reklama

Z nuly na sto za dvě vteřiny. Podívejte se na deset nejrychlejších aut světa

Vytvořili jsme přehled deseti nejrychlejších sériově vyráběných automobilů planety. Mezi šestnáctiválcovými monstry najdete vozy značek Bugatti, Hennessey či McLaren. Prvenství mezi elektromobily drží chorvatský Rimac Concept Two, nejočekávanější je Tesla Roadster.

reklama

Maximální rychlost okolo čtyř set kilometrů v hodině už není ničím speciálním. Automobilky po celém světě se nyní předhánějí, kdo pokoří magickou hranici 500 km/h. Nejblíže je prozatím francouzské Bugatti s modelem Chiron Super Sport 300+, které vysoko nastavenou laťku nepřekonalo jen o chlup. Za ním se v těsném závěsu drží Hennessey, SSC a Koenigsegg. Do top desítky nejrychlejších sériových automobilů světa se dostaly i dva elektromobily: Rimac Concept Two a zbrusu nová Tesla Roadster.

Vůbec nejrychleji se pohybující „auto“ na planetě není sériově vyrobené, nýbrž zkonstruované výhradně pro dosažení rekordu. Thrust SSC je britský jednomístný automobil poháněný tryskovým pohonem. Tento vůz jako první a dosud jediný oficiálně překonal rychlost zvuku. V roce 1997 vyvinul na zemském povrchu neuvěřitelnou rychlost 1 228 km/h. Níže ale najdete auta, která se s pořádně naditou peněženkou dají běžně koupit.

1. Bugatti Chiron Super Sport+ – 490 km/h

Žebříčku nejrychlejších produkčních vozů kraluje od roku 2019 Bugatti Chiron Super Sport+. Model luxusní francouzské společnosti je osazen přeplňovaným šestnáctiválcovým agregátem o objemu osmi litrů, který poskytuje ohromující výkon 1 600 koní. Černo-oranžový držitel rekordu disponuje oproti konvenčnímu Chironu o 25 centimetrů prodlouženou zádí s absencí křídla a laděnými koncovkami výfuku. Hodně pozornosti bylo také věnováno aerodynamice a maximálnímu odlehčení. Takto přepracovaný hypersport před necelým rokem pelášil 490 kilometrů za hodinu! Do prodeje pak zamířilo 30 exemplářů Bugatti Chiron Super Sport+, avšak s elektronicky omezenou maximální rychlostí 440 km/h. Podle konstruktéru prý byla důvodem bezpečnost.

2. Hennessey Venom F5 – 483 km/h

Bugatti dýchá na záda americká značka Hennessey s vozem Venom F5. Kříženec formule a auta stojí na platformě vytvořené převážně z uhlíkových vláken, před zadní nápravou je uložen vidlicový osmiválcový motor o objemu 7,4 litru. Pohonnou jednotku navíc přiživují dvě gigantická turbodmychadla, jež se značně podepsala na brutálním výkonu 1 621 koní. Hennessey tak zvládne uhánět rychlostí až 483 km/h. Oproti Bugatti nabídne nižší celkovou hmotnost a lepší koeficient odporu vzduchu.

3. SSC Tuatara – 480 km/h

Třetí pozici obsadilo Lamborghini Aventador na americký způsob. SSC Tuatara totiž svým vzhledem s italskou automobilkou velmi koketuje. Tělo i monokok vozu jsou vyrobeny z uhlíkových vláken, které prý dosahují kvalit materiálů pro vesmírné programy. Srdce závodníka má SSC umístěné též před zadní nápravou. Tluče zde dvakrát přeplňovaná osmiválec o objemu 5,9 litru s výkonem až 1775 koní (při použití bioethanolu E85). Také díky minimální hmotnosti a téměř dokonalé aerodynamice umí Tuatara letět rychlostí 480 km/h. Mezi zákazníky po celém světě se rozprodalo přibližně 100 kusů.

4. Koenigsegg Jesko – 480 km/h

Obdobné maximální rychlosti jako SSC dosahuje také Koenigsegg Jesko, oba automobily se dovedou rozjet na 480 km/h. Třetí a čtvrtou pozici si tak dělí mezi sebou. Švédský hypersport původně nesl agresivnější pojmenovaní Ragnarok, ale Christian von Koenigsegg se nakonec rozhodl pro název Jesko podle svého otce. Nástupce legendární Agery pohání přepracovaný agregát V8 twin-turbo 5,0, který disponuje výkonem 1600 koní a 1500 Nm při použití paliva E85 (85 % etanol, 15 % benzin), s běžnou „pětadevadesátkou“ klesne výkon na 1 280 koní. Unikátní devítistupňová převodovka přímo od Koenigseggu má hned šest spojek a vylepšenou konstrukci, díky níž je skoro o 50 kilogramů lehčí než klasické převodovky.

5. Hennessey Venom GT – 435 km/h

Pátou příčku osidluje už druhý exponát americké firmy Hennessey, tentokrát se jedná o model Venom GT. Ten se v roce 2014 stal málem králem, když na Floridě vytvořil rychlostní rekord 435 km/h. Problém byl, že vzniklo pouze 13 kusů Venom GT (k zapsání do Guinnessovy knihy rekordů musí být zkonstruováno minimálně 30 automobilů), proto nebyl oficiálně uveden jako nejrychlejší vůz světa. Pod jeho kapotou vrčí sedmilitrový osmiválec dopovaný dvěma turbodmychadly. Motor má výkon 1244 koní (928 kW) při 6600 ot/min a 1566 Nm točivého momentu při 4400 ot/min. U tohoto auta je naopak zajímavé, že hnací ústrojí spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou.

6. Bugatti Veyron Super Sport – 431 km/h

A zde je další rekordman své doby, tentokrát však oficiální. Bugatti Veyron Super Sport zvládlo již v roce 2010 uhánět rychlostí 431 kilometrů za hodinu a překonalo tak všechny dosavadní pokusy. Zaslouženě tedy bylo pasováno na nejrychlejší sériové auto na zemi. Dnes už matadora mezi supersporty žene kupředu osmilitrový agregát se 16 válci. I díky mohutným turbodmychadlům poskytuje výkon 1200 koní. Hnací síly přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka na všechna kola. Veyron Super Sport se od konvenčního Veyronu liší především designem, hmotností a technickými parametry pohonné jednotky.

7. Rimac Concept Two – 412 km/h

Prvenství mezi nejrychlejšími elektromobily drží Rimac Concept Two. Chorvatský vůz do zásuvky dosahuje podle výrobce maximální rychlosti 412 km/h. Zásluhu na tom mají hlavně baterie s kapacitou 120 kWh, které bezemisnímu hypersportu zaručují dojezd na jedno nabití až 650 km podle NEDC a na 80 % kapacity je lze při nabíjecím výkonu 250 kW dobít za méně než 30 minut. Velkolepý je také výkon, jenž činí 1914 koní. Nejvyšší uváděna hodnota točivého momentu činí 2300 N.m. Za zmínku stojí i akcelerace z klidu na 100 km/h., Rimac C_Two by měl být schopen zrychlit za 1,97 sekundy. Mezi motoristické nadšence se rozjelo 150 exemplářů.

8. SSC Ultimate Aero – 412 km/h

SSC Ultimate Aero bylo americkým držitelem rychlostního rekordu z roku 2007 (412 km/h), o tři roky později jej však pokořil Bugatti Veyron Super Sport. Zajímavostí je, že SSC Ultimate Aero v té době nebylo vybaveno téměř žádnými pomocnými systémy (ABS, ASR ani ABS), takže jízda s ním byla velmi náročná a riskantní. V útrobách superrychlého automobilu dřímá dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 6,35 litru s výkonem 1199 koní (882 kW) a točivým momentem 1357 Nm. Hmotnost tohoto vozu je 1250 kg.

9. McLaren Speedtail – 403 km/h

Speedtail je vůbec nejrychlejším model závodní britské značky McLaren, překonal Dokonce překonal i fenomenální F1. Dovede upalovat až 403 km/h, což umožňuje speciálně navržený mód Velocity. Ten z motoru vymáčkne absolutní maximum, upraví se také aerodynamika a klesne podvozek. Jeho pohon obstarává hybridní systém kombinující vidlicový osmiválec s elektromotorem. Tato spolupráce zajišťuje výkon 1050 koní. McLaren postavil jen 106 exemplářů Speedtailu, což je číslo odkazující na počet vyrobených kousků F1.

10. Tesla Roadster – přes 400 km/h

Asi nejočekávanější novinka roku 2020 bude mít nakonec zpoždění. Elon Musk totiž řekl v rozhovoru se stand-up komikem a moderátorem Joem Roganem, že má teď větší starosti. Oficiální představení futuristického elektromobilu je tak nyní plánováno až na konec roku 2021. Do té doby se musíme spokojit pouze s hrstkou informací, jenž byly doposud zveřejněny. Půjde o čistě elektrické čtyřmístné sportovní kupé s pořádnou porcí dynamiky. To potvrzuje zejména maximální rychlost přesahující hranici 400 km/h a oslepující zrychlení z nuly na sto pod 2 sekundy. Na další údaje si musíme ještě počkat.

Tagy:
Sluková na kyslíku a s těžkým průběhem covidu? Vojtěch zveličil informaci z rozhlasu
Adam Vojtěch

Sluková na kyslíku a s těžkým průběhem covidu? Vojtěch zveličil informaci z rozhlasu

Není pravda, že by beachvolejbalistka a jedna z nakažených sportovkyň Markéta Nausch Sluková byla v nemocnici s těžkým průběhem nemoci COVID-19, jak uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). Sportovní agentura, která sportovkyni zastupuje, takovou informaci vyvrátila, to samé udělal Český olympijský výbor (ČOV). Zdrojem zmatku se nakonec stala nešikovně interpretovaná zpráva z rádia, ani tam ale nepadla žádná zmínka o tom, že by sportovkyni trápil těžký průběh covidu. Ministr tím nevědomky nahrál i odpůrcům vakcín.

Z internetu před domy odborníků. Popírači covidu hrozí i useknutím hlav dětem experta

Je hlavní tváří slovenského boje proti koronaviru. Infektolog Vladimír Krčméry je u našich východních sousedů nejvyhledávanějším odborníkem, který spolupracuje se slovenskou vládou. Stal se i prvním očkovaným člověkem na Slovensku, tudíž šel od začátku vakcinace příkladem. Jak ale nyní přiznává, kvůli jeho varováním a predikcím mu pravidelně chodí výhrůžky smrtí. Ty prý míří i na jeho děti.

Delta má tisíckrát větší virovou nálož. Nakažlivější respirační nemoc neznám, říká vědkyně

„Delta varianta koronaviru je jedna z nejnakažlivějších respiračních onemocnění, se kterým jsme se kdy setkali,“ uvedla Rochelle Walenská, ředitelka amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC). V současné době tvoří infekčnější kmen více než 83 procent sekvenovaných případů ve Spojených státech. Drtivá většina hospitalizovaných lidí s příznaky covidu nebyla očkována.

PŘEHLEDNĚ: Na druhou dávku očkování už po třech týdnech. Jak si posunout termín?

Ministerstvo zdravotnictví opět změnilo svá pravidla. Nově si lidé mohou posunout termín a jít na druhou dávku očkování vakcínou proti koronaviru od firem Pfizer/BioNTech už po 21 dnech od první. Stačí k tomu jeden telefonát, na některých očkovacích místech dokonce i e-mail. Redakce CNN Prima NEWS podrobně sepsala, na jaké číslo zavolat, co k tomu člověk potřebuje a jak telefonát probíhá.

Elektrická vozítka dál kolonizují města. Za jejich špatné používaní hrozí i vězení

Elektrická vozítka se během chvíle stala nedílnou součástí snad každého většího evropského města. Obliba elektrokoloběžek, elektrokol či elektrických skútrů narůstá zejména díky snadnému používaní. Prostě jen nasednete a jedete. Existují ale i „bezemisní“ vozítka, na která je potřeba řidičské oprávnění, homologace STK či registrační značka, jenomže to ví málo lidí. Přitom za řízení takové elektrokoloběžky hrozí vysoká pokuta a dokonce i vězení. Co, kde a za jakých podmínek tedy můžeme legálně používat?

reklama

Domácí zpravodajství

Gott o Krajčovi: Neměl jsem k němu ideální vztah. Párkrát jsem mu to dal najevo

„K Richardu Krajčovi jsem neměl úplně ideální vztah,“ přiznává Karel Gott ve své autobiografii Má cesta za štěstím. Ta vyšla 14. července při příležitosti zpěvákových nedožitých 82. narozenin. Gott zároveň prozradil, proč jim to neklapalo a že Krajčovi poslal provokativní telegram. Časem si ale vše vyříkali a frontman kapely Kryštof nakonec napsal duet Srdce nehasnou, který Gott pět měsíců před smrtí nazpíval se svou dcerou Charlotte.

Nejtěžší chvíle Karla Gotta: Dávali mi šest měsíců života. Měl jsem ukrutné bolesti

Rok a půl poté, co se Karel Gott vyléčil z rakoviny, měl novou diagnózu, onemocnění krvetvorby. Jeho zdravotní stav se zhoršil a lékaři mu předpovídali pouze šest měsíců života. O době před smrtí napsal nejznámější český zpěvák v autobiografii Má cesta za štěstím, která vyšla 14. července při příležitosti jeho nedožitých 82. narozenin. Přiznal, že měl ukrutné bolesti i halucinace.

Šmucler: Obličej mi stále nefunguje na 100 %. Očkování je třeba lidem lépe vysvětlovat

Šéf České stomatologické komory Roman Šmucler tvrdí, že část tváře, která mu ochrnula po očkování, stále nefunguje na 100 procent. O možných vedlejších účincích nicméně věděl a již dříve uvedl, že vakcinace nelituje. Jen by byl rád, kdyby se lidem vedlejší účinky vysvětlovaly lépe. Když se trhá zub, taky existuje vzácná šance, že se během zákroku třeba zlomí čelist, uvedl Šmucler na CNN Prima NEWS.

reklama