.
| Druh zranění | Bolestné |
|---|---|
| Zhmoždění kotníku | 6 925 Kč |
| Kontuze krku | 9 233 Kč |
| Otřes mozku | 9 233–27 699 Kč |
| Zlomené žebro | 11 541 Kč |
| Vymknutí kolena | 41 549 Kč |
| Epidurální krvácení | 69 248 Kč |
| Lacerace jater | 92 330–115 413 Kč |
| Zlomenina stehenní kosti | 32 316–138 495 Kč |
Jak však Drobiš připomíná: Při odškodnění bolestného po autonehodě se často zapomíná na body za operační zákroky nebo zvýšení celkového bodového výpočtu kvůli komplikacím léčby.
Znalecký posudek k výpočtu bolestného
Výpočet náhrady není na poškozeném. Metodika obsahuje lékařské pojmy, kterým laik nemusí rozumět. Bolestné tedy musí stanovit lékař.
„Pokud budete řešit s pojišťovnou bolestné, dostanete formulář k vyplnění ošetřujícím lékařem. V takto vyplněných formulářích se však často objevují chyby (ošetřující lékaři poškozených nejsou totiž obvykle školeni na správnost těchto výpočtů), které vedou k nižšímu bolestnému. Dobrá zpráva je, že není povinností poškozeného používat formuláře pojišťoven,“ sdělil odborník.
Čtěte také
Radí, aby si poškození raději nechali vypočítat bolestné specializovaným znalcem, který vypracuje posudek k hodnocení bolestného. „Čím závažnější zranění, tím důrazněji doporučujeme využít specializovaného znalce ke správnému výpočtu bolestného po dopravní nehodě,“ vzkázal.
Odškodnění nákladů spojených s léčbou
V souvislosti s léčbou zranění po dopravní nehodě, která poškozený utrpěl, často vznikají různé výdaje, jež musí průběžně hradit z vlastních zdrojů. Tyto náklady by bez nehody vůbec nevznikly, a proto má poškozený právo na jejich náhradu.
V praxi se náklady spojené s léčením dělí do tří základních skupin:
Náklady na cestovné do zdravotnických zařízení
Náklady na léčiva
Náklady na péči o poškozeného
„Cestovné lze uplatnit nejen za prokázané výdaje, jako jsou jízdenky nebo parkovné, ale také při cestování vlastním automobilem. Do nákladů léčení patří například výdaje za léky, zdravotní pomůcky, rehabilitační procedury, laserové terapie nebo jiné léčebné zákroky, které nebyly hrazeny z veřejného zdravotního pojištění,“ jmenoval Drobiš.
Náklady na péči se následně netýkají pouze placených služeb profesionálních pečovatelů. „Poškozený má nárok i na náhradu za péči poskytovanou blízkou osobou, i když byla poskytována bezplatně,“ doplnil advokát s tím, že poškozené osoby po dopravní nehodě často zapomínají uplatnit náhradu cestovného a nákladů péče.
Náhrada za ztrátu na výdělku
V případě vážnějších zranění či delší hospitalizace je poškozenému vystavena neschopenka k práci. Dočasná pracovní neschopnost pak znamená, že namísto standardní mzdy či platu pobírá nemocenské dávky z veřejného pojištění. Mnozí však netuší, že lze dosáhnout náhrady do výše 100 procent průměrného výdělku poškozeného.
„Za tímto účelem existuje náhrada za ztrátu na výdělku po dobu dočasné pracovní neschopnosti v důsledku nezaviněné dopravní nehody. Ta operuje s průměrným výdělkem poškozeného a za předmětné období, kdy nebyl schopen pracovat, nahradí ztrátu příjmů až do této výše,“ podotkl odborník.
Čtěte také
Dokonce i osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) mohou žádat o ušlý výdělek, a to i v případě, že nejsou účastníky dobrovolného nemocenského pojištění a neměly tak formálně vystavenou neschopenku.
Trvalé zdravotní následky po dopravní nehodě
Při vzniku trvalých následků může poškozený získat náhradu, odborně označovanou jako ztížení společenského uplatnění. Jedná se o dlouhodobé až trvalé omezení poškozeného v zapojení například do společenského, pracovního, sportovního a rodinného života.
„Výše náhrady závisí na závažnosti zdravotních následků a míře omezení, která se s nimi pojí. Ztížení společenského uplatnění se počítá rovněž podle metodiky. K výpočtu však není stanoven bodový seznam, nýbrž instrukce pro hodnotícího lékaře, jak náhradu vypočítat,“ uvedl Drobiš.
ČTĚTE TAKÉ: „Děsivé, všichni křičeli.“ Strojvedoucí usnula, vlak v USA se řítil ulicemi, ukazuje video
Stejně jako u bolestného se vyplatí vyšetření znalcem, který zpracuje odborný znalecký posudek obsahující výši odškodnění za ztížení společenského uplatnění poškozeného po autonehodě. „Toto odškodnění bývá nejvyšší ze všech náhrad za zranění, kdy se pohybuje v řádech statisíců až milionů,“ dodal advokát s tím, že se trvalé následky řeší zpravidla rok po dopravní nehodě, kdy je zdravotní stav poškozeného relativně ustálen.
Kdy je vhodné odškodnění začít řešit?
Kompenzaci za utrpěná zranění může poškozený začít řešit téměř ihned po úrazu. Bolestné je možné stanovit bez osobního vyšetření na základě lékařských zpráv z prvního ošetření nebo propouštěcí zprávy po hospitalizaci. Není tedy potřeba čekat až na ukončení léčby.
„Cestovné, náklady na léčení a péči lze uplatnit kdykoliv po jejich skutečném vynaložení. Ve většině případů je však praktičtější zpracovat vše najednou po ukončení hlavní fáze léčby. Při dlouhodobé léčbě nebo větším množství dokladů lze o úhradu žádat i postupně,“ sdělil Drobiš.
Čtěte také
Ušlý výdělek se řeší zpravidla po ukončení pracovní neschopnosti, kdy je nejjednodušší ztrátu na příjmech vypočítat. Lze řešit také zálohově. „Náhrada za ztížení společenského uplatnění – tedy za trvalé následky – se zpravidla řeší až jako poslední, neboť trvalé následky se v praxi hodnotí nejdříve rok od nehody,“ doplnil odborník.
Kdy se může odškodné „krátit“?
V určitých situacích může být poškozenému stanovena procentuální spoluodpovědnost za nehodu. „Pokud je například stanovena spoluodpovědnost ve výši 10 procent, je o tuto část následně krácena celková výše odškodnění. Spoluodpovědnost tedy přímo ovlivňuje konečnou kompenzaci poskytnutou poškozenému,“ uvedl Drobiš.
Nepřipoutání pásem je jednou z možností, kdy ke spoluodpovědnosti poškozeného dochází. „Připoutání by samo o sobě nezabránilo vzniku nehody, ale mohlo by výrazně snížit rozsah újmy na zdraví poškozeného. Z tohoto důvodu pojišťovna v takových případech odškodnění krátí,“ vysvětlil s tím, že lze stanovení spoluodpovědnosti rozporovat, je však zapotřebí přesná a přesvědčivá právní argumentace.
U dopravních nehod může dojít ke spoluodpovědnosti v různých případech, nejčastěji:
Chybějící ochranná přilba cyklisty
Přecházení vozovky mimo vyznačený přechod u chodce
Vědomé nasednutí k řidiči pod vlivem alkoholu u spolujezdce viníka.
Sledovat trestní řízení se vyplatí
V případě vážnějších nehod je viník často trestně stíhán za nedbalostní ublížení na zdraví. „Není povinností poškozeného uplatňovat nárok na odškodnění v rámci trestního řízení. Sledovat však vývoj trestního řízení po autonehodě je důležité pro poškozeného,“ podotkl advokát.
V trestním řízení mohou často vyplynout na povrch skutečnosti, ze kterých je poškozenému vyvozována výše zmíněná spoluodpovědnost. „Proto je důležité, aby byl aktivní a zjišťoval od policie informace o stavu a průběhu řízení proti viníkovi,“ dodal Drobiš.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Se zakrvácenou hlavou napadal zákazníky. Konflikt v bratislavském supermarketu řešila policie