CNN Prima News Lifestyle Komerční sdělení

Raiffeisenbank zavádí založení účtu on-line a výběr z bankomatů po celém světě zdarma

  • Téma: Komerční sdělení
  • Komerční sdělení
  • 19. dubna 2021 10:45

Bankovnictví se i kvůli koronavirové krizi přesouvá do on-line prostředí. Na to reaguje i Raiffeisenbank, pátá největší tuzemská banka podle bilanční sumy, a to možností založení soukromého účtu on-line bez nutnosti návštěvy pobočky. Totéž hodlá nabídnout na podzim při založení podnikatelských účtů. Novým benefitem je též výběr z bankomatů na celém světě zdarma.

„Klienti Raiffeisenbank mají nyní možnost realizovat až 97 procent veškerých bankovních operací v on-line prostředí, tedy přes internetovou banku nebo v mobilní aplikaci,“ popisuje Petr Štětka, produktový ředitel Raiffeisenbank, a na otázku, kam se posune bankovnictví v příštích měsících, odpovídá: „Ještě více se přesune do mobilního prostředí. Aplikace v mobilním telefonu se stane synonymem pro banku. Úspěšná banka bude ta, která klientům nabídne mobilní služby nad rámec standardní nabídky.“

Banky končí, nebo se spojují. Podle odborníků začne přetahovaná o klienty

Statisíce Čechů by úderem letošního března měly měnit banku. Bude se tak dít poté, co nizozemská banka ING ve čtvrtek oznámila, že do konce roku ukončí své služby osobního bankovnictví a částečně se stáhne z Česka kvůli nepříznivé situaci. A není jediná, kdo musí řešit neúspěch. Lidé z bankovního sektoru předvídají, že začne přetahovaná o klienty.

Raiffeisenbank nabízí od dubna 2021 výběry z bankomatů po celém světě zdarma. Co vás k tomuto kroku přimělo?
Z výzkumů klientských potřeb dlouhodobě vyplývá, že výběry z bankomatů zdarma patří mezi nejlépe vnímané benefity. Proto jsme se rozhodli tuto výhodu nabídnout i klientům, kteří využívají náš Chytrý účet, kde byly doposud zdarma pouze výběry v rámci České republiky a eurozóny. Nově tak mohou od začátku dubna vybírat ze všech bankomatů po celém světě zdarma.

Jsou systémy Raiffeisenbank připravené na možné zvýšené cestování českých občanů po rozvolnění opatření v době pandemie koronaviru nejen v Česku, ale také ve světě?
Naše IT systémy jsou robustní a případný nápor zahraničních transakcí určitě zvládnou. Výběry z bankomatů v zahraniční mají navíc v celkovém objemu transakcí, které našimi systémy projdou, spíše malý podíl.

Znamená po celém světě skutečně po celém světě, tedy i v exotičtějších destinacích, jako jsou třeba Zanzibar nebo karibské ostrovy? I tam budou v bankomatech fungovat karty Raiffeisenbank?
Pokud se bude jednat o bankomat registrované banky daného regionu, pak bude možné realizovat výběr zdarma skutečně po celém světě, i v exotických destinacích. Naše banka si za tuto službu nic účtovat nebude. Je ale možné, že v některých regionech bude odečten poplatek místní banky, které bankomat patří.

IT systémy Raiffeisenbank jsou robustní a případný nápor zahraničních transakcí určitě zvládnou.

Ještě před zavedením celosvětového výběru z bankomatů zdarma přišla Raiffeisenbank se založením soukromého účtu on-line po internetu nebo v aplikaci mobilního telefonu bez nutnosti návštěvy pobočky. Kterou variantu využívají Češi více?
Tuto možnost jsme zpřístupnili v polovině března letošního roku přes mobilní aplikaci, přes internet funguje služba od října 2020. Na konkrétní čísla a vyhodnocení si musíme ještě počkat. V obecné rovině ale můžeme říct, že frekventovanější je stále zakládání účtu prostřednictvím webu, jakkoliv si využívání mobilních rozhraní získává na oblibě, především mezi mladšími skupinami obyvatel.

Petr Štětka (45 let)

Produktový ředitel Raiffeisenbank se narodil v Praze, kde také vystudoval Vysokou školu ekonomickou. V bankovním sektoru se pohybuje od roku 1997, posledních dvacet let pracuje pro Raiffeisenbank. Je ženatý, má tři děti a kromě nich se věnuje sportu všeho druhu, v poslední době nejvíce běhu a horské turistice.

Uvažujete o podobné možnosti také pro podnikatele či živnostníky?
Ano, dokonce jsme už dále než u úvah a na možnosti založit si podnikatelský účet plně on-line bez nutnosti navštívit pobočku intenzivně pracujeme. Spuštění této nabídky předpokládáme na podzim tohoto roku.

O jaké služby, případně technologie, mají lidé v současné době největší zájem?
Klienti Raiffeisenbank mají nyní možnost realizovat až 97 procent veškerých bankovních operací v on-line prostředí, tedy přes internetovou banku nebo v mobilní aplikaci. Mohu potvrdit z našich čísel, že tomuto trendu hodně pomohly poslední měsíce pandemických omezení, kdy řada našich klientů začala řešit své finance přes mobilní aplikaci eKonto. Počet uživatelů mobilního bankovnictví Raiffeisenbank na konci roku 2020 dokonce přesáhl počet uživatelů internetového bankovnictví. Roste počet NFC plateb nebo výběrů z bankomatu pomocí mobilu, jde o zhruba pětinu našich klientů, kteří používají místo karet výlučně mobilní telefon.

Jak je to s tolik diskutovanými bankovními poplatky? Jaké benefity klienti žádají?
Bankovní poplatky jsou pro většinu klientů, kteří zvažují založení bankovního účtu nebo využití jiné finanční služby, tím prvním, na co se zaměřují. Konkrétně v případě běžného účtu jsou nulové poplatky základním kritériem při volbě. Proto má dnes už naprostá většina bank ve své nabídce variantu běžného účtu zdarma. V rámci něj pak poutá pozornost na další benefity. V případě Chytrého účtu od Raiffeisenbank jsou to například už zmíněné výběry ze všech bankomatů po celém světě zdarma, možnost okamžitých plateb nebo zvýhodněná úroková sazba při využití hypotečního úvěru. Pokud klient požaduje nějaké specifické služby nad rámec účtu zdarma, máme připravené i další varianty, které jsou zpoplatněné úměrně požadovanému servisu.

Dalším velkým tématem je bezpečnost. Co dělá Raiffeisenbank proto, aby se její klienti cítili bezpečně a nestrachovali se o své peníze?
Počty kyberútoků stále rostou a zkušenost s nimi má podle průzkumu České bankovní asociace více než polovina Čechů. Proto je bezpečnost pro bankovní domy prioritou číslo jedna, také u nás jí věnujeme velkou pozornost. Pro bezpečné a pohodlné přihlášení do mobilní nebo internetové banky máme RB klíč. Přihlášení nebo potvrzování plateb funguje na bázi biometrických prvků – otisku prstu nebo face ID. Současně je důležitá edukace klientů, na co si dát pozor. Proto pravidelně informujeme klienty, jaké jsou typické znaky podvodných e-mailů případně podvodných webových stránek.

Bankovní poplatky jsou pro většinu klientů, kteří zvažují založení bankovního účtu nebo využití jiné finanční služby, tím prvním, na co se zaměřují.

Co naopak mají klienti dělat, aby obsluhování účtu a komunikace s bankou probíhala bezpečně?
I přes neustálou edukaci a snahu upozorňovat klienty na hrozící nebezpečí se opakují situace, kdy klient svou vlastní nepozorností a neopatrností přijde o své úspory. Je to nikdy nekončící boj a je úkolem nás bank, ale i dalších institucí, připomínat pravidla pro bezpečné bankovnictví stále dokola, dokud si lidé neuvědomí, že za bezpečnost svých financí zodpovídají především oni sami. Nesdělovat přístupové údaje k účtu třetím osobám, neotvírat a nereagovat na podezřelé e-maily, to jsou jen některé z výčtu základních pravidel, kterých by se měl každý klient banky držet.

Česko patří mezi nejrychleji rozvíjející se oblasti v bezkontaktním placení. Platí Češi více mobilními telefony, nebo hodinkami? Nebo přece jen ještě převažují karty?
Stále převládají platby kartami, přibližně každá pátá platba u obchodníků je pak realizována prostřednictvím mobilního telefonu. Placení hodinkami či jinými wearables jsou pod jedním procentem.

Raiffeisenbank tvrdí, že 97 procent běžných bankovních služeb a operací lze u ní zvládnout on-line. Kvůli kterým zbývajícím třem procentům operací je stále ještě nutné navštívit pobočku?
Je jich skutečně minimálně, do on-line prostředí se nám podařilo převést už většinu našich služeb. V případě některých úkonů ale potřebujeme ověřit totožnost klienta osobně. U podpisů dokumentů, například hypoteční smlouvy, nebo při změně klíčových údajů jako jména, adresy trvalého bydliště, občanského průkazu. Přechod do on-line však dále pokračuje a také pro tyto servisní úkony připravujeme digitalizovanou variantu.

Co více než rok trvající krize koronaviru změnila v chování českých klientů? A jak na to Raiffeisenbank reagovala?
Posledních dvanáct měsíců podstatně urychlilo procesy, které jsme mohli vidět v několika posledních letech. Podstatně se zvýšil počet klientů, kteří očekávají od banky plnou on-line obsluhu svého účtu. Ochota a chuť chodit na pobočku se výrazně snížila. Bankovní služby jsou pro klienty každodenní součástí života. Očekávají od nich jednoduchost a stoprocentní funkčnost. Klient se chce s bankou bavit pouze v okamžiku, kdy potřebuje pomoc, poradit ve specifické životní situaci. V loňském roce byly takovým momentem odklady splátek. Ty jsme začali klientům nabízet od prvních dnů lockdownu. Pozdější sjednocení legislativních pravidel potvrdilo správnost našeho přístupu ke klientům.

Umíte odhadnout, jak se posune bankovnictví v příštích měsících? A jak v následujících letech?
Z pohledu klientů půjde o pozitivní vývoj. Bankovnictví se ještě více přesune do mobilního prostředí. Aplikace v mobilním telefonu se stane synonymem pro banku. Poplatky za bankovní produkty jsou dnes již velmi nízko, účty zdarma se staly hygienou trhu. Úspěšná banka bude ta, která klientům nabídne mobilní služby nad rámec standardní nabídky.

Tagy: