Italové obelstili legislativu. Tříkolku Piaggio MP3 lze osedlat s řidičákem na auto

Piaggio MP3 je takzvané vícestopé vozidlo. Má totiž hned tři kola, dvě vepředu a jedno vzadu. Také díky brzdovému pedálu na pravou nohu je homologováno v kategorii pro řidičský průkaz skupiny B. Luxusní tříkolku s výkonem 44 koní a maximální rychlostí 142 km/h tak může osedlat i úplný motocyklový začátečník s „papíry“ na auto.

Česká legislativa dovoluje na řidičské oprávnění skupiny B, tedy na automobil, řídit výhradně motocykly a skútry s automatickou převodovkou, maximálním objemem motoru 125 ccm a výkonem 11 kW (15 koní). Vypočítaví Italové však zákon obelstili a i přes to, že Piaggio MP3 500 tělem i duší motocykl či skútr připomíná, správně se řadí mezi auta.

Stačilo přitom jen dosadit jedno přední kolo a nožní brzdu. Díky tomu Piaggio splňuje právní normy a nepovažuje se tak za motocykl, nýbrž za vícestopé vozidlo skupiny B. Jízdními vlastnosti však ryze připomíná jednostopé stroje.

Sportovec s nadváhou

Křížence skútru a automobilu pohání jednoválcový motor o objemu 493 ccm, jenž disponuje výkonem 32,5 kW (44,2 koní). Hnací síla je za pomoci bezestupňové převodovky typu CVT převáděna na zadní kolo. Pohonná jednotka by si v kombinovaném provozu měla říkat o čtyři litry benzinu na sto kilometrů, přičemž palivová nádrž poskytuje objem 12 litrů.

Zásadními nevýhodami Piaggio MP3 500 Sport Advanced je hmotnost a cenovka. Přes dva metry dlouhý a osmdesát centimetrů široký vícestopý stroj totiž váží neuvěřitelných 280 kg a stojí 265 900 Kč. Pro porovnání: Za podobnou částku lze pořídit třeba Škodu Fabii či Dacii Sandero v nejvyšší výbavě.

Jako kříž pro křesťany

Vznik značky Piaggio se datuje k roku‭ ‬1884,‭ ‬kdy Rinaldo Piaggio založil firmu na výrobu povozů a vagónů.‭ ‬Postupem času začalo Piaggio vyrábět také mopedy a především,‭ ‬v roce‭ ‬1946‭ ‬první skútr na světě‭ ‬–‭ ‬Piaggio Vespa.‭ ‬Vespa se zapsala do historie a pro skútraře znamená něco jako kříž pro křesťany.‭ ‬V současnosti je značka lídrem na trhu skútrů a své modely vyváží do celého světa.

Ruku v ruce s konvenčními motocykly?

Na první pohled se může zdát, že ovládat tříkolku musí být jiné, než je tomu u obyčejného motocyklu, ale v zásadě není. Princip naklánění je naprosto totožný a i zkušený motorkář se bude cítit na MP3 jako doma.

Nejmarkantnější rozdíl je v jistotě a stabilitě. Pokud se Piaggio postaví po bok jiného skútru nebo dospělé motorky s totožným objemem motoru, rázem motorkář zjistí, že má na Piaggiu mnohem větší pocit jistoty a stability, a to na jakémkoliv povrchu při jakémkoliv počasí. Navíc tříkolka jde skvěle klopit a náklon do zatáčky je plynulý a řidiče nevyleká.

Hlavní nevýhodou proti konvenčním motorkám je enormní hmotnost, kterou Ital neumí maskovat. Obzvlášť při manipulaci je těžké tříkolku udržet, nemluvě o pomalé jízdě mezi auty. Piaggio sice umí zaaretovat přední vidlice tak, aby nemohlo spadnout a drželo ve vertikální pozici, ale i přesto je zacházení s ním náročné.

Pokud to shrneme, Piaggio MP3 500 je jedinečný stroj s hrstkou konkurentů. Na druhou stranu míří na úzkou skupinu řidičů, která chce výkonný skútr, ale nemá papíry na motocykl. Kdo má řidičské oprávnění skupiny „A“ nebo „A2“, pro toho se stává Piaggio zbytečné.

Tagy: