Nový Mercedes GLA si svou mezinárodní premiéru odbyl již na konci minulého roku. Do Česka kvůli koronavirové pandemii dorazil teprve před pár dny, ale jak praví přísloví: „Kdo si počká, ten se dočká.“ Stuttgartská automobilka nám totiž dala okusit hned nejostřejší provedení AMG 45 S 4Matic+ s výkonem 421 koní!
Na začátek bychom vám rádi rozšifrovali zkratku AMG. Tato tři písmena značí Aufrecht Melcher Großaspach, což jsou příjmení zakladatelů firmy vzniklé v roce 1967 doplněná o název rodného města prvního z nich. AMG založili bývalí inženýři Mercedesu jako úpravce vozů s trojcípou hvězdou na přídi. V současnosti jde o oficiální oddělení značky, avšak náplň práce zůstala stejná. Mistři z AMG stojí za opravdovými skvosty mezi sportovními vozy, a to jak v minulosti, tak i ve 21. století.
Mercedes-AMG GLA 45 S Zdroj: Bart Běhal
Do jednoho z nich se nám nedávno poštěstilo usednout. Trochu nečekaně nešlo o žádnou placatou formuli nebo třeba o nabubřelý sedan, nýbrž o kompaktní městské SUV Mercedes GLA. Pod jeho kapotou dřímá vůbec nejvýkonnější sériově vyráběný dvoulitrový motor na planetě. Díky dopingu obrovským turbem dokáže vyvinout výkon 421 koní. Maximální točivý moment agregátu činí 500 Nm. Z 0 na 100 km/h vůz zrychlí za pouhé 4,3 sekundy. Nejvyšší dosažitelná rychlost je pak elektronicky omezena na 250 km/h. Pohonná jednotka zde spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou, která poté přenáší hnací sílu na všechna čtyři kola. Na českém trhu se takto vyšperkované GLA prodává za přibližně 1,6 milionu korun.
Mercedes-AMG GLA 45 S Zdroj: Bart Běhal
Automobily z garáže AMG nemají pouze sportovně laděnou motorizaci. Rukám inženýrů se nevyhnuly ani další řídící komponenty jako například podvozek, brzdy, řízení, odpružení či nastavení jízdních režimů. Oproti konvenčním modelům se vysokovýkonné verze liší také designem karoserie i interiéru. Vozy AMG jsou zpravidla od pohledu atraktivnější a agresivnější. Uvnitř pak bývají závodní sedadla, propracovaný volant nebo třeba honosné materiály nejčastěji v podobě alkantary. Nechybějí také extravagantní barevné kombinace.
A teď už k samotné jízdě. Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+ jsme prověřili na jedné z nejhezčích silnic hlavního města Prahy. Nachází se blízko Zbraslavi a vede od řeky Vltavy do malé obce zvané Točná. Na přibližně pěti kilometrech hladkého asfaltu se střídá jedna zákruta za druhou, které spojují poměrně krátké rovinky. Jedinou vadou na kráse celé trasy je bohužel úzká silnice, značná opatrnost je tedy namístě.
Sportovnímu SUV od Mercedesu byla trať šitá na míru. Jednotlivé zatáčky zvládalo s absolutní lehkostí a hravostí. Odlepit jej od vozovky vyžadovalo nelidské zacházení, jelikož auto v serpentinách drželo jako přibité kladivem. Řízení bychom asi nejlépe popsali jako motokárové. Bylo totiž až závodně tuhé a veškeré informace od podvozku šly přímo do volantu, což řidiči zaručuje dokonalou čitelnost auta.
Z nuly na sto za dvě vteřiny. Podívejte se na deset nejrychlejších aut světa
Vytvořili jsme přehled deseti nejrychlejších sériově vyráběných automobilů planety. Mezi šestnáctiválcovými monstry najdete vozy značek Bugatti, Hennessey či McLaren. Prvenství mezi elektromobily drží chorvatský Rimac Concept Two, nejočekávanější je Tesla Roadster.
Největší perličkou modelu AMG GLA 45 S byl bezpochyby unikátní motor, jenž nemá ve světě obdoby. Jeho dynamika je až tělo drásající. Sešlápnutí akcelerátoru na podlahu připomíná výstřel ze samopalu. Odstředivá síla totiž zarazí bezvládné tělo i hlavu hluboko do sedadla a pokud to spolucestující nečekají, může to být bolestivé. Automobil má chuť zrychlovat i z vysokých dálničních rychlostí a omezenou rychlost 250 km/h by slupnul jako malinu.
Avšak na námi zkoušené okresce byl výkon motoru dá se říci přebytečný, krátké rovinky jej nedokázaly ukojit. Stádo čtyř set dvaceti koní jsme však využili hlavně při výjezdu ze zatáček. Haldu železa dokázali sudokopytníci vmžiku rozhýbat. Škoda jen větší prodlevy mezi kickdownem (sešlápnutí plynového pedálu na podlahu) a aktivací turba.
Mercedes-AMG GLA 45 S Zdroj: Bart Běhal
Stěžovat si musíme ještě na umělé čtyři koncovky výfukového systému, skrze které nevycházel téměř žádný sportovní zvuk. Výrobce se raději rozhodl vytvořit imitaci agresivního zvuku prostřednictvím reproduktorů. Nezní to zlé, ale na přirozený „sound“ z výfuků to nemá. Zpod přední kapoty je také výrazně slyšet hvízdání mohutného turbodmychadla, které dopuje pohonnou jednotku vzduchem. Parádně fungovala převodovka, která sázela jeden kvalt za druhým během několika milisekund. Běžné převodovky auto zpomalují, tahle jej spíše hnala kupředu.
Na závěr musíme avizovat, že Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+ kombinuje vše, co řidič od sportovního vozu očekává. Parádně naladěný podvozek, výkonný motor, tuhé řízení, ostré brzdy a při svižné jízdě dokonalou převodovku. K tomu ještě závodní sedadla s výrazným bočním vedením a perfektní volant. To všechno je záruka nezapomenutelného zážitku z jízdy, což je přesně cílem oddílu AMG.