Škoda na technice v Muzeu Kampa je přes 10 milionů korun
Muzeum Kampa by se po středečním požáru mohlo částečně otevřít do 14 dnů, řekl v pátek Jiří Pospíšil, předseda správní rady Nadace Jana a Medy Mládkových. Škoda na technickém zázemí muzea, kde hořelo, činí podle něj více než deset milionů korun. Umělecká díla zasažená při požáru mazlavým popílkem z kouře se budou muset restaurovat, náklady na jejich očištění a sanaci depozitáře budou jeden až dva miliony korun, uvedl.
Kouř totiž zasáhl hlavně vyšší patra včetně depozitáře, další části muzea proto budou muset být podle Pospíšila zavřené několik měsíců. Zástupce městské firmy TCP Jan Bouška uvedl, že část muzea bude zavřená minimálně do konce roku. Praha se podle něj pokusí ve spolupráci s hasiči připravit řešení do budoucna, aby se škodám podobným těm po středečním požáru dařilo předcházet. Zápach z kouře je i nyní cítit také v těch nejméně zasažených prostorách, kde se v pátek konala tisková konference.
Hasiči zvažovali evakuaci výstav Alfonse Muchy a Pasty Onera
„Zásah hasičů proběhl velmi rychle, první jednotka byla na místě sedm minut od ohlášení a další jednotky dojížděly následně,“ řekl v pátek velitel pražských hasičů Luděk Prudil. Strojovna vzduchotechniky, která hořela, byla pod elektrickým proudem. Proto se nejprve hasilo oxidem uhličitým, vodou až po vypnutí elektřiny. Škody na umění způsobily zplodiny hoření, které se šířily vzduchotechnikou.
ŽIVĚ: TK k závěrům šetření a vyčíslení škod po středečním požáru elektrických rozvodů v technické místnosti Muzea Kampa.
Posted by CNN Prima NEWS on Friday, July 17, 2020
„Vedle šetření příčiny vzniku požáru zkoumáme také chování požárně bezpečnostních zařízení,“ doplnil Prudil. Vzhledem k uměleckým hodnotám, které se v domě nacházejí, by bylo podle něj vhodné zvolit atypické zabezpečení proti požáru. Hasiči podle něj zvažovali evakuaci děl v prostoru, který těsně souvisí s technickým zázemím zasaženým požárem. Nacházejí se v něm na dočasné výstavě díla Alfonse Muchy a Pasty Onera. Podařilo se jej však odvětrat a díla se neodnášela. Tato výstava by také měla být jednou z prvních v muzeu zpřístupněných.
Zplodiny hoření jsou podle Prudila karcinogenní, což není pro hodnotu uměleckých děl zásadní. „Jsou ale také toxické a korozivní. Protože saze obsahují mastnou složku, poškozují povrchy, tedy i vystavená díla,“ dodal. Restaurátoři se podle něj budou moci vypořádat s korozivitou a prachovými částicemi, toxicita by měla jít vyvětrat.
Na stovkách až tisících uměleckých děl je mazlavý popílek
„Ztrátou muzea jsou ztráty v depozitáři, tým restaurátorů diagnostikoval, že na stovkách až tisících uměleckých děl je mazlavý popílek, který sice na první pohled vypadá bagatelně, ale díla jsou zasažena,“ uvedl Pospíšil. Stavu v muzeu říká s nadsázkou „malé Pompeje“, všude je mazlavý prach.
Odborníci nyní dělají chemické rozbory, podle toho zvolí restaurační postup. „Z velkého depozitáře se budou muset díla evakuovat, ten se bude sanovat. Odhad na trvání restaurátorských prací je půl roku až rok, náklady nižší jednotky milionů korun,“ uvedl Pospíšil.
Pospíšil připomněl, že muzeum je financováno ze vstupného, proto se vedení muzea snaží co nejdříve alespoň částečně otevřít. Muzeum Kampa také vyhlásilo veřejnou sbírku, v níž chce získat podporu na opravy po požáru. Pospíšil dnes veliteli pražských hasičů Luďku Prudilovi jako poděkování za rychlý zásah v těžko dostupném prostředí předal symbolických 900 vstupenek pro členy sboru a jejich rodinné příslušníky.
Objekt budoucího muzea získala Praha od státu v roce 1997 a sběratelka Meda Mládková si Sovovy mlýny pronajala od města na 99 let. Sbírka obsahuje přes 220 obrazů a kreseb Františka Kupky, 16 soch Otta Gutfreunda a přes 1 000 děl českých a slovenských výtvarníků z let 1965 až 1985. Svou sbírku před smrtí v roce 2002 věnoval nadaci Mládkových významný český básník, výtvarník a sběratel umění Jiří Kolář.