První jízda: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV může fungovat i jako malá elektrárna

Ještě před pár měsíci jsme se strachovali, že Mitsubishi odejde z Evropské unie. Nejnovější zprávy tuto obavu naštěstí vyvrátily. Důkazem je i nový plug-in hybridní Eclipse Cross.

Nový Eclipse Cross je plug-in hybridní a jiný ho ani nekoupíte. Oproti předešlé verzi se však změnilo víc než jen pohon, a to dost výrazně. Jasně, design je tím prvním, čeho si všimnete. Nové rozmístění světel, agresivnější přední maska a jednolité zadní okno, které bylo v předešlé verzi předělené.

Růstové tendence

Délka karoserie narostla až o 14 centimetrů a mitsubishi posouvá do nových sfér. Plug-in hybrid je delší než Volkswagen Tiguan či Peugeot 3008. Receptem bylo prodloužení převisů, rozvor však zůstává na stejných 2 670 mm. Ze zvětšení nejvíce profituje kufr. Přibylo v něm 8 centimetrů podlahové délky a 23 litrů objemu. Najdete v něm i klasickou evropskou zásuvku s výkonem až 1 500 wattů. Prostor pro pasažéry se prakticky nezměnil. Vpředu i vzadu jsou velmi příjemné sedačky orientované na komfort. Prostor na kolena za vysokým člověkem není enormní, ale úhel sezení tento nedostatek kompenzuje. Vysocí lidé budou mít problém s nastupováním přes zadní dveře kvůli nízkým stropním prahům.

Interiér prošel jen malou změnou. Plasty imitující hliník stále dominují a v Japonsku se nezbavili ani lesklých plastů, které během slunečných dnů občas potrápí. Vyměnili však komplikované ovládání touchpadem za dotykovou obrazovku, která je blíž k posádce. Volné místo po odstranění touchpadu využili na rozumné a intuitivní rozmístění manuálních ovladačů, které v potěšitelném množství najdete i po levé ruce vedle volantu. Dobrá práce!

Outlander v malém balení

Největší a nejvýznamnější změnou je však pohon. Mitsubishi nevyvíjelo žádné nové převratné technologie, jednoduše vzalo technologii z Outlanderu a adaptovalo ji na nové podmínky. Stejná je kapacita baterie, stejné jsou elektromotory vpředu i vzadu. Změnou prošel 2,4litrový benzinový motor pracující v Atkinsonově cyklu. Ten má namísto 135 koní pouze 98. Ptáte se, proč? Nuže, emise.

Musíme však říci, že ani pokles ve výkonu spalovacího motoru nedělá autu špatně. Inženýři ho navrhli tak, aby vždy, když je zapnutý, pracoval v ideálních otáčkách. Tak je efektivita PHEV skutečně nejlepší. A s ní i spotřeba. Auto většinu času využívá elektrický pohon. Podle potřeby však dokáže zapnout spalovací motor tak, aby fungoval jako generátor. Pokud potřebujete výkonu ještě více, dokáže spojit přední nápravu přes jednostupňovou převodovku a pohání kola přímo. Ale to je teorie. Jak to funguje v praxi? Během jízdy po městě nemusíte motor vůbec zapínat. Pokud auto pravidelně nabíjíte, můžete až do rychlosti 130 km/h jezdit čistě na elektřinu. Nad touto rychlostí se zapíná generátor.

Systémový výkon 138 kW nezní jako velké číslo a rozjezdy z místa nevyrazí dech. Při pružném zrychlení se však ukázala tradiční zábavná elektrická dynamika, kterou si rychle oblíbíte. A samotná jízda? U Outlanderu jsme si zvykli na jeho komfort. Bylo to rozměrné SUV, které se rozhodně nesnažilo přilákat zákazníky na ostré průjezdy zatáčkami a časy na okruzích. Stejný je i Eclipse Cross PHEV. Je to auto, jehož hlavní devizou je, že když jezdíte po kočičích hlavách ve městě, vaše páteř nemá tendenci rozpadnout se na součástky.

Pojízdná powerbanka

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV má spoustu vychytávek, které nesmíme zapomenout zmínit. Mezi ně patří například možnost rychlého nabíjení pomocí asijské koncovky ChaDeMo (80 % baterie za 25 minut), ovládání rekuperace v pěti stupních. Přítomnost 1 500 W zásuvky (230 V), přes kterou se dají napájet domácí spotřebiče či karavan a v neposlední řadě také Mitsubishi umožňuje využít takzvané V2X (vehicle to topení, gril...), díky čemuž se dá plug-in hybrid využít jako zásobárna energie (powerbanka) a třeba s ním napájet i celou chatu nebo jiná příslušenství s větším odběrem elektřiny (míchačka, sekačka atd.).

V nabídce najdou zákazníci tři specifikace (Intense+, Instyle, Instyle+), přičemž nejlevnější varianta vyjde na 949 950 korun. Podle předpokladů českého zastoupení Mitsubishi se bude nejvíce prodávat střední výbava Instyle, která začíná na cenovce 1 119 950 Kč. Nejvybavenější Mitsubishi Eclipce Cross PHEV pak vyjde na 1 179 950 Kč. K dispozici budou také příplatkové pakety Sport (30 990 Kč), Elegance (30 990 Kč), Protection (10 990 Kč), Utility (19 990 Kč) a Light (12 990 Kč). Přichystaná je také limitovaná nabídka Charge Edition (1 139 950 Kč), která disponuje asistenty BSW, LCA, RCTA, head-up displejem, 360stupňovou kamerou, originálním dobíjecím kabelem s brašnou a přednabitou kartou na sto dobití zdarma.

Podrobný ceník a technické specifikace naleznete v našem katalogu ZDE.

Tagy: