Léčba hybridním šokem: Toyota RAV4 plug-in bourá mýty o vozech dobíjených ze zásuvky

Že má japonská automobilka na poli vozidel s hybridním pohonem dlouholeté zkušenosti a velký náskok před konkurencí, není nic nového. Ale že dokáže elegantně zbořit mnoho polopravd a mýtů o plug-inech, to už je vážně trochu moc. Nová Toyota RAV4 plug-in hybrid zamotá hlavu nejednomu pochybovači o této vývojové větvi v pohonných jednotkách.

Hned na začátku přiznávám, že automobilka Toyota mě baví. Není to sice žádné nekritické fandovství ve stylu Sparta nebo Slavia, ale pokud bych měl uvažovat o pořízení nového vozu, začal bych hledat právě mezi modely této značky. Když mi byla nabídnuta „Ravka“ v provedení plug-in hybrid, jen jsem se v duchu ušklíbl. Vždyť každý ví, že plug-iny jsou slepá větev a spojení benzínového motoru s bateriemi dobíjenými výlučně ze zásuvky nedává smysl, pomyslel jsem si.

Toyota RAV4 plug-in hybrid

Objem benzínového motoru: 2 487 ccm

Celkový výkon hybridní soustavy: 225 kw (306 koní)

Spotřeba paliva: od 1 l/100 km dle WLTP

Kombinované emise CO2: 22 g/km dle WLTP

Maximální točivý moment: 227 Nm

Dojezd čistě na baterii: až 75 kilometrů

Objem zavazadlového prostoru: 520/1168 litrů

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6 sekund

Maximální rychlost: 180 km/h

Cena testovaného vozu: 1 400 000 korun

Jenže z omylu mě vyvedli v momentě, kdy jsem si vůz vyzvedával v pražských Stodůlkách. „Tady tenhle čudlík když podržíte, přepnete to do režimu nabíjení během jízdy,“ pravil předávací technik. S překvapeným výrazem ve tváři jsem usedl za volant a vyrazil na cestu. Překrásné SUV bylo na celý týden jen moje.

306 splašených koní

Auto lze přepínat do různých jízdních režimů. Vedle normal, eko, sport si můžete ještě zvolit i to, zda chcete jet výlučně na elektřinu, nebo zda chcete, aby za vás o volbě pohonu rozhodoval počítač. Třetí možností je již zmíněný režim charge, v tu chvíli ale jedete pouze na benzín, protože dobíjíte akumulátor. Pouze na baterii vám Toyota slibuje dojezd až 75 kilometrů, reálně je to spíše mírně pod 70.

Tenhle mazlík má pod kapotou 2,5litrový benzínový motor, jemuž pomáhají dva elektromotory. Celkový výkon hybridního systému je 225 kilowattů, respektive 306 koní. A věřte, že když „Ravce“ šlápnete na krk, zarazí vás do sedadel. Výrobce deklaruje zrychlení z 0 na 100 za šest sekund. Neměřil jsem to, ale myslím, že to bylo ještě o něco dříve.

Nemá smysl hodnotit požitek z jízdy, ten je u Toyoty standardně skvělý. Stejně tak pohodlí, infotainment nebo další vychytávky. Během svého týdenního testu jsem se tedy zaměřil hlavně na spotřebu paliva. Podle dokumentace můžeme s plug-inovou Toyotou RAV4 jezdit už za jeden litr benzínu na sto kilometrů. Pokud jezdíte po okreskách a spíše po městě s tím, že vůz doma přes noc píchnete do zásuvky, do jednoho litru se zřejmě vejdete.

Těžko hledat slabiny

Moje trasa ale z 80 % vedla po dálnici mezi severočeskými Teplicemi a Prahou. Dokud ukazatel nabití akumulátoru neklesl na nulu, putoval jsem v kombinovaném módu benzín–elektřina. Jakmile se baterie blížila vybití, přepnul jsem do režimu charge, v tu chvíli ale spotřeba paliva stoupla. Za celý týden se mi podařilo se dostat na průměrnou spotřebu 6,5 litru na sto kilometrů s tím, že jsem vůz nemusel ani jednou dobíjet ze zásuvky. To je asi o litr méně, než kam jsem se dostal se stejným vozidlem, ovšem ve fullhybridovém provedení.

EU chce zrušit výhody pro plug-in hybridy. Majitelé je nepoužívají, jak by měli

O tom, že tzv. hybridy do zásuvky mohou životnímu prostředí škodit více než jiná auta s normálním pohonem, už jsme při jejich testech několikrát psali. Pokud je totiž pravidelně nedobíjíte, tabulkami deklarované výhody jejich provozu a s nimi spojená úřední zvýhodnění se stávají absurdními chimérami. Dokonce už si toho všimly i evropské orgány, které zvýhodnění plug-in-hybridů zaváděly. Píše o tom německý list Der Tagesspiegel.

Slabiny se u takového vozidla hledají těžko. Že je Toyota RAV4 velmi povedené SUV, jsem věděl už z dřívějších testů. Prostoru vůz nabízí habaděj včetně více než půlkubíkového zavazadlového prostoru, který lze sklopením zadních sedadel zdvojnásobit. Všechno je promyšlené do nejmenších detailů a po usednutí za volant si připadáte, jako byste nalezli oázu klidu v každodenním shonu.

Plug-in užijete na běžné ježdění

Zbývá tedy zhodnotit, zda má smysl dát v tomto případě přednost plug-in hybridu před fullhybridem. Zde velmi záleží, jaké máte s autem úmysly. Pokud se vaše cesty ubírají spíše mimo dálnici a jen občas vyrazíte na delší výlet, pak je plug-in jednoznačně dobrou volbou. Můžete se se spotřebou paliva dostat velmi nízko a počáteční vyšší investice do vozu (plug-in vyjde asi o 300 tisíc dráž než srovnatelný model ve fullhybridu) se vám může vyplatit. Jezdíte-li však hodně po dálnici a najezdíte mnoho tisíc kilometrů za rok, pak je možná lepší zvolit fullhybridovou verzi.

Pokud se pro plug-in rozhodnete, Toyota vám v ceně vozu dodá i takzvaný wallbox, z něhož baterii doplna nabijete přibližně za 2,5 hodiny. Ze standardní zásuvky to trvá sedm až osm hodin. Při dobíjení akumulátoru jízdou v zásadě platí, že každý ujetý kilometr na benzín znamená plus jeden kilometr dojezdu na baterii.

Tagy: