Poprvé za poslední tři desetiletí klesl prodej naftových automobilů pod 30 procent. Kvůli přísnějším emisním limitům je nahrazují hybridy, elektromobily nebo modely využívající jiný alternativní pohon. Koronavirová epidemie poslala celý trh dolů o čtvrtinu, hybridy a elektromobily byly jediným rostoucím segmentem.
Vozy na alternativní pohon zaznamenaly v prvním čtvrtletí tohoto roku meziroční nárůst prodejů o 46 procent na 544 000, což je téměř 18 procent trhu. Jak uvádí asociace evropských výrobců automobilů ACEA. Z elektrifikovaných pohonů se nejlépe dařilo hybridům, kterých si evropští zákazníci pořídili 310 308, což představuje meziroční nárůst o 49 procent.
„Hybridní pohon představuje jednoznačně nejefektivnější a okamžité řešení problému se snižováním emisí bez nutnosti externího dobíjení z elektrické sítě. Jinými slovy hybrid nabízí nízké emise a spotřebu srovnatelnou nebo nižší než diesel a zároveň jej není nutné každý den připojovat do zásuvky," říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Enormní poptávka byla také po elektromobilech, jichž se prodalo 130 297. Zásadní vzestup pak zažily plug-in hybridy s 97 913 prodanými vozy, tedy nárůstem dokonce o 126 procent.
Elektrifikace jako lék na koronavirus
Automobilky s elektrifikovanými či jinými alternativními pohony byly prozatím proti koronavirové pandemii imunní. Zatímco celý trh zaznamenal pokles o 25 procent, například Lexus vykázal růst o 1,4 procenta.
Další prémiové značky jako Audi nebo Volvo se již ubránit nedokázaly a zapsaly si propad až o 19 procent. Z masově produkčních automobilek byla nejúspěšnější Toyota s poklesem pouze o 7,3 procent. Její největší rivalové během prvního čtvrtletí zaregistrovali dvouciferné ztráty prodejů. Volkswagen se propadl o 24 procent, Renault o 31,8 procent a Ford dokonce o 38 procent.
Podobně se vyvíjel trh i v České republice, kde se podíl dieselů v 1. pololetí snížil na necelých 29 procent. Hybridy a elektromobily tvořily přes 6 procent prodejů. Nejlépe prosperující byla japonská Toyota se zhruba třetinovým podílem.