reklama

Řídili jsme vrcholnou verzi Mercedesu GLA, nejvýkonnějšího sériového dvoulitru světa

Mercedes-AMG GLA 45 S
Foto: Bart Běhal

Nový Mercedes GLA si svou mezinárodní premiéru odbyl již na konci minulého roku. Do Česka kvůli koronavirové pandemii dorazil teprve před pár dny, ale jak praví přísloví: „Kdo si počká, ten se dočká.“ Stuttgartská automobilka nám totiž dala okusit hned nejostřejší provedení AMG 45 S 4Matic+ s výkonem 421 koní!

reklama

Na začátek bychom vám rádi rozšifrovali zkratku AMG. Tato tři písmena značí Aufrecht Melcher Großaspach, což jsou příjmení zakladatelů firmy vzniklé v roce 1967 doplněná o název rodného města prvního z nich. AMG založili bývalí inženýři Mercedesu jako úpravce vozů s trojcípou hvězdou na přídi. V současnosti jde o oficiální oddělení značky, avšak náplň práce zůstala stejná. Mistři z AMG stojí za opravdovými skvosty mezi sportovními vozy, a to jak v minulosti, tak i ve 21. století.

Do jednoho z nich se nám nedávno poštěstilo usednout. Trochu nečekaně nešlo o žádnou placatou formuli nebo třeba o nabubřelý sedan, nýbrž o kompaktní městské SUV Mercedes GLA. Pod jeho kapotou dřímá vůbec nejvýkonnější sériově vyráběný dvoulitrový motor na planetě. Díky dopingu obrovským turbem dokáže vyvinout výkon 421 koní. Maximální točivý moment agregátu činí 500 Nm. Z 0 na 100 km/h vůz zrychlí za pouhé 4,3 sekundy. Nejvyšší dosažitelná rychlost je pak elektronicky omezena na 250 km/h. Pohonná jednotka zde spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou, která poté přenáší hnací sílu na všechna čtyři kola. Na českém trhu se takto vyšperkované GLA prodává za přibližně 1,6 milionu korun.

Automobily z garáže AMG nemají pouze sportovně laděnou motorizaci. Rukám inženýrů se nevyhnuly ani další řídící komponenty jako například podvozek, brzdy, řízení, odpružení či nastavení jízdních režimů. Oproti konvenčním modelům se vysokovýkonné verze liší také designem karoserie i interiéru. Vozy AMG jsou zpravidla od pohledu atraktivnější a agresivnější. Uvnitř pak bývají závodní sedadla, propracovaný volant nebo třeba honosné materiály nejčastěji v podobě alkantary. Nechybějí také extravagantní barevné kombinace.

A teď už k samotné jízdě. Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+ jsme prověřili na jedné z nejhezčích silnic hlavního města Prahy. Nachází se blízko Zbraslavi a vede od řeky Vltavy do malé obce zvané Točná. Na přibližně pěti kilometrech hladkého asfaltu se střídá jedna zákruta za druhou, které spojují poměrně krátké rovinky. Jedinou vadou na kráse celé trasy je bohužel úzká silnice, značná opatrnost je tedy namístě.

Sportovnímu SUV od Mercedesu byla trať šitá na míru. Jednotlivé zatáčky zvládalo s absolutní lehkostí a hravostí. Odlepit jej od vozovky vyžadovalo nelidské zacházení, jelikož auto v serpentinách drželo jako přibité kladivem. Řízení bychom asi nejlépe popsali jako motokárové. Bylo totiž až závodně tuhé a veškeré informace od podvozku šly přímo do volantu, což řidiči zaručuje dokonalou čitelnost auta.

K tématu

Největší perličkou modelu AMG GLA 45 S byl bezpochyby unikátní motor, jenž nemá ve světě obdoby. Jeho dynamika je až tělo drásající. Sešlápnutí akcelerátoru na podlahu připomíná výstřel ze samopalu. Odstředivá síla totiž zarazí bezvládné tělo i hlavu hluboko do sedadla a pokud to spolucestující nečekají, může to být bolestivé. Automobil má chuť zrychlovat i z vysokých dálničních rychlostí a omezenou rychlost 250 km/h by slupnul jako malinu.

Avšak na námi zkoušené okresce byl výkon motoru dá se říci přebytečný, krátké rovinky jej nedokázaly ukojit. Stádo čtyř set dvaceti koní jsme však využili hlavně při výjezdu ze zatáček. Haldu železa dokázali sudokopytníci vmžiku rozhýbat. Škoda jen větší prodlevy mezi kickdownem (sešlápnutí plynového pedálu na podlahu) a aktivací turba.

Stěžovat si musíme ještě na umělé čtyři koncovky výfukového systému, skrze které nevycházel téměř žádný sportovní zvuk. Výrobce se raději rozhodl vytvořit imitaci agresivního zvuku prostřednictvím reproduktorů. Nezní to zlé, ale na přirozený „sound“ z výfuků to nemá. Zpod přední kapoty je také výrazně slyšet hvízdání mohutného turbodmychadla, které dopuje pohonnou jednotku vzduchem. Parádně fungovala převodovka, která sázela jeden kvalt za druhým během několika milisekund. Běžné převodovky auto zpomalují, tahle jej spíše hnala kupředu.

Na závěr musíme avizovat, že Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+ kombinuje vše, co řidič od sportovního vozu očekává. Parádně naladěný podvozek, výkonný motor, tuhé řízení, ostré brzdy a při svižné jízdě dokonalou převodovku. K tomu ještě závodní sedadla s výrazným bočním vedením a perfektní volant. To všechno je záruka nezapomenutelného zážitku z jízdy, což je přesně cílem oddílu AMG.

K tématu

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

reklama
Druhý nejvyšší večerní nárůst nakažených od začátku pandemie. Obětí přibývá sto za den
Opozice: Čekat na nového ministra do úterý je nezodpovědné. Vláda musí jednat
reklama
reklama
Babiš: Prymula musí rezignovat, nebo ho odvolám. Je to absolutní katastrofa

Roman Prymula

Domácí zpravodajství

Pokud Zeman neodvolá Prymulu, Hamáček hrozí odchodem z vlády. Je to neomluvitelné
Klaus: Vláda prokázala neschopnost řešit krizi. Prymula se ministrem nikdy neměl stát
Probošt kapituly: Prymula neměl kam projít, jako restaurace slouží celý objekt
Restaurace, kde měli jednat Prymula s Faltýnkem, neotevřela. Prohlédněte si interiér
Další články
reklama
reklama