reklama

Řídili jsme vrcholnou verzi Mercedesu GLA, nejvýkonnějšího sériového dvoulitru světa

Nový Mercedes GLA si svou mezinárodní premiéru odbyl již na konci minulého roku. Do Česka kvůli koronavirové pandemii dorazil teprve před pár dny, ale jak praví přísloví: „Kdo si počká, ten se dočká.“ Stuttgartská automobilka nám totiž dala okusit hned nejostřejší provedení AMG 45 S 4Matic+ s výkonem 421 koní!

reklama

Na začátek bychom vám rádi rozšifrovali zkratku AMG. Tato tři písmena značí Aufrecht Melcher Großaspach, což jsou příjmení zakladatelů firmy vzniklé v roce 1967 doplněná o název rodného města prvního z nich. AMG založili bývalí inženýři Mercedesu jako úpravce vozů s trojcípou hvězdou na přídi. V současnosti jde o oficiální oddělení značky, avšak náplň práce zůstala stejná. Mistři z AMG stojí za opravdovými skvosty mezi sportovními vozy, a to jak v minulosti, tak i ve 21. století.

Do jednoho z nich se nám nedávno poštěstilo usednout. Trochu nečekaně nešlo o žádnou placatou formuli nebo třeba o nabubřelý sedan, nýbrž o kompaktní městské SUV Mercedes GLA. Pod jeho kapotou dřímá vůbec nejvýkonnější sériově vyráběný dvoulitrový motor na planetě. Díky dopingu obrovským turbem dokáže vyvinout výkon 421 koní. Maximální točivý moment agregátu činí 500 Nm. Z 0 na 100 km/h vůz zrychlí za pouhé 4,3 sekundy. Nejvyšší dosažitelná rychlost je pak elektronicky omezena na 250 km/h. Pohonná jednotka zde spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou, která poté přenáší hnací sílu na všechna čtyři kola. Na českém trhu se takto vyšperkované GLA prodává za přibližně 1,6 milionu korun.

Automobily z garáže AMG nemají pouze sportovně laděnou motorizaci. Rukám inženýrů se nevyhnuly ani další řídící komponenty jako například podvozek, brzdy, řízení, odpružení či nastavení jízdních režimů. Oproti konvenčním modelům se vysokovýkonné verze liší také designem karoserie i interiéru. Vozy AMG jsou zpravidla od pohledu atraktivnější a agresivnější. Uvnitř pak bývají závodní sedadla, propracovaný volant nebo třeba honosné materiály nejčastěji v podobě alkantary. Nechybějí také extravagantní barevné kombinace.

A teď už k samotné jízdě. Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+ jsme prověřili na jedné z nejhezčích silnic hlavního města Prahy. Nachází se blízko Zbraslavi a vede od řeky Vltavy do malé obce zvané Točná. Na přibližně pěti kilometrech hladkého asfaltu se střídá jedna zákruta za druhou, které spojují poměrně krátké rovinky. Jedinou vadou na kráse celé trasy je bohužel úzká silnice, značná opatrnost je tedy namístě.

Sportovnímu SUV od Mercedesu byla trať šitá na míru. Jednotlivé zatáčky zvládalo s absolutní lehkostí a hravostí. Odlepit jej od vozovky vyžadovalo nelidské zacházení, jelikož auto v serpentinách drželo jako přibité kladivem. Řízení bychom asi nejlépe popsali jako motokárové. Bylo totiž až závodně tuhé a veškeré informace od podvozku šly přímo do volantu, což řidiči zaručuje dokonalou čitelnost auta.

Největší perličkou modelu AMG GLA 45 S byl bezpochyby unikátní motor, jenž nemá ve světě obdoby. Jeho dynamika je až tělo drásající. Sešlápnutí akcelerátoru na podlahu připomíná výstřel ze samopalu. Odstředivá síla totiž zarazí bezvládné tělo i hlavu hluboko do sedadla a pokud to spolucestující nečekají, může to být bolestivé. Automobil má chuť zrychlovat i z vysokých dálničních rychlostí a omezenou rychlost 250 km/h by slupnul jako malinu.

Avšak na námi zkoušené okresce byl výkon motoru dá se říci přebytečný, krátké rovinky jej nedokázaly ukojit. Stádo čtyř set dvaceti koní jsme však využili hlavně při výjezdu ze zatáček. Haldu železa dokázali sudokopytníci vmžiku rozhýbat. Škoda jen větší prodlevy mezi kickdownem (sešlápnutí plynového pedálu na podlahu) a aktivací turba.

Stěžovat si musíme ještě na umělé čtyři koncovky výfukového systému, skrze které nevycházel téměř žádný sportovní zvuk. Výrobce se raději rozhodl vytvořit imitaci agresivního zvuku prostřednictvím reproduktorů. Nezní to zlé, ale na přirozený „sound“ z výfuků to nemá. Zpod přední kapoty je také výrazně slyšet hvízdání mohutného turbodmychadla, které dopuje pohonnou jednotku vzduchem. Parádně fungovala převodovka, která sázela jeden kvalt za druhým během několika milisekund. Běžné převodovky auto zpomalují, tahle jej spíše hnala kupředu.

Na závěr musíme avizovat, že Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+ kombinuje vše, co řidič od sportovního vozu očekává. Parádně naladěný podvozek, výkonný motor, tuhé řízení, ostré brzdy a při svižné jízdě dokonalou převodovku. K tomu ještě závodní sedadla s výrazným bočním vedením a perfektní volant. To všechno je záruka nezapomenutelného zážitku z jízdy, což je přesně cílem oddílu AMG.

Tagy:
Cestování v době covidové: Vyplníte lejstra, jdete na test, ale nikoho to moc nezajímá
Očima reportéra

Cestování v době covidové: Vyplníte lejstra, jdete na test, ale nikoho to moc nezajímá

Poletíme? Nebo nepoletíme? A co všechno musíme splnit? Letošní dovolená byla pro všechny jiná než obvykle. Někdo raději kvůli covidu zůstal doma. Kdo se rozhodl vyrazit do ciziny, musel si ohlídat, aby splnil všechna nařízení. Pohlídat si, jak moc riziková je vybraná země, vyplnit lejstra, podstoupit test, stáhnout si aplikaci, stáhnout si QR kód. Jenže zajímá to vůbec někoho?

Krpálkův tchán Kaderka: Že se Lukáš pral s Bartošem? Tomu jsme se hodně zasmáli
OH 2021

Krpálkův tchán Kaderka: Že se Lukáš pral s Bartošem? Tomu jsme se hodně zasmáli

Z pozice nejvyšší s radostí i trochou nervů sledoval, jak na olympiádě v Tokiu válí české hráčky, které do domoviny vezou jednu zlatou a stříbrnou medaili. A z pozice tchána prezident českého tenisového svazu Ivo Kaderka pořádně trpěl a pak se ohromně radoval z toho, co předvedl na tatami v chrámu Budókan Lukáš Krpálek. „Přepsal dějiny světového juda,“ říká pro CNN Prima NEWS Kaderka.

Běloruská sprinterka odmítla nařízený návrat do vlasti. Olympijský výbor řeší, co dál

Běloruská běžkyně Kryscina Cimanouská je v bezpečí v Tokiu, oznámili zástupci Mezinárodního olympijského výboru (MOV). V neděli odmítla odletět zpět do své vlasti, k čemuž ji podle jejích slov nutilo proti její vůli vedení běloruské výpravy. Noc strávila v hotelu na letišti. V pondělí měla startovat v běhu na 200 metrů, místo toho ji čekají další rozhovory s MOV, který si rovněž vyžádal detailní stanovisko Běloruského olympijského výboru.

Čínu poprvé od Wu-chanu drtí nová varianta koronaviru. Asijské země propadají panice

Čínu zasáhla epidemie, kterou státní média označila za „nejrozsáhlejší od Wu-chanu“. Země, která se pyšní nulovou tolerancí vůči COVID-19, zaznamenala od 20. července více než 200 nových případů spojených s epidemií ve městě Nanking. Tato epidemie začala, když pracovníci letiště, kteří čistili letadlo přilétající z Ruska, měli pozitivní test na koronavirus. Od té doby se vir rozšířil do pěti provincií a nejméně 13 měst včetně hlavního – Pekingu.

Policie řeší záhadná zranění na západočeských nádražích. Napadení trpí ztrátou paměti

Policisté vyšetřují hned dvě záhadná zranění na západočeských nádražích. V Rokycanech objevili zaměstnanci soukromé bezpečností agentury zraněného Ukrajince. Měl silně poraněný konečník a bez pomoci by pravděpodobně vykrvácel. Jak ke zranění přišel, si ale nevybavuje. V Plzni zase kolemjdoucí našli bezvládnou důchodkyni s rozbitou hlavou. Na to, co se jí stalo, si ale také přesně nevzpomíná.

reklama

Domácí zpravodajství

KOMENTÁŘ: Proč se ČSSD nedostane do Sněmovny a ODS neporazí Babiše

Je léto, politika nikoho stejně nezajímá, řekli si zřejmě šéfové některých partají a odjeli na dovolenou. Není o nich vidu ani slechu. A co dělá premiér Andrej Babiš? Otvírá D1, jezdí do krajů. Navíc ohlásil, že letos zůstane v úřadu i o vládních prázdninách. A potom se opozice diví a fňuká, že nemá v médiích dostatek prostoru a ANO stále kraluje předvolebním průzkumům.

V armádě umíralo za socialismu i 200 vojáků ročně. V tanku, ale také vlastní rukou

Téměř každý, kdo sloužil v komunistické Československé lidové armádě, se nějakým způsobem dotkl smrti. Před listopadem 1989 umíralo 150 až 200 vojáků základní vojenské služby ročně, v šedesátých letech ještě více. Historikové tuhle temnou kapitolu armády teprve odkrývají. „Kamarád na letišti v Čáslavi si vzal život, protože ho nepustili za snoubenkou,“ vypráví Štefan Rejda, v armádě sloužil v letech 1976 a 1978. Další pamětníci vzpomínají na vojáky utopené v tancích nebo omylem zastřelené.

reklama