Automobilka Rolls-Royce o novém Ghostu tvrdí, že je předělaný do posledního šroubku. S předchůdcem prý sdílí pouze charakteristickou sošku Spirit of Ecstasy a deštníky ukryté ve dveřích. Platforma, motor i design jsou pak od základu předělané.
Nabídku britské značky Rolls-Royce dlouhá léta tvořil pouze jediný model, a to velkolepý Phantom. Dalším přírůstkem do přepychové rodiny byl až v roce 2009 právě Ghost. Tento vůz si doslova vydupali zákazníci, kteří toužili po něčem méně opulentním. Během chvíle se novinka stala prodejním hitem společnosti a následně dokonce jejím nejprodávanějším automobilem v historii.
Čerstvě představená druhá generace oblíbeného Ghostu by na tyto úspěchy ráda navázala. Automobilka se proto rozhodla osadit vůz tou nejlepší možnou technikou. Výsledkem je zcela nový vůz, který už nevychází z BMW řady 7, tak jako předchůdce, nýbrž z bratrských modelů Phantom a Cullinan. Přibyly tedy modernější technologie, propracovanější dvanáctiválcový agregát i nové tlumiče.
O kousek blíže k vrcholnému modelu
Zásadní proměnou prošel také design, který se nyní více podobá vlajkové lodi. Mezigenerační rozdíl je nejvíce zřejmý na přídi, jež disponuje laserovými světlomety a maskou chladiče s možností osvětlení dvaceti diodami. Zadní dveře se již tradičně otevírají proti směru jízdy. Pasažér si pak pomocí elektrického ovladače dokonce určí, o kolik se otevřou. Kapotu vznešeně zdobí soška Spirit of Ecstasy, která je vrytým podpisem značky.
Nenechte se mýlit, přestože je Ghost základním modelem Rolls-Roycu poskytuje opravdu velkorysé rozměry. Na délku měří 5 546 mm, z nichž 3 295 mm ukrajuje rozvor náprav. Šířka vozu je potom 1 978 mm. Mezigeneračně je tak auto o 89 mm delší a 30 mm širší. Zvětšil se též zavazadlový prostor ze 490 na nynějších 507 l.
Silnější, tišší i chytřejší
Novinka ukrývá pod kapotou převzatý dvanáctiválcový motor o objemu 6,75 litrů z většího Phantomu. I díky dopingu v podobě dvou turbodmychadel nabízí výkon 420 kW a točivý moment 850 Nm. Zbrusu nový technický základ sebou přinesl i další inovace. Ghost obdržel po vzoru větších sourozenců pohon, a také řízení, všech čtyř kol.
Jak pohonná jednotka, tak i celá kabina vozu je ještě lépe odhlučněná. Přibylo totiž dalších sto kilogramů protihlukových materiálů umístěných ve dveřích, střeše, u oken nebo v pneumatikách. Nejvíce však konstruktéři vyzdvihují nový systém nazvaný Planar, který zajišťuje větší komfort na palubě. Kombinuje speciální zavěšení s tlumiči upravující svůj charakter na základě dat z kamer sledujících povrch vozovky před vozidlem. Na správném fungování se podílí i automatická převodovka, jež upravuje logiku řazení na základě informací z navigace.
Ceny vozu zatím automobilka Rolls-Royce tají, prozradila nám však, že by druhá generace modelu Ghost měla stát podobně jako předchůdce, tedy 250 tisíc eur.