Tragické okolnosti nehody Petra Kellnera
Národní úřad pro bezpečnost dopravy Spojených států amerických zveřejnil zprávu, která odhaluje podrobnosti havárie vrtulníku, při níž zemřel český podnikatel Petr Kellner. Fatální byla pozdní reakce. Záchranáři se k nehodě dostali až po pěti hodinách a čtyřiceti minutách, což je neuvěřitelně dlouhá doba, když jde o záchranu lidských životů, uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS novinář Hospodářských novin Michael Mareš.
„Ze zprávy, kterou vydal americký úřad pro bezpečnost v dopravě, vyplývá úplně neuvěřitelná časová souslednost toho, jak dlouho trvalo, než nastala samotná záchrana,“ sdělil Mareš s odkazem na dokument, který po více než dvou letech odhaluje podrobnosti nehody.
ČTĚTE TAKÉ: Neboj se, tady nezemřeme. Kellner byl po havárii vrtulníku ještě dvě hodiny naživu. Mohl přežít
„Zhruba dvě hodiny po nehodě jim trvalo, než aktivovali záchranný plán, tři a půl hodiny, než spatřili trosky vrtulníku a teprve pět hodin a čtyřicet minut po nehodě se dostali záchranáři na místo. Z mého pohledu je to tedy neuvěřitelně dlouhá doba, než k samotné záchraně došlo,“ zhodnotil novinář situaci.
Kromě Kellnera při havárii zahynuli trenér snowboardingu Benjamin Larochaix, pilot Zachary Russell a dva horští vůdci: Gregory Harms a Sean McManamy. Nehodu přežil jen bývalý český reprezentant ve snowboardingu David Horváth, z vraku ho záchranáři dostali až šest hodin po nehodě s těžkými omrzlinami, v oblasti totiž panovaly teploty hluboko pod nulou.
Právě o Horváthovu výpověď se opírá konečná vyšetřovací zpráva. Podle jeho slov byl Petr Kellner ještě dvě hodiny naživu, včasná pomoc mu možná mohla zachránit život, stejně jako dalším členům výpravy.
„Podle zprávy skutečně operátor letů i lyžařské centrum hodně podcenili komunikaci. Trvalo jim dost dlouho, než jim došlo, že je něco špatně. A ten zmatek, který potom nastal, vedl k tomu, že došlo ke zbytečným úmrtím a zbytečným zraněním, co se týče toho jediného přeživšího,“ zdůraznil Mareš.
Chyba byla ale rovněž i na straně posádky. Podle zprávy chyběl pilotovi výcvik na přistání v blízkosti horských hřebenů. „Jde o to, že pokud lítáte v blízkosti větších překážek – kopců a hor, tak vám tam hrozí turbulence. A vy musíte dokázat v nejlepším případě se té turbulenci vyhnout, či když už vás zasáhne, tak správně zareagovat,“ uvedl profesionální pilot Michal Raudenský pro CNN Prima NEWS.
Na povrch vyšla ale také informace, že dva z horských průvodců, kteří byli na palubě, aby našli ten nejlepší sjezd, mohli být pod vlivem drog. „Jeden byl zpětně pozitivně testovaný na amfetamin a kokain. V té zprávě se píše, že v době incidentu mohl být narušený. To znamená, že to mohlo ovlivnit jeho chování. V těle druhého byly zase stopy THC,“ sdělil novinář. Dodal, že zpráva nezmiňuje, že by drogy měly na nehodě zásadní podíl.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Expertka rok po smrti Kellnera: PPF je postavená na snech a kreativitě jednoho muže