Rádce: Jste připraveni na zimu? Ukážeme vám, proč přezout na zimní pneumatiky - 2
Moderní auta mají k dispozici celou řadu bezpečnostních prvků. Drží vás ve správném pruhu, hlídají mrtvý úhel v zrcátkách. Pomohou předejít smyku, občas za vás i zabrzdí… Co ale máme ve svých rukou je kvalitní obutí vozu.
Ačkoliv zima nám dle kalendáře začíná až 21.prosince, neustále klesající teploty naznačují, že se již opravdu blíží a nutí nás odložit letní oblečení a obutí do šaten a skříní. Stejně tak správní motoristé ukládají letní pneumatiky do sklepů a garáží. Opět tedy nastal čas vozidlo na zimu připravit.
Často se mezi lidmi diskutuje o tom, jestli je přezutí auta nutné. Výsledky testů ale mluví jednoznačně. Kontrola nad letními pneumatikami je na sněhu a ledu téměř nulová. Brzdná dráha auta s letním obutím je zhruba dvojnásobná oproti vozu se zimními pneumatikami. To může být cena života. Vašeho nebo cizího...
Jakkoliv když nám vyhláška Ministerstva dopravy č. 30 z roku 2001, v platném znění, přikazuje použití zimních pneumatik v místech, která jsou označená dopravní značkou „Zimní výbava“ (C15a) a to v období od 1.listopadu do 31. března, každý správný motorista ví, že zima není jen v horských oblastech a proto s jejím příchodem své vozidlo přezuje.
Bezpečí nade vše
Důvod je prostý. Bezpečí a zase bezpečí. Vozidlo, vybavené zimními pneumatikami, má vyšší adhezi (přilnavost) na sněhu, ledu i na suchých studených vozovkách, lepší stabilitu při průjezdu zatáčkami a podstatně kratší brzdnou dráhu.
Jen pro představu: šířka přechodu pro chodce je pouhé 3 metry, brzdná dráha osobního vozidla vybaveného zimními pneumatikami na suché vozovce, při teplotě 0°C a rychlosti 60 Km/h, je právě o tyto tři metry kratší, než při použití letních pneumatik. Právě tyto tři metry tedy mohou znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.
A kdy že je ta správná doba pro přezutí vašeho plechového miláčka? Léty prověřeným pravidlem je fakt, že pokud teplota klesne pod 7°C, je čas na zimní pryže. Od této teploty se totiž začínají markantně projevovat rozdíly mezi letní a zimní pneumatikou. Letní pneumatiky při této teplotě tuhnou a zhoršují se tím jejich vlastnosti.
Jak poznáte, že je daná pneumatika je opravdu zimní? Pneumatiky určené pro zimní provoz mají většinou jednotné označení a to na svém boku. Jedná se o písmena M+S - bláto+sníh (mud+snow) nebo winter – zima.
Pravidlo 4x4
- 4 stejné zimní pneumatiky na voze Při montáži pouze 2 ks zimních pneumatik, například na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte pneumatiky letní, které v zimním období ztrácejí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti, můžete velmi lehce dostat vozidlo do smyku. Pokud necháte zimní pneu pouze na zadní nápravě a na přední necháte pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně!
- 4 zimní sezóny - doba pro použití pneumatik Zimní pneumatika stárne podstatně rychleji než pneumatika letní. Je to díky používání více druhů olejů a směsí silic, než u pneumatik letních. Tyto přísady se postupem času z pneumatiky vytrácejí díky chemickým procesům.
- 4mm - minimální hloubka dezénu Pokud klesne hloubka dezénu pod 4mm, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Například pokud klesne hloubka dezénu pod doporučené minimum, pravděpodobně se setkáte s problémy nejen při jízdě ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat!
- 4 měsíce v roce - uplatnění pro zimní pneumatiky Zimní pneumatika má uplatnění nejen na zasněženém povrchu. Její využití začíná už při poklesu teploty pod +7°C. Nezapomínejte, že i když je během podzimního dne +10° až 12°C mohou večerní a hlavně noční teploty klesnout podstatně níže!