V automobilovém světě už dávno nejde jen o prodej a provoz aut. Toyota se rozhodla vyzkoušet v praxi svou vizi ekologického a propojeného světa.
V souvislosti se záměrem vybudovat město budoucnosti největší světová automobilka oznámila, že v rámci tohoto projektu zakládá tři nové společnosti: Woven CORE, Woven Alpha a Woven Planet Holdings. Ty budou zaměřeny na vývoj softwaru pro automobily, autonomní jízdu, automaticky generované mapy a mobilitu. Nepřekvapí proto, že město ponese název Woven City.
Toto jméno dle šéfa firmy Akia Toyody pochází ze slova weave, čili tkát. Částečně jej k němu inspiroval pohled z hory na tři odlišné typy cest navržené v novém městě pro rozličné druhy mobility, které se vzájemně prolínají a jsou jakoby propleteny. Ostatně Toyota jako tkalcovská firma kdysi začínala.
Experiment na posvátném území
Woven City vybuduje Toyota na úpatí mytické hory Fudži. Jeho stavba a vývoj bude trvat několik let a jeho obyvatelé budou přímo zapojeni do neobvyklého experimentu, současně ale budou žít normálním životem.
Jinými slovy půjde o živou laboratoř, ve které budou inženýři Toyoty a spolupracující vědci testovat nejnovější technologie založené na umělé inteligenci.
Woven City bude inteligentní, autonomní, ekologické, bezemisní a energeticky soběstačné. Obyvatelé budou využívat inteligentní dopravu, autonomní bezemisní auta, domácí roboty, inteligentně naplánované komunikační trasy a zelené plochy k odpočinku a rekreaci. Celé město budou zásobovat energií fotovoltaické panely a vodíkové technologie. Architektem je Bjarke Ingels, známý stavbami, jako je nový mrakodrap World Trade Center v New Yorku, Lego House a Google Mountain View.
Město počítá s novým typem rozdělení flexibilní sítě ulic, která bude věnována různým rychlostem a typům dopravy. Základním požadavkem je uhlíková neutralita, díky níž by se měla ve městě pohybovat jen auta na vodíkový pohon a dopravní prostředky bez spalovacího motoru. Testovat se zde bude autonomní řízení, sdílená přeprava, chytré doručovací služby a podobně.
Architektura jednotlivých budov bude odrážet historii Japonska a styl ateliéru BIG. Hlavním stavebním materiálem má být dřevo a sklo. Zeleň má být do jednotlivých bloků dodána prostřednictvím malých náměstí. Chybět nebudou výzkumné objekty, kanceláře, ale ani sportoviště. Celé město bude respektovat ekologický přístup šetrného využívání zdrojů.