Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal předběžné opatření, kterým zakázal pražskému Dopravnímu podniku uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem na vybudování prvního úseku pražského metra D. Zákaz platí, než úřad posoudí, zda byla veřejná zakázka vypsána v souladu se zákonem.
„Úřad vydal ve čtvrtek předběžné opatření, v pátek bylo doručené účastníkům řízení. Správní řízení jsme zahájili na návrh společnosti Eurovia, která podala návrh na přezkoumání postupu zadavatele,“ uvedla mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS) Milena Maršová. „Předběžné opatření zakazuje uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem do doby, než správní řízení skončí. V opačném případě by nebylo možné uložit nápravné opatření v případě, že úřad zjistí pochybení.“
Stavba má trvat sedm a půl roku
Metro: Kde mají v podzemí barokní lustry a kde leží nejhlubší stanice světa?
Je rychlé, spolehlivé a odlehčuje povrchové dopravě. Jenže je také extrémně drahé. Podzemní doprava je v současnosti využívána celkem v 57 zemích. V jakém městě je vybudováno nejvíce stanic a jaké metro je nejstarší?
Zakázku na výstavbu prvního úseku metra D z Pankráce na Olbrachtovu vyhlásil Dopravní podnik hlavního města Prahy a její hodnota přesahuje deset miliard korun. Zájemci mohli nabídky podávat do konce dubna letošního roku, Dopravní podnik lhůtu kvůli vyhlášení nouzového stavu prodloužil. Stavba měla podle původních odhadů začít v posledním čtvrtletí letošního roku, celkem by měla trvat 7,5 roku.
Nová linka metra má spojit náměstí Míru a Písnici. V první fázi vznikne trasa mezi stanicemi Pankrác, Nové Dvory a Depo Písnice. Měly by na ní jezdit vlaky bez řidiče. Náklady se odhadují na 57 miliard korun.
Porušení zásad 4E, míní Eurovia
Společnost Eurovia svou stížnost adresovala nejprve dopravnímu podniku, posléze i Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
„Domníváme se, že podmínky uvedené v zadávací dokumentaci jsou v rozporu se základními zásadami zadávacího řízení, zejména se zásadou rovnosti účastníků řízení, zákazu diskriminace a transparentnosti,“ nechala se slyšet mluvčí firmy Eurovia Iveta Štočková a doplnlia: „Zároveň máme za to, že došlo k porušení zásad 4E, tedy zabezpečení hospodárnosti a efektivního vynakládání veřejných prostředků.“