Rádce: Jedete na hory a chcete se vyhnout problémům?

Lyžař

Jedete na hory a chcete se vyhnout problémům? Máme pro vás pár rad

Už brzy přijde čas zabalit lyže a vyrazit na hory. Takhle vám ale zimní radovánky může znepříjemnit mastná pokuta, A navíc to může být i nebezpečné. I tak běžná věc, jako je uložení tašek nebo lyží do auta má svoje pravidla, která by měl každý dodržovat.

Máte-li děti, víte přesně, kdy namísto toho, aby zamířily do školy, zůstanou doma s tázavými výrazy v očích a (ne)vyřčenou otázkou – kdy a kam pojedeme lyžovat? Z pohledu motoristy, který má do hor ratolesti bezpečně odvézt, se za podobně nevinným dotazem skrývá celý komplex problémů k neodkladnému řešení.

O zimních pneumatikách už byla řeč v minulém dílu našeho rádce, tak alespoň připomeňme důležitou skutečnost a sice, že pravidla jejich užívání se v jednotlivých zimních destinacích liší a to především pokud jde o hloubku dezénu. Hned pětice zemí považuje za minimální 3 mm: Estonsko, Finsko, Slovensko, Slovinsko a Švédsko. Francie považuje za minimum 3,5 mm. ČR, Chorvatsko, Rakousko a Itálie vyžadují vzorek 4 mm. V posledním ze zmíněných států jsou zimní pláště povinné jen v určitých regionech, ale pokutuje se třeba 1 682 euro použití zimních plášťů v létě

Při kontrole vozidla před samotnou cestou není na místě opomenout ani změření tlaku v pneu. Správné údaje jsou zapsány jak ve velkém technickém průkazu, tak často i na cedulce na B sloupku daného automobilu.

Co je to vlastně ta výbava na zimu?

Zimní výbava je když…? Německo, přes které například Češi míří do západních rakouských Alp, je z těch zemí, kde povinná zimní výbava v případě, že je na silnicích sníh a led nebo námraza, nebo se dá tato situace očekávat, nezahrnuje jen zimní pláště. Ale například také nezbytnou zásobu nemrznoucí směsi do ostřikovačů. Což jasně napovídá, že zimní výbava, kterou bychom měli mít sebou na cestu ho hor, je mnohem širší pojem.

Tím základním je vskutku nemrznoucí směs do ostřikovačů. V jejím případě odborníci ÚAMK radí volit „o stupeň“ vyšší hodnotu mrznutí směsi než bychom očekávali. Jedeme-li do hor, může v noci opravdu výrazně poklesnout teplota u venku zaparkovaného vozidla. Následně může trvat i několik hodin, než ostřikovače začnou fungovat. Množství směsi, které si přibalíme do zavazadelníku, volíme i podle toho, zda zároveň s oknem ostřikuje soustava i přední světlomety. Spotřeba je v takovém případě zásadně vyšší.

Kontrole před cestou nemá ujít ani ověření stavu nabití akumulátoru, dostatek brzdové kapaliny, kapaliny pro chlazení motoru či motorového oleje, zkrátka všech kapalin. Ani to ale není vše. Do výbavy dobře připraveného řidiče by mělo patřit koště na delší násadě. Vždyť například i u našich východních sousedů může řidič dostat pokutu za to, že jede se sněhovou „čepicí“ na střeše. Může tím nejen omezit, ale i ohrozit řidiče vzadu.

Od věci není ani lopatka na odházení sněhu. Konec konců například v Bosně a Hercegovině je tato proprieta povinnou výbavou v období od 1. 11. do 15. 4. K nezbytným drobnostem patří dobrá škrabka na sklo, rozmrazovač zámků, případně silikonový olej na těsnění dveří a zavazadelníku atd. Dobré je mít sebou i startovací kabely. Před jejich použitím je ale nezbytné si připomenout správný návod k použití, jinak můžeme udělat více škody než užitku.

Řetězy v akci

Kde potřebujeme (dle legislativy) sněhové řetězy? V celkem 9 z 27 evropských zemích jsou součástí povinné výbavy sněhové řetězy. V některých státech je jejich používání časově omezeno. Například v Bulharsku předpis platí od 1. listopadu do 31. března. V dalších státech je povinností řetězy mít je a použít v konkrétních oblastech či regionech. To platí pro horské oblasti Francie, Španělska, Itálie, určitá místa v Maďarsku nebo Portugalsku.

Samozřejmě, že v závislosti na okamžité povětrnostní situaci v daném místě může být na určitém silničním horském úseku umístěna dočasná značka přikazující použití sněhových řetězů. S tím se lze setkat jak v českých horách, tak zcela běžně v Rakousku, Švýcarsku nebo Itálii. Při vjezdu do takového úseku bez sněhových řetězů, zvláště omezí-li tím řidič provoz, hrozí mu vysoká pokuta i odstavení nebo odtažení vozu.

S možnou nepřízní počasí je při cestě za lyžováním zkrátka třeba počítat a být podle toho vybaven, a to i sněhovými řetězy. Zároveň je nezbytné dodržovat místní předpisy omezující maximální rychlost se sněhovými řetězy. Obvykle jde nejvýše do 50 km/h.

Lyže uložte do bezpečí

Samostatnou kapitolou jsou lyže, resp. jejich bezpečná doprava. Pokud nemáme střešní nosič a ukládáme je dovnitř vozu, musí být vždy upevněny ke konstrukci automobilu, či ke speciálním kotvícím bodům v zavazadelníku. Jedině tak nám lyže nemohou za žádných okolností v autě ublížit.

Tagy: