reklama

Rolls-Royce světu představil druhou generaci modelu Ghost. Nezůstal kámen na kameni

Automobilka Rolls-Royce o novém Ghostu tvrdí, že je předělaný do posledního šroubku. S předchůdcem prý sdílí pouze charakteristickou sošku Spirit of Ecstasy a deštníky ukryté ve dveřích. Platforma, motor i design jsou pak od základu předělané.

reklama

Nabídku britské značky Rolls-Royce dlouhá léta tvořil pouze jediný model, a to velkolepý Phantom. Dalším přírůstkem do přepychové rodiny byl až v roce 2009 právě Ghost. Tento vůz si doslova vydupali zákazníci, kteří toužili po něčem méně opulentním. Během chvíle se novinka stala prodejním hitem společnosti a následně dokonce jejím nejprodávanějším automobilem v historii.

Čerstvě představená druhá generace oblíbeného Ghostu by na tyto úspěchy ráda navázala. Automobilka se proto rozhodla osadit vůz tou nejlepší možnou technikou. Výsledkem je zcela nový vůz, který už nevychází z BMW řady 7, tak jako předchůdce, nýbrž z bratrských modelů Phantom a Cullinan. Přibyly tedy modernější technologie, propracovanější dvanáctiválcový agregát i nové tlumiče.

O kousek blíže k vrcholnému modelu

Zásadní proměnou prošel také design, který se nyní více podobá vlajkové lodi. Mezigenerační rozdíl je nejvíce zřejmý na přídi, jež disponuje laserovými světlomety a maskou chladiče s možností osvětlení dvaceti diodami. Zadní dveře se již tradičně otevírají proti směru jízdy. Pasažér si pak pomocí elektrického ovladače dokonce určí, o kolik se otevřou. Kapotu vznešeně zdobí soška Spirit of Ecstasy, která je vrytým podpisem značky.

Nenechte se mýlit, přestože je Ghost základním modelem Rolls-Roycu poskytuje opravdu velkorysé rozměry. Na délku měří 5 546 mm, z nichž 3 295 mm ukrajuje rozvor náprav. Šířka vozu je potom 1 978 mm. Mezigeneračně je tak auto o 89 mm delší a 30 mm širší. Zvětšil se též zavazadlový prostor ze 490 na nynějších 507 l.

Silnější, tišší i chytřejší

Novinka ukrývá pod kapotou převzatý dvanáctiválcový motor o objemu 6,75 litrů z většího Phantomu. I díky dopingu v podobě dvou turbodmychadel nabízí výkon 420 kW a točivý moment 850 Nm. Zbrusu nový technický základ sebou přinesl i další inovace. Ghost obdržel po vzoru větších sourozenců pohon, a také řízení, všech čtyř kol.

Jak pohonná jednotka, tak i celá kabina vozu je ještě lépe odhlučněná. Přibylo totiž dalších sto kilogramů protihlukových materiálů umístěných ve dveřích, střeše, u oken nebo v pneumatikách. Nejvíce však konstruktéři vyzdvihují nový systém nazvaný Planar, který zajišťuje větší komfort na palubě. Kombinuje speciální zavěšení s tlumiči upravující svůj charakter na základě dat z kamer sledujících povrch vozovky před vozidlem. Na správném fungování se podílí i automatická převodovka, jež upravuje logiku řazení na základě informací z navigace.

Ceny vozu zatím automobilka Rolls-Royce tají, prozradila nám však, že by druhá generace modelu Ghost měla stát podobně jako předchůdce, tedy 250 tisíc eur.

Tagy:
Sluková na kyslíku a s těžkým průběhem covidu? Vojtěch zveličil informaci z rozhlasu
Adam Vojtěch

Sluková na kyslíku a s těžkým průběhem covidu? Vojtěch zveličil informaci z rozhlasu

Není pravda, že by beachvolejbalistka a jedna z nakažených sportovkyň Markéta Nausch Sluková byla v nemocnici s těžkým průběhem nemoci COVID-19, jak uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). Sportovní agentura, která sportovkyni zastupuje, takovou informaci vyvrátila, to samé udělal Český olympijský výbor (ČOV). Zdrojem zmatku se nakonec stala nešikovně interpretovaná zpráva z rádia, ani tam ale nepadla žádná zmínka o tom, že by sportovkyni trápil těžký průběh covidu. Ministr tím nevědomky nahrál i odpůrcům vakcín.

Z internetu před domy odborníků. Popírači covidu hrozí i useknutím hlav dětem experta

Je hlavní tváří slovenského boje proti koronaviru. Infektolog Vladimír Krčméry je u našich východních sousedů nejvyhledávanějším odborníkem, který spolupracuje se slovenskou vládou. Stal se i prvním očkovaným člověkem na Slovensku, tudíž šel od začátku vakcinace příkladem. Jak ale nyní přiznává, kvůli jeho varováním a predikcím mu pravidelně chodí výhrůžky smrtí. Ty prý míří i na jeho děti.

Delta má tisíckrát větší virovou nálož. Nakažlivější respirační nemoc neznám, říká vědkyně

„Delta varianta koronaviru je jedna z nejnakažlivějších respiračních onemocnění, se kterým jsme se kdy setkali,“ uvedla Rochelle Walenská, ředitelka amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC). V současné době tvoří infekčnější kmen více než 83 procent sekvenovaných případů ve Spojených státech. Drtivá většina hospitalizovaných lidí s příznaky covidu nebyla očkována.

PŘEHLEDNĚ: Na druhou dávku očkování už po třech týdnech. Jak si posunout termín?

Ministerstvo zdravotnictví opět změnilo svá pravidla. Nově si lidé mohou posunout termín a jít na druhou dávku očkování vakcínou proti koronaviru od firem Pfizer/BioNTech už po 21 dnech od první. Stačí k tomu jeden telefonát, na některých očkovacích místech dokonce i e-mail. Redakce CNN Prima NEWS podrobně sepsala, na jaké číslo zavolat, co k tomu člověk potřebuje a jak telefonát probíhá.

reklama

Domácí zpravodajství

Další komplikace při návštěvách akcí a hospod: Čestné prohlášení o samotestu už nestačí

Návštěvy některých služeb, restaurací či kulturních a sportovních akcí se lidem stále komplikují. Zatímco ještě donedávna se mohli mimo jiné prokázat čestným prohlášením o provedení antigenního samotestu, dnes již taková možnost neplatí. Pokud člověk nemá dokončené očkování, potvrzení o prodělané nemoci či laboratorně provedený negativní test, může sice využít samotest, podstoupit jej však musí přímo na místě vstupu do provozovny či do areálu.

Šmucler: Obličej mi stále nefunguje na 100 %. Očkování je třeba lidem lépe vysvětlovat

Šéf České stomatologické komory Roman Šmucler tvrdí, že část tváře, která mu ochrnula po očkování, stále nefunguje na 100 procent. O možných vedlejších účincích nicméně věděl a již dříve uvedl, že vakcinace nelituje. Jen by byl rád, kdyby se lidem vedlejší účinky vysvětlovaly lépe. Když se trhá zub, taky existuje vzácná šance, že se během zákroku třeba zlomí čelist, uvedl Šmucler na CNN Prima NEWS.

Nejtěžší chvíle Karla Gotta: Dávali mi šest měsíců života. Měl jsem ukrutné bolesti

Rok a půl poté, co se Karel Gott vyléčil z rakoviny, měl novou diagnózu, onemocnění krvetvorby. Jeho zdravotní stav se zhoršil a lékaři mu předpovídali pouze šest měsíců života. O době před smrtí napsal nejznámější český zpěvák v autobiografii Má cesta za štěstím, která vyšla 14. července při příležitosti jeho nedožitých 82. narozenin. Přiznal, že měl ukrutné bolesti i halucinace.

Gott o Krajčovi: Neměl jsem k němu ideální vztah. Párkrát jsem mu to dal najevo

„K Richardu Krajčovi jsem neměl úplně ideální vztah,“ přiznává Karel Gott ve své autobiografii Má cesta za štěstím. Ta vyšla 14. července při příležitosti zpěvákových nedožitých 82. narozenin. Gott zároveň prozradil, proč jim to neklapalo a že Krajčovi poslal provokativní telegram. Časem si ale vše vyříkali a frontman kapely Kryštof nakonec napsal duet Srdce nehasnou, který Gott pět měsíců před smrtí nazpíval se svou dcerou Charlotte.

reklama