Množství středoškolských oborů by se mohlo snížit na méně než polovinu, místo stávajících asi 280 by jich mohlo být podle aktuálního návrhu 127. Vyplývá to z materiálů na webu Národního pedagogického institutu, který na změnách oborové soustavy středních škol spolupracuje s ministerstvem školství. Podle úřadu je potřeba nabídku středních škol zjednodušit. K návrhu se mohou zájemci vyjádřit ve veřejné konzultaci, odpovědi v dotazníku mohou posílat do konce ledna. O potřebě zjednodušit nabídku středoškolských oborů mluví zástupci ministerstva dlouhodobě.
Některé obory by se podle návrhu institutu měly spojit, například současné dva obory Ekologie a životní prostředí a Průmyslová ekologie by se sloučily v obor Ekologie a ochrana životního prostředí se zaměřeními Ekolog a Průmyslový ekolog. Žáci by v novém systému nastoupili do oboru s širokým odborným základem, na který by navazovala jednotlivá zaměření. Z těch by si vybrali až při studiu. Jedním z oborů s širokým společným základem by byly například Elektrotechnické služby. Žáci by si poté mohli vybrat ze zaměření jako třeba elektrikář silnoproud, elektrikář slaboproud, mechanik výtahů a dalších specializací.
ČTĚTE DÁLE: Masový úhyn ryb v řece Odře. V Ostravě zasahují hasiči, na místě je i chemická laboratoř
Změny oborové soustavy středních škol by podle návrhu měly umožnit i vyšší prostupnost mezi nabízenými obory. Pro žáky by mělo být snazší změnit obor či úroveň vzdělání. Učňové by se tedy mohli snáze dostat k maturitě, naopak z maturitních oborů by mohli studenti snáze přestoupit do učebního oboru. V souvislosti s prostupností se bude řešit i otázka přijímání na střední školy, jelikož zájemci o studium maturitních oborů musí nyní složit jednotnou přijímací zkoušku. „Konkrétní návrh řešení zatím není,“ uvedla Veronika Lucká Loosová z Národního pedagogického institutu.
„Na změny oborové soustavy středních škol budou navazovat úpravy takzvaných rámcových vzdělávacích programů pro střední školy, které určují obsah učiva. Do inovovaných oborů by žáci mohli nastoupit v září 2029,“ nastínila Lucká Loosová. O možných změnách v nabízených oborech se bude podle NPI dál diskutovat.
Vznik nového oboru všeobecné lyceum
Ministerstvo letos na podzim v souvislosti s plánovanou proměnou soustavy středních škol představilo nový obor všeobecné lyceum, které by mělo rozšířit nabídku všeobecně zaměřených maturitních oborů. V novém oboru budou žáci moci začít studovat od příštího školního roku, informovalo již v říjnu ministerstvo školství na svém webu. Nyní mohou studovat lycea s oborovým zaměřením, jako je například pedagogické či technické lyceum. Proti zavedení všeobecného lycea se v minulosti vyjádřila Asociace středních průmyslových škol, označila ho za nadbytečný. Podle zástupců ministerstva má nový obor pomoci řešit nedostatek míst ve všeobecných oborech především v některých krajích.
Podle průzkumu PAQ Research chce všeobecnou střední školu pro své děti asi třetina rodičů. Zájem je podle analytiků vyšší než nabízená kapacita. O nedostatku míst na gymnáziích se hovoří v posledních letech například v Praze.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pekarová mě politicky i lidsky zklamala, uvedla Udženija. Pospíšil radí spory řešit interně