Tragické okolnosti nehody Petra Kellnera
Pilot měl nedostatečný výcvik. Vrtulník byl ve skvělém stavu. Horský průvodce na palubě byl pravděpodobně pod vlivem drog. To všechno vyplývá z finální zprávy k vyšetřování nehody, při které v roce 2021 zahynul na Aljašce český podnikatel Petr Kellner. Zveřejnil ji Národní úřad pro bezpečnost dopravy Spojených států amerických.
Na americké Aljašce zemřel 27. března 2021 nejbohatší muž Česka. Petr Kellner zahynul při havárii vrtulníku Eurocopter AS 350 společně s dalšími čtyřmi lidmi, přežil jen bývalý český reprezentant ve snowboardingu David Horváth.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Vyšetřovatelé už znají důvod pádu vrtulníku Petra Kellnera. Označili pravděpodobného viníka
Už v dubnu se na povrch dostaly nové informace o podrobnostech nehody. Horváthova advokátka prohlásila, že Kellner byl údajně naživu ještě dvě hodiny po havárii. Mohl tak zemřít na podchlazení. Pomoc prý nedorazila včas.
Národní úřad pro bezpečnost dopravy USA zveřejnil nyní k vyšetřování havárie finální zprávu, která přináší další netušená fakta.
Proč Kellner zemřel?
Hlavním viníkem nehody je podle vyšetřování pilot, který v horách ztratil orientaci. Před druhým pokusem o přistání se zřejmě potýkal s bílou tmou, která vznikla v důsledku vzdušného proudu vytvořeného rotorem vrtulníku, takže ztratil vizuální kontakt s hřebenem hory, píše se ve zprávě.
Příčinou měl být nedostatečný výcvik, vinu přitom podle amerického úřadu nenesl jen Zachary Russell za kniplem, ale i firma, která organizovala heliskiing.
Vyšetřování dále ukázalo, že vrtulník byl v době vzletu v perfektním stavu a experti později neobjevili žádnou závadu, která by nesouvisela s poškozením při dopadu. Pád vrtulníku tedy nezpůsobil technický problém.
Zřejmě nejvíce šokující zjištění se ale týká dvou horských průvodců, kteří byli s Kellnerem na palubě. Jeden z nich – buď Gregory Harms, nebo Sean McManamy – byl totiž podle vyšetřování v době letu pravděpodobně pod vlivem drog, v krvi měl zbytky kokainu a amfetaminu.
I když podle amerických regulí není horský průvodce v technickém slova smyslu členem posádky, ve vrtulníku měl svoji roli.
„Průvodci plní během letu klíčovou bezpečnostní úlohu a jejich povinnosti mohou být následující – nakládání a vykládání cestujících, porozumění sněhovým podmínkám na zemi a koordinace s piloty ohledně přistávacích a vyzvedávacích zón,“ uvádí zpráva čítající 23 stran.