V posledním díle pořadu Prima Česko jsme si užili nostalgickou jízdu směrem Muzeum MHD v pražských Střešovicích. V něm si člověk připomene nejen dřívější způsob cestování, ale taky fakt, že historie nás obklopuje na každém kroku.
Jen pár minut od pražského Hradčanského náměstí se nachází unikátní místo – Vozovna Střešovice. V roce 1993 se proměnila v muzeum, kde ožívá více než stoletá historie městské dopravy v hlavním městě. „Sbírka vozidel se začala shromažďovat od šedesátých, sedmdesátých let minulého století. Částečně ji jednou za rok mohli lidé vidět ve vozovně Vokovice, kde byla umístěna,“ vykládá Petr Malík, vedoucí jednotky Historická vozidla Dopravního podniku hlavního města Prahy.
Pražská MHD v první polovině 20. století
Můžete zde obdivovat více než sedmdesát exponátů, a to od prvních koňských tramvají až po elegantní vozy T3, které brázdí pražské koleje ještě dnes. Každý vystavený exponát má svůj příběh a vůni doby. „Nejstarší exponát je vůz koňky z roku 1886, protože právě koněspřežná tramvaj v roce 1875 začala psát historii pražské hromadné dopravy. A letos v září si připomeneme 150 let od tohoto milníku,“ uvádí dále vedoucí jednotky.
Ve vitrínách tady najdete dopravní plánky, dobové jízdenky, pokladny, ale i úbory průvodčích. Cestování prostě mělo i v minulosti styl a pravidla.
Říjen 1829: Povozník Jakub Chocenský získal koncesi k provozování dvou omnibusových linek a stal se tak průkopníkem v provozování pravidelné dopravy osob na území Prahy.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
23. září 1875: Toto datum je považováno za symbolický začátek historie městské hromadné dopravy v Praze.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
18. března 1891: Byla zprovozněna 1. česká elektrická tramvaj v Praze na Letné (Elektrická dráha na Letné v Praze).
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
31. květen 1891: Provoz zahájila pozemní lanová dráha na Letnou.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
25. července 1891: Provoz zahájila pozemní lanová dráha na Petřín, kterou postavilo Družstvo rozhledny na Petříně.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
19. března 1896: František Křižík zahájil provoz na 1. trati soukromého dopravního podniku Elektrická dráha Praha Libeň Vysočany.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
13. července 1897: Matěj Hlaváček, košířský starosta, zahájil provoz soukromého dopravního podniku Elektrická dráha Smíchov Košíře.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
25. července 1897: Město Královské Vinohrady zahájilo provoz na vlastní elektrické dráze Městská elektrická dráha Královských Vinohrad.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
18. září 1897: Elektrické podniky zahájily provoz na své 1. trati.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
1. července 1898: Elektrické podniky převzaly koněspřežnou dráhu a zahájily její elektrifikaci.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
2. července 1898: Ladislav Rott předkládá 1. návrh na stavbu podzemní dráhy v Praze.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
12. května 1905: Na Karlově mostě se uskutečnila slavnostní závěrečná jízda pražské koněspřežné tramvaje na posledním úseku z Křižovnického na Malostranské náměstí.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
1. července 1905: Úředně vyzkoušeny 1. tramvajové vozy nového typu, vzhledově navržené architektem Janem Kotěrou.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
9. června 1907: Na Letné byla uvedena do provozu 1. kolejová smyčka pražských elektrických tramvají. Existovala jako provizorium po dobu sokolského sletu.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
Říjen 1829: Povozník Jakub Chocenský získal koncesi k provozování dvou omnibusových linek a stal se tak průkopníkem v provozování pravidelné dopravy osob na území Prahy.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
23. září 1875: Toto datum je považováno za symbolický začátek historie městské hromadné dopravy v Praze.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
18. března 1891: Byla zprovozněna 1. česká elektrická tramvaj v Praze na Letné (Elektrická dráha na Letné v Praze).
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
31. květen 1891: Provoz zahájila pozemní lanová dráha na Letnou.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
25. července 1891: Provoz zahájila pozemní lanová dráha na Petřín, kterou postavilo Družstvo rozhledny na Petříně.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
19. března 1896: František Křižík zahájil provoz na 1. trati soukromého dopravního podniku Elektrická dráha Praha Libeň Vysočany.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
13. července 1897: Matěj Hlaváček, košířský starosta, zahájil provoz soukromého dopravního podniku Elektrická dráha Smíchov Košíře.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
25. července 1897: Město Královské Vinohrady zahájilo provoz na vlastní elektrické dráze Městská elektrická dráha Královských Vinohrad.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
18. září 1897: Elektrické podniky zahájily provoz na své 1. trati.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
1. července 1898: Elektrické podniky převzaly koněspřežnou dráhu a zahájily její elektrifikaci.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
2. července 1898: Ladislav Rott předkládá 1. návrh na stavbu podzemní dráhy v Praze.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
12. května 1905: Na Karlově mostě se uskutečnila slavnostní závěrečná jízda pražské koněspřežné tramvaje na posledním úseku z Křižovnického na Malostranské náměstí.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
1. července 1905: Úředně vyzkoušeny 1. tramvajové vozy nového typu, vzhledově navržené architektem Janem Kotěrou.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
9. června 1907: Na Letné byla uvedena do provozu 1. kolejová smyčka pražských elektrických tramvají. Existovala jako provizorium po dobu sokolského sletu.
Zdroj: Se souhlasem společnosti Muzeum DPP
Muzeum nabízí i interaktivní expozice pro děti a tematické akce. Ať už je vám pět nebo padesát let, tohle místo vás zaručeně přenese v čase. Aktuálně je tu k vidění výstava, která mapuje městskou hromadnou dopravu za druhé světové války, jak upozorňuje Petr Malík: „Chceme ukázat, jak se v Praze od roku 1938 zhruba do roku 1946 žilo, jezdilo se městskou hromadnou dopravou a jak fungoval běžný život v Praze. A je tam i stopa po Pražském povstání a tramvajácích v něm.“
K vidění je i tramvaj z druhé světové války, která se od ostatních vozů liší tím, že má zatemněná okna. „Bylo to v rámci ochrany před nočním bombardováním větších měst a průmyslových oblastí. Takže město bylo úplně po tmě a stejně i vozidla,“ vypráví v pořadu Prima Česko Ondřej Láska, správce muzea Městské hromadné dopravy v Praze.
Unikátů ale podle něj tady mají daleko víc. „Na tabuli jsou jména všech zaměstnanců i s datem narození a kdy zemřeli za druhé světové války. Je to unikátní seznam zaměstnanců elektrických podniků, kteří od roku 1939 do roku 45 zahynuli.“
Až příště nastoupíte do některé z pražských tramvají, možná si vzpomenete, kolik generací už se po kolejích v hlavním městě svezlo. V Muzeu pražské hromadné dopravy si totiž uvědomíte, že i každodenní jízda MHD může být součástí velkého příběhu.