Psycholog o vrahovi ze slovenské školy: Případů, jako je Samo, máme stovky. Selhává systém

Student útočil nožem na gymnáziu na východě Slovenska.

Útok nožem ve slovenské škole (aktualizováno)

Případ studenta Samuela S., který na gymnáziu ve Spišské Staré Vsi brutálně zavraždil svou učitelku a spolužačku, šokoval celé Slovensko. Psycholog Viktor Križo, jenž se dlouhodobě věnuje práci s problémovými žáky, pro deník Plus 7 Dní uvedl, že k této tragédii nemuselo dojít. Podle něj nejde o příběh zkaženého jednotlivce, ale o důsledek nefunkčního školského systému.

Nikdo se nenarodí jako „monstrum“, jak mladíka některá média označovala, tvrdí Križo, který působí i ve vedení Slovenské komory učitelů a šéfuje vzdělávací organizaci Inklucentrum. „Není jím ani v sedmi nebo deseti letech. Postupně se jím stává. Prochází systémem od mateřské školy až do chvíle, kdy udeří, když mu je kolem patnácti nebo více,“ vysvětlil pro deník Plus 7 Dní.

ČTĚTE TAKÉ: Vrah spisovatelky Monyové opět neuspěl. Soud jeho žádost o podmínku zamítl

Psycholog je přesvědčen, že Samuelovi, který měl problémy i před tragédií, se dalo pomoci. „Tento chlapec byl řešitelný. Jsem ochotný spálit všechny své diplomy na náměstí v Bratislavě, pokud se mýlím, že to byl zraněný a nepochopený člověk, který se rozhodl stát monstrem až později,“ uvedl Križo. „Nikoho teď neobviňuji, ale doplatil na to, že lidé kolem něj mu nedokázali odborně pomoci,“ dodal.

Nedostatek odborníků

Psycholog rovněž upozornil, že mnoho žáků s problémy zůstává často bez potřebné podpory. „Žáků, kteří mají problémy, je hodně. Osvícených učitelů a psychologů, kteří se vzdělávají nad rámec toho, co musí, je však zoufale málo,“ sdělil Križo s tím, že je potřeba, aby školský systém reagoval mnohem dříve, než se problémy projeví v extrémních podobách.

Križo vyloučil, že by byla současná mladá generace úzkostnější než ta minulá. „Děti jsou ve své podstatě stejné jako před sto lety. Mění se jen vnější faktory. Potřebujeme pochopit nová rizika, jako jsou technologie a jejich vliv na duševní zdraví,“ zdůraznil.

Učitelé by podle něj měli umět regulovat své emoce, aby lépe pracovali s dětmi. „Případů jako Samo tu máme stovky. Plus máme spoustu dětí, které vůbec nejsou na předních stránkách, protože zabily sebe, ne někoho jiného. Ale to není národní katastrofa. Chápete? Samů je tady spousta. Jen jeden se rozhodne, že zabije jiné, další zabije sebe,“ dodal psycholog.

K tragédii na gymnáziu ve Spišské Staré Vsi došlo 16. ledna, kdy osmnáctiletý Samuel S., vyzbrojený černým taktickým nožem, vnikl do školy a připravil o život dvě osoby – studentku Alenu a oblíbenou učitelku Máriu. Další studentka byla zraněna.

Podle výpovědi obviněného útočníka měl v plánu zabít i další osoby, včetně zástupkyně ředitele, kterou vinil z toho, že má být vyhozen ze školy, a některé dívky, které měl podle svých slov pomlouvat.

Výpovědi svědků a další důkazy naznačují, že student měl extremistické názory, projevoval nenávist vůči Romům a v minulosti se chlubil, že některé z nich zbil.

Učitelka, která ho znala, připisuje změnu v jeho chování tomu, že po začátku školního roku byla pro něj vypracována pozitivní zpráva pro probační úřad. Po jejím zveřejnění se však začal projevovat agresivněji, což vedlo k jeho výhrůžkám vůči spolužačkám. Policie v současnosti vyšetřuje jeho motivy a související okolnosti.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Odmítl odevzdat svůj mobil, tak ho mladíci ubodali. Francii vystrašila vražda 14letého chlapce

Tagy:
Slovensko škola společnost vzdělávání Bratislava psychické problémy psycholog krimi odborníci trestná činnost Spišská Stará Ves psychologie duševní zdraví trestná činnost, právo a spravedlnost Viktor Križo